224 milliárdos tervezési hiba került a költségvetésbe?

Egy közgazdász gárda elővette az alapszámokat, az eredményről pedig írtak két tanulmányt.

2015. 06. 14. 9:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ad hoc jellegű intézkedések, események tengerén evickél a magyar gazdaság a Költségvetési Felelősségi Intézet (KFIB) figyelmeztető prognózisa szerint, amely a közelmúltban górcső alá vette a gazdaság makroszámait, illetve amint elkészült a 2016. évi költségvetési törvény javaslata, azt is nyomban átvizsgálta makroszempontból. Romhányi Balázs ügyvezetővel asztalhoz ültünk, hogy megtudjuk, hogyan látja az intézet a május 20-ig hatályba lépett jogszabályok alapján – tehát a 2016-os büdzséjavaslat nélkül – kivilágló középtávú pályát.

– Ugyan a 2014-es GDP-növekedés európai viszonylatban is rendkívül magasnak tekinthető, a kedvező adat mögött többnyire átmeneti tényezők – mint a kormányzat által jellemző módon a választási időszakokra generált beruházások, az európai uniós támogatások intenzívebb lehívása, az átlag feletti 2013-as évet is meghaladó mezőgazdasági teljesítmény, a rezsicsökkentés, valamint a jelentős járműipari kapacitásbővítések – állnak – fogalmaz Romhányi. A szakember az átmeneti tételek kifutásától azt várja, hogy a GDP bővülésének üteme fokozatosan lassulni fog és 2015-ben 2,8 százalékra mérséklődik. Előrejelzésükben érvényesítették a devizahitelek forintosításának, a kiskereskedelmet érintő intézkedéseknek és a kedvező inflációs folyamatoknak a másodkörös makrogazdasági hatásait.

 

A beruházások növekedési ütemének jelentős visszaesésével is számolnak a 2014-es évvel kezdődően, ugyanis kifutnak az EU-s hitelprogramok, a hazai hitelpiacot pedig nem pezsdítette fel a növekedési hitelprogram.

A költségvetésen belüli tételek pénzforgalmi egyenlege összességében viszont a tervnél 240 milliárd forinttal jobban alakul. Elsősorban a fogyasztási típusú adóbevételek haladják meg a várakozásokat (áfából 75, jövedéki adóból 50 milliárddal jött be több); a belső tételek egyenlege azonban ugyanilyen összeggel rosszabb lesz a tervezett értéknél, döntően a 170 milliárd forint körüli elképzelt vagyonértékesítési bevétel elmaradása és a költségvetési törvény évközi módosítása miatt.

 

 

A kamatkiadások lényegesen jobban alakulnak, a tavalyi 3,2 százalékos GDP-arányos nettó kamatkiadással szemben idén csak 2,9 százalékra számít az intézet, vagyis a nettó kamategyenlet 0,3 százalékkal javul. Ez azért is figyelemre méltó Romhányi szerint, mivel a maastrichti egyenleg ugyanennyivel romlik, magyarul a költségvetési politika idén egyértelműen lazul.

Az intézkedések – például a bankadó- és az szja csökkentése – nélkül előálló alappályán a költségvetési hiány 2016-ban és 2017-ben mindössze 0,2 százalékponttal mozoghat a kormány által elképzelt alappálya felett, és így az államadósság/GDP-arány két év alatt összesen 1,6 százalékponttal csökken. Bár a csökkenés ütemét a további években némileg jobbra prognosztizálják, a 2018-ban induló paksi beruházás kivitelezési költségeit az intézet számításai – Romhányi elmondása szerint minisztériumi hibából – nem tartalmazza.

A Költségvetési Felelősségi Intézet dokumentuma tehát nem győzi hangsúlyozni, a rezsicsökkentés és a devizahitelek rendezése után a kormányzat részéről már nem tudni újabb „eseti” nyúlról, amit a kalapból előhúzhatna a lakosság anyagi helyzetének javítására, ez pedig 2016-tól a fogyasztási növekedés lassulását hozhatja. Az idei év exportnövekedését sem fogja jövőre megismételni az Audi vagy a Mercedes gyárának beindulása, ugyanis ezek a gyárak is csak egyszer tudnak megtelepülni, nagyságrendi kapacitásbővítésről pedig nem hallani.

