Holland fenék, magyar bringa

Az egyik magyar kerékpárgyár évi 57 ezer drótszamarat exportál Hollandiába, míg egy másik most nyit „cukrászdát” Bécsben. Helyzetkép a magyar biciklikészítésről.

2015. 03. 08. 17:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aki még nem hallotta volna az internetet pár napja felrobbantó hírt, a Csepel boltot nyit az osztrák fővárosban. Ennek kapcsán az embernek eszébe jut, sok bringás valószínűleg azt sem tudja, hogy mióta a nyolcvanas években agyonhajtotta a tacskóját és kidobta, egyáltalán ilyen van, hogy Csepel – már, ugye, ami a kerékpárgyártást illeti.

Pedig van, és bár a nagy sportáruházak (Decathlon, Hervis), valamint a hipermarketek kínálatát nehéz belőni, a hazai bringapiac 20-25 százalékát közlése szerint uralja is. A hírre, hogy Bécs magyarjai kapnak egy kis csomaggal „a kerékpározás Túró Rudijából”, muszáj egy kis figyelmet fordítani arra, mi „a növény szára”, mi a szitu itthon a bringagyártásban, mi van a kínaiakkal, felfelé vagy lefelé tart-e egyáltalán az ágazat.

– A gyártásunk évi 60-65 ezer kerékpár, ennek döntő részét el tudjuk helyezni a hazai piacon – mondja megkeresésünkre a Csepel értékesítési hálózatát vezető Paróczai Iván. Mint kifejti, a hazai boltokon belül is kifejezetten a kiskereskedésekkel kötnek üzletet, multiknak nem szállítanak, az nekik üzletpolitikailag „nem fér bele”. A bringák nem kis részét ráadásul „idegenben” adják el (spanyolok és franciák is tekernek Csepelt, bizony!), és az „egybe” gépeken kívül alkatrészekkel is kereskednek.

A gyártás – bár a kínai nagy dobozokról elég sokféle pletyka terjed – ott, a Csepel Művek-beli telephelyen zajlik, persze már nem úgy, mint „akkor”.

– Magyar emberek szerelik össze a kerékpárokat, de ma vázgyártás itthon jellemzően már nincsen. A vázak tajvaniak, ahogy egyébként az egész európai kerékpáripar jellemzően tajvani alkatrészekkel dolgozik, ebben a cipőben járunk mi is – mondja Paróczai.

A Gepida kerékpárok gyártója az Olimpia Kerékpárgyártó Kft. napjainkban Magyarország vezető kerékpárgyártó társasága, amely nagy múltra tekint vissza. 1993-ban Berkes György kezdetben egyéni vállalkozóként egy 40 négyzetméteres üzletre alapozta a jövőt. Ekkor még a kerékpárokat Olaszországból egészben importálta, azonban következő években már alkatrészek beszerzésével kerékpárgyártásba kezdett egy hússzor nagyobb szerelőcsarnokban. 1996-ban az addig elért jelentős árbevétel hatására úgy döntött, hogy vállalkozását korlátolt felelősségű társaság formában Olimpia Kerékpárgyártó Kft. néven folytatja. Ebben az évben került sor a cég első tajvani importjára is. Kezdetben a váz, majd egyre több alkatrész megrendelésére került sor a Távol-Keletről. 1998-ban a cég Kölnben már megjelenik Európa legjelentősebb kiállításán nemzetközi szinten is bemutatva az általa gyártott kerékpárokat. A mennyiségi termeléssel felhagyva új célkitűzés megvalósításába a kevesebb, de minőségi kerékpárok fejlesztésébe és gyártásába kezd. 2004–2005-ben a cég a minőségi fejlesztésekbe és márkaerősítésbe kezdett. Ekkor már több európai országban megjelentek a Gepida kerékpárok, többek között Hollandia, Belgium, Horvátország, Németország, Svédország, Ausztria, Luxemburg, Oroszország, Szerbia, Finnország, Szlovákia, Románia utcáin. Mára a kizárólag saját Gepida márkanévvel ellátott kerékpárokat gyártó cég termékei több mint 20 országban vannak jelen. Ismertségük folyamatosan fokozódik többek között a mérvadó nemzetközi kiállításokon való rendszeres részvételek és a termékeikről publikált nyomtatott és online sajtócikkeknek köszönhetően...

Pár éve már egyébiránt nem a Csepel a legnagyobb gyár itthon, legalábbis honlapján „vezető gyárként” tünteti fel magát az esztergomi székhelyű, 1997-ben alapított Neuzer Kft. Nekik kicsit más számaik vannak a honi piacról, meglehet, pontosabbak, mint a Csepeléi.

– Itthon tavaly körülbelül 320 ezer kerékpárt értékesítettek, amiből a Neuzer Kft. 45 ezret teljesített, ez 14 százalékos piaci részesedés – közölte megkeresésünkre Neuzer András, a cég vezetője. Neuzeréknak lehet rálátásuk az áruházakat is bennfoglaló piac méretére, ugyanis a 450 kisebb szakbolton kívül két sportáruházat és három hipermarketet is kiszolgálnak, a teljes éves gyártásuk 118 ezer darab.

Aligha lehetne a kerékpárgyártásnál piackövetőbb kereskedelmi szegmenst találni, hiszen a gyártók gyakorlatilag hónapról hónapra le tudják követni a trendeket – amit a viszonteladókon keresztül nem, azt kiállításokon –, és mivel rengeteg partnerrel dolgoznak, a keresletről is napra pontosan tudnak mindent.

