L. Simon a Google-nak is nekimenne

Eddig még senkinek sem sikerült az adóparadicsomokban bejegyzett mamutcégek megadóztatása, L. Simon most mégis nekiveselkedne. Közben fogalmi problémák is adódtak.

MNO
2014. 08. 05. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban az egész szakma egységesen tiltakozott a reklámadó bevezetése ellen; mindamellett, hogy az egyes médiumok vezetői az adó mértékét kifogásolták, Simon Zsolt, a TV2 vezérigazgatója rámutatott arra is, hogy míg például a kereskedelmi tévéket hatalmas összegekkel sújtja az új adó – ami a magyarországi gyártás és ezzel magyar munkahelyek megszűnését is jelentheti –, addig a nagy nemzetközi cégek, a Google és a Facebook az alig 100 milliárdos reklámpiacnak akár a negyedét is kivihetik adómentesen. Mindezt úgy, hogy valódi tartalmak előállítása és jóformán alkalmazottak nélkül működnek.

A Google és a Facebook sem saját, hanem felhasználóinak tartalmaiból, azok megosztásából és nézettségéből-olvasottságából él, így a tartalomszolgáltató elnevezés csalóka, ezért sokan ebben az értelemben inkább a tartalommegosztó kifejezést használják, vagy a közösségi média kategóriájába sorolják ezeket a weboldalakat.

Kovács Krisztián, a Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének elnöke pedig arra figyelmeztetett, hogy igen nehézkes lenne ezeket a mamutcégeket bevonni az adó hatálya alá, lévén nem magyarországi vállalkozások.

Korábban Franciaország is próbálkozott Google-adó bevezetésével, és Olaszországban is szó esett arról, hogy megpróbálják bevezetni, mind ez idáig azonban sehol nem került erre sor.

A Financial Times egy korábbi cikkében tárgyalta azt a jelenséget, hogy a nagy nemzetközi cégek alacsony adóztatású országokban – Svájcban, Luxemburgban, Írországban – összpontosítják nemzetközi tevékenységüket, így a többi európai országban szinte nem is fizetnek adót. A lap brit példára hivatkozott, eszerint Nagy-Britanniában az általa vizsgált multik 2012-ben 15 milliárd dollárnyi bevételből mindössze 88 millió dollárnyit adóztak – azaz a bevételüknek mindössze hat ezrelékét.

Az államtitkár a lap keddi számában publikált interjúban elmondta azt is, hogy a reklámadóból várható nyolcmilliárdos összeg nem kap külön címkét, hanem közvetlenül az államkasszába folyik. Hozzátette: a reklámadó azért lett forgalmi típusú elvonás, mert a tapasztalatok azt mutatták, hogy az érintett vállalatok ügyesen tüntetik el a tényleges profitot. „Azt gondoljuk, hogy nehezíti az adóelkerülést, ha az elvonás a bevételi oldalt célozza meg” – mondta.

„A jogszabály tartalma mögött nincs, és nem is volt olyan kormányzati szándék, amely az említett kereskedelmi csatorna ellen irányulna” – reagált annak felidézésére, hogy a reklámadó terheinek 40 százaléka az RTL Klubot sújtja. Hozzátette, „a cég egyébként évről évre komoly nyereséget ér el, nem valószínű, hogy néhány milliárd forintos elvonástól egyszeriben padlót fognának”.

A médiaügynökségek bónuszrendszerének átalakításáról jelenleg nincs előkészítési fázisban lévő anyag, azonban a szisztéma átalakítása indokolt lenne – mondta L. Simon László. Hozzátette: a visszajuttatott reklámpénzek rendbetétele bonyolult kérdés, és azzal is tisztában vannak, hogy a piac megbolygatása érdeksérelmeket okozhat az érintett szereplők körében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.