Ismert, hétfőn benyújtotta az Országgyűlés elé a reklámadóról szóló törvényjavaslatát L. Simon László (Fidesz), amely javaslat különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját. A bevételeket félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos adó terheli, a 20 milliárd forintot meghaladókat azonban már 40 százalékos. A reklámadó terve már 2013-ban is fölmerült, de akkor a tervezetet a szakmai szervezetek éles bírálata miatt elvetették.
Ennek kapcsán kereste meg portálunk a TV2 vezérigazgatóját, Simon Zsoltot, aki kifejtette, hogy igen nehéz helyzetbe hozná a kereskedelmi televíziókat az új különadó megjelenése. A TV2 egyébként közleményben tiltakozott, és arra kérte a kormányt, hogy vonja vissza az erre vonatkozó tervezetét.
– Miben érintené önöket az esetlegesen bevezetendő reklámadó?
– Az iparági szereplőkkel együtt övön aluli ütésnek tekintjük a reklámadó bevezetését. Tavaly, amikor az egész ágazat bevonásával a Magyar Reklámszövetség által egyeztettünk a kormánnyal, a kabinet azt ígérte, hogy nem vezetik be a reklámadót, ezért eleinte mi sem vettük komolyan az ATV értesüléseit, csak amikor már mindenhol írtak arról, hogy a reklámadó bevezetése tényleg napirendre került. Az idei – rendkívül kicentizett – üzleti tervünket is enélkül az adóteher nélkül számoltuk ki, ráadásul ez az adó a sávok változásai miatt most magasabb is lenne a tavalyi tervezet szerintinél, a mintegy 1,3 milliárd forint helyett most 1,6-1,8 milliárdra rúgna a befizetendő összeg. Mindezt úgy, hogy a tulajdonosváltás óta ideiglenesen hitelt is fel kellett vennünk, tehát ha ezt a pénzt pluszban ki kell gazdálkodnunk, borulhat az egész költségvetésünk.
– Honnan tudnák kigazdálkodni a pénzt?
– Egy ilyen szűkös reklámpiacon bevételnövekedést nem tudunk elérni, terjesztési bevételünk pedig nincs, így marad a költségcsökkentés. Minden televízió két nagy költségelemmel dolgozik: a filmstúdiókkal kötött szerződésekkel és a helyi gyártás költségeivel. Az előbbiek jellemzően hosszú távú szerződések, onnan nem lehet pénzt elvonni, marad tehát a helyi gyártás, az, amelyben a TV2 hagyományosan erős: hírműsorok, infotainment műsorok, mint például a Mokka vagy a Napló, sorozatok, szórakoztató műsorok, mint például a Sztárban sztár. Ezek szenvednék meg a legjobban egy ilyen mértékű elvonás következményeit. Ha nekünk nyáron bármit ki kell fizettetni akkor ez az őszi helyi gyártáson csapódna le, ahol magyar emberek dolgoznak magyar nyelvű tartalmakon. Itt jönne a létszámleépítés.