Megmenthető lett volna a Malév?

A régiós országok példája mutatja, ki lehet húzni a gödörből a nemzeti légitársaságokat.

2015. 04. 09. 2:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elkerülhetetlen volt-e a nemzeti légitársaság csődje, vagy – ha más formában is – megmenthető lett volna a Malév? A kérdésre a mai napig más-más választ adnak a repülőtér környékén vagy az államigazgatásban dolgozó szereplők. Ha az eredmény felől közelítjük meg a kérdést, láthatjuk a SkyCourt terminál „elfapadosodását”, a bádogváró üzemelését és Ferihegy 1 üzemszünetét. Másfelől örömmel állapíthatjuk meg, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér az évi hárommillió utast szállító bázis-légitársaság összeomlása után nem ment tönkre, és ma már meghaladta a 2011-es utasforgalmát. Budapestről a világ számos pontjára el lehet jutni átszállással vagy anélkül, és a Malév-csőd miatt bezárt Budapest–Peking-járat is hamarosan újraindul.

A nemzeti légitársaság hiánya mindenesetre kézzelfogható azóta is. A hagyományos légicég kétségkívül állami támogatások tízmilliárdjait emésztette fel, de színvonalasabb szolgáltatást nyújtott, mint a diszkonttársaságok: nem a reptéri betonra sorakoztatta fel utasait, nem centizgettek a kézipoggyász ellenőrzésekor. Emellett több ezer embernek adott munkát közvetlenül, még többnek közvetve, miközben jelentős méretű ellátó láncokat tartott életben a repülőgép-karbantartástól a földi kiszolgálásig.

Az egymást követő kormányok a 90-es évek közepe óta kerestek szakmai befektetőt a Malévnek, de sem az Alitalia-, sem az orosz kaland nem volt valódi megoldás. A Fidesz kormányra kerülésekor, 2010-ben már ismét állami tulajdonban volt a cég. A civil szervezetek által perrel megszerzett bizalmas háttéranyagokból az tűnik ki, a szakértők lehetségesnek tartották, hogy létezik olyan üzleti modell, ahol egy szakértő vezetés tiszta lappal indulva a Malévból életképes vállalatot hozhat létre, amely a későbbiekben már érdekes befektetési célpont lehet stratégiai partnerek számára. Ehhez az irányított felszámolást, más néven Alitalia-modellt javasolták.

Ebben az esetben a Malév felszámolása során egy újonnan alapított és túlnyomóan magánforrásokból finanszírozott cég – „új Malév” – olyan eszközcsomagot vett volna át a Malévtól, illetve az államtól – mint például az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő által tulajdonolt Malév védjegyet –, amely révén részlegesen tovább tudta volna vinni a Malév működését. Lapunk a folyamatra közelről rálátó forrásokból megtudta, hogy a bedöntés és újraindítás forgatókönyve elkészült, a légi közlekedésben nagy tapasztalattal rendelkező szakértői csapat előkészítette az „átstartolást”. Amikor azonban a „régi Malév” helyzete már kritikussá vált, a kormányzat leállította ezt az előkészületet. A résztvevők ma sem értik, miért.

Az ok alighanem a szakmai befektető hiánya volt. A Malévet nem éleszthette újra az állam, hiszen azért kapta a brutális, százmilliárdos bírságot az Európai Bizottságtól, hanem igazi, piaci befektetőre volt szükség. A kormányzat hoszszan tárgyalt a kínai Hainan légitársaság és a Demján Sándor cégei alkotta konzorciummal, holott a 2011. márciusi keltezésű szakértői anyag már erős kétségeit hangoztatja a partnerek szándékait illetően. Amikor ez az irány végleg zsákutcának bizonyult, a kormányzat hazai tőkeerős cégek konzorciumát kívánta megnyerni az ügynek, de sem az OTP, sem a CIG Pannonia Biztosító nem kívánt beszállni a vállalkozásba. Ezután következett a légitársaság leállása 2012. február 3-án.

A fejlesztési tárca titkos dokumentumainak nyilvánosságra kerülése után sem derült ki, valóban nem volt-e más választása a kormánynak, mint a nemzeti légitársaság leállítása. Ismét csak az eredmény felől közelítve: a régió nemzeti légitársaságai túlélték a 2008-es gazdasági világválságot. A lengyel LOT, a cseh CSA, az osztrák AA önállóan vagy befektető segítségével ma is működnek. A szerb JAT 2013 őszén került az öbölmenti Etihad Airways irányítása alá, és már a következő évben remek eredményeket produkált, mondhatni repülőrajtot vett. A szerb légitársaság 2,7 millió eurós adózás utáni nyereséget ért el 2014-ben. A működés első teljes évében 87 százalékkal tudta növelni az árbevételeit.

Mindezek azt mutatják, a közép-európai országok nemzeti légitársaságai képesek sikeresen működni és fejlődni. A megfelelően átalakított Malév egy jó szakmai befektető mellett minden bizonnyal ma is sikeresen végezné a feladatát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.