Ki viseli a szívén a magyar tej sorsát?

A Magyar Nemzet utánajárt annak, hogy hol és mennyiért adják a fogyasztóknak a tejet.

Tóth László Levente
2015. 07. 09. 4:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a kormány 60. stratégiai megállapodását éppen a magyarországi tejtermelők tulajdonában lévő, az ország legnagyobb felvásárlójának számító Alföldi Tej céggel kötötte meg, a tej átvételi árai továbbra is jóval alacsonyabbak a termelők által elvártnál. A tejtermelők különösen az uniós tejkvóta áprilisi megszűnése óta elégedetlenek az átvételi árakkal, amelyek most körülbelül 25 százalékkal alacsonyabbak az egy évvel ezelőtti szintnél. Az országba pedig a kereskedők révén dől be az importáru – annak ellenére, hogy az agrárminiszter már egy éve a tejtermékimport csaknem 50 százalékos visszaeséséről beszélt. Egyes szakértők szerint a kormány próbálja kozmetikázni a helyzetet – most éppen az Alföldi Tej Kft.-vel történő megállapodással – és elkerülni a termelők demonstrációját. A tejárakat emelni azonban nem tudja.

Fentiek tükrében a Magyar Nemzet arra volt kíváncsi, hogy a hazai tejtermelők szorongatott helyzetében mit tesznek a magyarországi kereskedők: ők vajon mennyiért adják a (hosszan friss) UHT-tejet a fogyasztóknak, illetve tartanak-e – a gyanú szerint sokszor áfacsaltan behozott – importárut? Az agglomerációra és Budapest belvárosára kiterjedő felmérés alapján kiderült: importtej szinte mindenütt van, kivéve az Aldit és a Lidlt, utóbbiban 1,5 százalékos kiszerelésben kizárólag a Naszálytej „Pilos” elnevezésű tejét árusították, 189 forint helyett akciósan 179 forintért.

Az 1,5 százalékos kategóriában a legolcsóbb UHT-tej az Auchanban a 125 forintos hazai Dunatej volt, a legdrágább a Coopban a 299 forintos Mizo. Az import Mlieko ára a tescós 129 és a reálos 229 forint között volt. A teljes kínálat szerint legolcsóbb, 95 forintos tejet az Aldi árulta, ennek zsírtartalma azonban csak 0,1 százalékos. Ugyanezt a CBA 135 forintért adta. Összesen kilencféle tejjel a legnagyobb kínálat a Tescóban volt, a legdrágább tej pedig Csányi „csodafarmos”, 2,8 százalékos áruja volt a Coopban, 329 forintért – ugyanezt a tejet a Lidl 259 forintért, tehát 70 forinttal olcsóbban adta. A kép tehát nem éppen megnyugtató: a legtöbb élelmiszerlánc árul importtejet, sokszor erősen akciós áron, és ebből a magyar tulajdonú láncok is alaposan kiveszik a részüket. A külföldi érdekeltségű diszkontláncok, a német Aldi és a Lidl viszont ez utóbbiakat „megszégyenítve” nem tart importtejet, hanem a hazai eredetűt forgalmazza.

Nem olyan egyszerű tehát kiszorítani a külföldi importtejeket a boltokból, és ehhez nem elegendő az sem, hogy a hatóságok most már egyre inkább az ellenőrzésre helyezik a hangsúlyt. A Tej Terméktanács például úgy látja, hogy a NAV által legutóbb lefülelt ügyben csak 50-100 kamionnyi tej lehet érintett, miközben ez a mennyiség egy országos kiskereskedelmi lánc egyheti szlovák vagy cseh akciós tejmennyisége. Az általános forgalmi adó elcsalásának gyakorlata már többéves gyakorlat az ágazatban a legális szereplők kárára, és milliárd forintban mérhető adóbevétel-kiesést okoz.

Egy szlovák tejfeldolgozó által előállított 1,5 százalékos UHT-tej Szlovákiában 80-89 eurócent (250 forint körüli összeg), Magyarországon viszont ugyanennek a feldolgozónak ugyanezen teje 140-150 forint, úgy, hogy a szlovák nyerstej ára hasonló, mint a magyar, vagy drágább. Ha az árkülönbség dobozonként 20-30 forint, akkor „egykörös”, ha pedig 100 forint körüli összeg, akkor „többkörös” áfacsalás feltételezhető, és az ügy mögött valószínűleg cégláncolat áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.