Aki még nem hallotta volna az internetet pár napja felrobbantó hírt, a Csepel boltot nyit az osztrák fővárosban. Ennek kapcsán az embernek eszébe jut, sok bringás valószínűleg azt sem tudja, hogy mióta a nyolcvanas években agyonhajtotta a tacskóját és kidobta, egyáltalán ilyen van, hogy Csepel – már, ugye, ami a kerékpárgyártást illeti.
Pedig van, és bár a nagy sportáruházak (Decathlon, Hervis), valamint a hipermarketek kínálatát nehéz belőni, a hazai bringapiac 20-25 százalékát közlése szerint uralja is. A hírre, hogy Bécs magyarjai kapnak egy kis csomaggal „a kerékpározás Túró Rudijából”, muszáj egy kis figyelmet fordítani arra, mi „a növény szára”, mi a szitu itthon a bringagyártásban, mi van a kínaiakkal, felfelé vagy lefelé tart-e egyáltalán az ágazat.
– A gyártásunk évi 60-65 ezer kerékpár, ennek döntő részét el tudjuk helyezni a hazai piacon – mondja megkeresésünkre a Csepel értékesítési hálózatát vezető Paróczai Iván. Mint kifejti, a hazai boltokon belül is kifejezetten a kiskereskedésekkel kötnek üzletet, multiknak nem szállítanak, az nekik üzletpolitikailag „nem fér bele”. A bringák nem kis részét ráadásul „idegenben” adják el (spanyolok és franciák is tekernek Csepelt, bizony!), és az „egybe” gépeken kívül alkatrészekkel is kereskednek.
A gyártás – bár a kínai nagy dobozokról elég sokféle pletyka terjed – ott, a Csepel Művek-beli telephelyen zajlik, persze már nem úgy, mint „akkor”.
– Magyar emberek szerelik össze a kerékpárokat, de ma vázgyártás itthon jellemzően már nincsen. A vázak tajvaniak, ahogy egyébként az egész európai kerékpáripar jellemzően tajvani alkatrészekkel dolgozik, ebben a cipőben járunk mi is – mondja Paróczai.
A Gepida kerékpárok gyártója az Olimpia Kerékpárgyártó Kft. napjainkban Magyarország vezető kerékpárgyártó társasága, amely nagy múltra tekint vissza. 1993-ban Berkes György kezdetben egyéni vállalkozóként egy 40 négyzetméteres üzletre alapozta a jövőt. Ekkor még a kerékpárokat Olaszországból egészben importálta, azonban következő években már alkatrészek beszerzésével kerékpárgyártásba kezdett egy hússzor nagyobb szerelőcsarnokban. 1996-ban az addig elért jelentős árbevétel hatására úgy döntött, hogy vállalkozását korlátolt felelősségű társaság formában Olimpia Kerékpárgyártó Kft. néven folytatja. Ebben az évben került sor a cég első tajvani importjára is. Kezdetben a váz, majd egyre több alkatrész megrendelésére került sor a Távol-Keletről. 1998-ban a cég Kölnben már megjelenik Európa legjelentősebb kiállításán nemzetközi szinten is bemutatva az általa gyártott kerékpárokat. A mennyiségi termeléssel felhagyva új célkitűzés megvalósításába a kevesebb, de minőségi kerékpárok fejlesztésébe és gyártásába kezd. 2004–2005-ben a cég a minőségi fejlesztésekbe és márkaerősítésbe kezdett. Ekkor már több európai országban megjelentek a Gepida kerékpárok, többek között Hollandia, Belgium, Horvátország, Németország, Svédország, Ausztria, Luxemburg, Oroszország, Szerbia, Finnország, Szlovákia, Románia utcáin. Mára a kizárólag saját Gepida márkanévvel ellátott kerékpárokat gyártó cég termékei több mint 20 országban vannak jelen. Ismertségük folyamatosan fokozódik többek között a mérvadó nemzetközi kiállításokon való rendszeres részvételek és a termékeikről publikált nyomtatott és online sajtócikkeknek köszönhetően...