 

Az alappálya kiszámításakor nem vették még figyelembe a 2016. évi költségvetési törvényjavaslat tervszámait, Romhányiék ennek figyelembe vételével külön tanulmányt írtak.

– Számszerűsítettük a törvény és a hozzá kapcsolódóan tervezett adóintézkedések makro-fiskális hatásait. A csomag összességében 2016-ban jelentősen, 0,6 százalékkal megemeli a GDP növekedési ütemét, de ennek legfőbb oka, hogy a költségvetés a megalapozatlan tételeket figyelmen kívül hagyva valójában érdemi lazításokat valósít meg – magyarázza Romhányi Balázs. Mint kifejti, az adóintézkedések közül az szja csökkentése ugyan már 2016-ban 120 milliárd forinttal rontja a költségvetési egyenleget (azért nem csak 107 milliárddal, mivel a családi adókedvezmény összegszerű mértéke ugyanakkora marad, ami így nagyobb kiadás), de a növekedéshez nem járul hozzá, ezért a megemelt „kormányzati fogyasztás” hatásának eltűnése után a GDP növekedési üteme fokozatosan visszatér a hosszú távú értékhez, ami továbbra sem haladja meg a másfél százalékot. Ez Romhányi szerint azt is megerősíti, hogy a bankadó csökkentése ellenére a csomag a beruházásokra kedvezőtlenül hathat.

Az így kialakuló új makro-fiskális pályán a GDP 1 százalékának megfelelő kiigazítás válhat szükségessé, ha a kormány tartani akarja a konvergenciaprogramban kitűzött egyenlegcélokat – azon felül, hogy nem költi el a 100 milliárdra emelt tartalékot. Amennyiben nem lesz kiigazítás, a költségvetési egyenleg 2016-ban eléri a 3 százalékot és később is csak nagyon lassan csökken erről a szintről. Ennek következtében az adósságráta is stabilizálódik 76 százalék körül. Az intézet számításai a paksi beruházás különösen 2018-tól jelentkező, ma nem látható hatásait szintén nem tudta figyelembe venni.

– Úgy tűnik, a kormány ismét minden mozgásteret kihasznál a költségvetés lazítására, amit a tényleges szankciókkal védett határok megengednek. A gazdaság túlfűtött állapotba kerülése mellett stabilizálódó adósságráta miatt egy későbbi dekonjunktúra ismét rendkívül sebezhető állapotban fogja találni a magyar gazdaságot – figyelmeztet Romhányi Balázs.

És hogy miért van szükség ilyen hatásvizsgálatokra? Romhányi szerint azért, mert amikor például megnézték, a jelenleg elérhető egyik fogyasztási szélsőérték alapján a sertéshús forgalmából mennyi áfabevétel származott, kiderült, hogy a drasztikus áfacsökkentés mintegy 34 milliárd fogyasztásiadóbevétel-csökkenést okoz az országnak.

A költségvetési törvény javaslatának közvetlen hatását Romhányi a következőkben foglalta össze:

– A benyújtott csomag alapján a belső tételek egyenlege 2016-ban mínusz 7670,6 milliárd forint lenne. Ehhez képest megalapozatlannak tekintjük a 115 milliárd forint vagyoni bevételt, a korábbiakhoz hasonlóan – amint ezt az ÁSZ is kifogásolja – alultervezettnek a KLIK és a kórházak összesen 100 milliárdos költségvetési támogatását és a Norvég Alapból befolyó 9 milliárdot. Összesen tehát 224 milliárd forintnyi a tervezési hiba, vagyis a belső tételek egyenlege valójában mínusz 7798 milliárd forint, míg az első anyagunk szerint, 2015. évi reálértéken mínusz 7603 milliárd forintnak kellene lennie; tehát 195 milliárd forint lazítás történik.

Ezt – feltételezésük szerint – a közösségi fogyasztás és a kormányzati természetbeni transzferek szívhatják fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.