Hogy milyen kerékpár ma a trendi, a városi kerékpározás boomjával valamennyire tisztában lévők könnyen kitalálhatják: a városi, „city” bringák, valamint a 28 colos treking a nyerő típus, a mountain bike-ok világa mára nagyon összeszűkült pár év alatt, ezt a Csepelnél is megerősítik. De amire ők még jobban igyekeznek odafigyelni, hogy minden méretben legyenek kerékpárjaik – gyerekméret például 12-től egészen 24 colosig. A Neuzer a city bringákban erős, exportjuk 80 százalékát különféle jól felszerelt, színes, szagos, divatos city kerékpárok adják, és itthon is ezek „mennek”.

Ha már az exportra terelődött a szó, az esztergomiak számai igen komoly munkára utalnak. – A 73 ezer külföldön eladott kerékpárból 57 ezer megy Hollandiába, 8 ezer Németországba, 3 ezer Szlovéniába, és további 5 ezer kerékpárt elhelyezünk olasz, francia, spanyol, lengyel, lett, észt és dán piacon is – fogalmaz Neuzer András.

A Csepelnek mindazonáltal kicsit mázlija van a nevével, ha exportról beszélünk, a tacskóhoz fűződő romantika talán épp a Bécsben dolgozó magyarok sajátja. Így is alapos terepmunkát végeztek, mielőtt a bécsi kalandba belevágtak.

– Alapvetően azt érzékeltük, hogy az osztrákok is érdeklődnek az ár-érték arányban számukra nagyon megfelelő Csepel biciklik iránt. De természetes, hogy a magyar közösség érdeklődésére is számítunk, nekik is kézenfekvő lehet, hogy Bécsben is meg tudják venni a kerékpárokat, és ha szervizelési problémájuk van, azt is lehet orvosolni helyben – újságolja Paróczai Iván, aki a magyar fővárosban az elmúlt négy évben tapasztalt kerékpáros-infrastruktúrafejlesztés jeleit észleli odakint. – Olvastuk azt is, hogy a bécsi önkormányzat fantasztikus kerékpáros programokat hirdet meg a következő öt évben a közlekedés fejlesztése céljából. Bécsben annyira pozitív a tendencia, a városban rengeteg kerékpárút van, ha jól tudom, 1400 kilométer, és minden évben gyarapszik. 4-5 éven belül ott nagyon magas szintű fejlettség lesz, készen kell erre állnunk – ringatja a terveket Paróczai.

Menjünk bele egy kicsit a bringákba! Azért, hogy egy-egy Csepel keró mennyire magyar, nagyon relatív: Tajvanból, illetve Kínából van a váz, a villa és a váltó is. A csomagtartó, a sárvédő és a markolat magyar, illetve az összeszerelés teljes egészében – a kerekeket például olasz felnikből építik, de van a Csepeleken cseh alkatrész is. De hát Európát tényleg lassan megeszi a Távol-Kelet – miért lenne épp a kerékpárgyártó szegmens kivétel? Neuzer Andrástól sem kapunk meglepő választ.

– A vázak Kínából és Tajvanról vannak. Amit meg tudunk vásárolni magyar gyártóktól, azt persze itthon vesszük, de erős az európai beszállítói háttér is: olasz, német, cseh, francia, holland gyártók termékeit használjuk. Távol-Keletről Japán, Indonézia, Kína, Tajvan a fő alkatrész-beszállítók.

Látható tehát, hogy nemcsak nálunk, de más országokban is okvetlenül egy nagy nemzetközi legózás a kerékpárgyártás, innovatívnak lenni legfeljebb abban lehet, ki, hol és mennyiért adja el a végeredményt, és milyen alkatrész-beszállítói partnereket talál az újabb és újabb divathullámok követéséhez, esetleg még kicsit diktálni is tudja a trendet Ha ez az ára, hogy a cégek stabilan növekedjenek, egyre nagyobb számú hazai munkaerőt foglalkoztassanak, akkor a piac ezt várhatóan továbbra is így rendezi majd. A Neuzer árbevétele az alapítás óta minden évben növekedett, tavaly 4,4 milliárd forint volt, ma 150-en keresik itt a kenyerüket. A Csepelnél öt éve még 65 fő dolgozott, ma ez a szám 85, és árbevételük is évi 10 százalékkal növekedett. Célok azért így is vannak.

– A magasabb minőségű termékek arányát szeretnénk növelni – így Neuzer András. – Ehhez technológiai fejlesztésre van szükség. Jelenleg a fejlesztés kiemelt terület, 2 dizájnert és 3 termékfejlesztő mérnököt is foglalkoztatunk. Márciusban ráadásul új fejlesztési központunk lesz, ahol tizenketten kizárólag fejlesztéssel fognak foglalkozni. A vevőkör egyre igényesebb, ezt kell kiszolgálni.

A Csepel arra az időre is készül, ha már nem növekszik tovább az eladott kerékpárok száma: – Akinek biciklije van, annak karban kell azt tartania – vélekedik Paróczai Iván, és milyen igaza van. A Csepel pangás esetén átáll alkatrészgyártásra.

Evidens, hogy a jelenleg még meglévő növekedést az európai közlekedéskultúra változása generálja: nem csak nálunk, más országokban is a spórolósabb közlekedési módok felé fordulnak az emberek, amit felismernek a döntéshozók is, és mind több helyen fejlesztik a tömegközlekedést a kerékpárossal integráltan. A kerékpárra pedig rátalálnak a közlekedők, ahogy biztonságban érzik magukat. A Csepel bizodalma szerint a bécsi magyarok tízezrei épp a Csepelre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.