Addig marad érvényben a felfüggesztés, míg nem tisztázódnak az ügy uniós jogi kérdései – mondta Andrea Nahles német munkaügyi miniszter pénteken a lengyel kollégájával folytatott megbeszélés után. Azonban ez nem vonatkozik a Németországban be- és kirakodó kamionokra, náluk továbbra is érvényesíteni kell a német minimálbért.
Elfogadható átmeneti megoldásnak tartja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM), hogy Németország felfüggeszti a minimálbér alkalmazását a külföldi fuvarozók esetében – közölte a tárca az MTI megkeresésére pénteken.
A fejlesztési tárca szorgalmazta a visegrádi országok és más tagállamok közös uniós fellépését, ami a jelek szerint gyors, de véglegesnek nem tekinthető eredményre vezetett – hangsúlyozta válaszában az NFM, hozzátéve, hogy a helyzet megnyugtató rendezését az Európai Bizottság és Németország között megindult egyeztetések szolgálhatják.
A fuvarozócégek trükkjeiről itt olvashat bővebben.
A német kormány korábban úgy rendelkezett, hogy a Németországon áthaladó külföldi kamionvezetőknek is az óránként 8,50 eurós német minimálbért köteles kifizetni a munkáltató. A lengyel és a cseh szállítmányozók, valamint az érintett magyar vállalatok is tiltakoztak a német minimálbér kötelező alkalmazása ellen, mindannyian azzal érvelve, hogy az intézkedés versenyképtelenné teszi őket.
Az EU bizottsága is jelezte aggályait, és nyomást gyakorolt a német kormányra, hogy Berlin alaposan vizsgálja meg a szomszédos országok kifogásait. Németország szerint az intézkedés összhangban van az uniós normákkal, mindamellett Andrea Nahles üdvözölte, hogy az EU bizottsága megkezdte a vizsgálatot az ügyben. Az eljárás várhatóan nyárig befejeződik.
A lengyel PAP hírügynökség beszámolója szerint Wladyslaw Kosiniak-Kamysz munkaügyi miniszter üdvözölte a rendelkezés felfüggesztését. A miniszter azonban rámutatott, hogy az uniós tagországok nem csak a minimálbértörvény tranzitforgalomra vonatkozó rendelkezései ellen emeltek kifogást. „Változatlanul fenntartásaink vannak a törvénynek a határokat átszelő áruszállításra vonatkozó uniós szabályokkal való összeegyeztethetőségét illetően” – fogalmazott a miniszter.
A labda most az Európai Bizottság térfelén van – mutatott ár Ewa Kopacz lengyel miniszterelnök, megjegyezve, hogy „Németországnak jogában áll ugyan minimálbért bevezetnie, annak utólagos értelmezésével, végrehajtási rendeleteivel, egyes esetekben pedig rugalmatlan agyonértelmezésével” viszont komoly károkat okozhat a lengyel vállalatoknak.
A cseh teherfuvarozók érdek-képviseleti szervezete, a Cesmad Bohemia szerint a minimálbértörvény tranzit-teherforgalomra vonatkozó rendelkezéseinek felfüggesztése nem megy eléggé messzire, mert nem terjed ki a Németországot cél- vagy kiindulópontként érintő útvonalakra. Mivel pedig Németország a Cseh Köztársaság legfontosabb kereskedelmi partnere, a tranzitforgalomra vonatkozó rendelkezés felfüggesztése a cseh fuvarozókat csak elenyésző mértékben mentesíti a többletköltségek alól.
„A német minimálbér négyszerese az itteninek és duplája az átlagbérünknek” – mutatott rá a Cesmad Bohemia szóvivője, Martin Felix a német dpa hírügynökségnek, jelezve, hogy a szervezet kész jogi útra terelni a probléma rendezését. „Egyetlen országnak sincs joga beavatkozni egy másik ország munkaügyi szabályozásába” – hangsúlyozta.