Van még tér a hazai beszállítók előtt?

Jelenleg mintegy százhatvan magyarországi társaság jut különféle megrendelésekhez az itt működő autógyárak révén.

2015. 03. 18. 11:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Prémium kategóriájú személyautó birtoklása a világ gazdagabb országaiban is a jólét és a társadalmi presztízs jele. A vágyott márkajelzésért még akkor is kifizetik a jómódúak az akár százszázalékos felárat, ha tudják, hogy egyes autógyártók – kis túlzással – ugyanazokból az alkatrészekből építik fel a népautót, mint a luxuslimuzint. Az alkatrészgyártók szemével nézve ez csábítóan hangzik: aki a Mercedesnek ad el csavaralátétet, nyilván többet remél érte kapni, mintha a Dacia beszállítója lenne. Ez súlyos tévedés. A nagy német prémiumgyártók kőkeményen alacsonyan tartják a beszállítói árakat, cserébe folyamatos fejlesztést és további ármérséklést várnak el. Nem csoda, hogy a közvetlen – a szakmai nyelvben első körös vagy TIER1-es – beszállítók szinte kizárólag nagy tőkeerejű, nemzetközi alkatrészgyártó cégek, amelyek hosszú évek együttműködése, együtt fejlesztése után nagy bizalmat élveznek. Nem véletlen, hogy mind az Audi, mind a Mercedes hozta magával Németországból a nagy beszállítóit, ezek egy részét fizikailag is a magyarországi üzemeik közvetlen közelébe telepítették. A Suzuki, amely az autógyártók közül legrégebben van jelen hazánkban, japán cégként, azért, hogy Európában ne kelljen fizetnie vámot, kezdettől magasabb magyar beszállítói arányt volt kénytelen fenntartani. Jelenleg is a legtöbb magyar kis- és középvállalat termékeit használják fel autóikhoz.

 

Az elmúlt húsz-huszonöt évben a hazai a járműipar komoly fejlődésen ment át: a szektor a teljes hazai feldolgozóipar 27,4 százalékát teszi ki, és ezzel a magyar gazdaság húzóágazatává vált. Jelenleg több mint 700 vállalat működik itt, amelyek közvetlenül több mint 132 ezer embernek biztosítanak megélhetést. A világ 20 legnagyobb első körös autóipari beszállítójából 15 már Magyarországon is rendelkezik termelőkapacitással.
Ha alfabetikus sorrendben haladunk, az Audi Hungaria Motor Kft. mintegy 650 szériabeszállítóval áll szerződésben, ám ebből a magyar beszállítók aránya tíz százalék körüli. Elsősorban motorokhoz és kisebb mértékben járműépítéshez szállítanak fém és műanyag alkatrészeket, kábeleket. Thomas Faustmann ügyvezető igazgató a közelmúltban tartott éves eredményismertetésen azt mondta, hogy jelenleg 68 magyar tulajdonú társaság évente összesen 2 milliárd forint értékben szállít alkatrészt a cégnek. Az első körös beszállítói jórészt nemzetközileg ismert cégek. A Harman, amely a közelmúltban jelentette be, hogy Pécsett új gyárat épít, fedélzeti elektronikákat, hangrendszereket fejleszt nemcsak az Audinak, de a BMW-nek, a Mercedesnek, a Porschénak és a Land Rovernek is. Az amerikai BorgWarner oroszlányi telephelyén turbófeltöltőket, kuplung- és kipufogó-alkatrészeket gyárt az Audi részére. A Rehau-cégcsoport győri gyárát a város ipari parkjában építette, az üzemben a négykarikás márka több modelljéhez gyártanak lökhárítókat. A cég a harmadik generációs TT és TTS modelljeihez a Hankook felső kategóriás gumiabroncsait veszi igénybe. Az Audi beszállítója a magyar Csaba Metál, amely korszerű alumíniumöntvény házakat gyárt.

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nél „magyar sikertörténetnek” tartják, hogy az új fejlesztésű A és B osztály alkatrészeinek 9 százaléka itthon készül, 7 hazai vállalkozásnál. Emellett a cég a hagyományos beszállítóit telepítette a gyár mellé, többek közt a Johnson Controlst, amely fűtést, klímát, műszerfalat ad, a Magnát, amely belső kárpitokat, csomagtartó-elemeket és ajtóborítást, a Bosalt, amely vonóhorgot, kipufogórendszereket ad el. A kecskeméti gyár létesítésében, a gyártósorok telepítésében részt vett az Evopro Indormatikai és Automatizálási Kft.

A Suzuki esztergomi üzemébe 84 magyar cég szállít alkatrészeket. A jelenleg gyártott modellekben összesen 6800-7000 alkatrészt használnak fel, ennek 58-60 százaléka, 3600 alkatrész származik magyar beszállítóktól. Az új SX4 S-Cross modellben harminchárom százalékos a magyar beszállítói arány. Egy közelmúltban született megegyezés alapján március 5-től hat éven át a Rábánál varrják a Suzuki Vitara üléshuzatát és fejtámláját, préselik az ülőlapot, hegesztik az ülésvázakat. Jó néhány hazai kisvállalkozás nőtte ki magát az eltelt évtizedekben. Ilyen a Pata József Gépipari Kft., amely eleinte 8, majd 14-féle alkatrészből évente 50 ezer darabot szállított, később pedig már 150-féle alkatrészt gyártott a Swift, az SX4 és a Splash típusokhoz. A 2010-ben gyártósorra került Suzuki személygépkocsihoz összesen mintegy 70 féle alkatrészt gyártottak. Eddig összesen 34 millió elemet szállítottak a Suzukinak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.