Múlt szerdán tárgyalta a budapesti Közbeszerzési Hatóság döntőbizottsága a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésének ügyét: az eljárást a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. kezdeményezte, mert az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kizárta ajánlatukat, és három pályázati elem kapcsán is azt állította, hogy a Közgép hamisan közölt adatokat.
A januárban meghirdetett projektre a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a legolcsóbb ajánlattal érkezett. A versenytársak alá ígért, és 6,67 milliárdos ajánlatot tett, így volt, akinél 218 millió forinttal dolgozott volna olcsóbban. A vízügyi igazgatóság június 5-én érvénytelenítette ajánlatukat, ezért kezdeményezte a meghallgatást a Közgép. A múlt heti tárgyalás három órán át tartott, és ott az építőipari cég a bizottság jóhiszeműségében bízva minden egyes kifogást tételesen, bizonyítékokkal cáfolt. Ez azonban nem bizonyult elegendőnek, így a bizottság tegnap azt a határozatot hozta, hogy a három pont közül az egyikben, a szerb hajók ügyében hamisan közölt adatokat a Közgép. A vízügyi igazgatóság korábban azt állapította meg, hogy a kivitelezéshez szükséges szerb hajók nem rendelkeznek a felhívásban előírt 500 négyzetméteres zárt fedélzettel. A magyar építőipari cég ezt úgy magyarázta meg, hogy a rendelkezésre álló információk alapján járt el, a nyilatkozat a hajók tulajdonosától és az illetékes szerb hatóságoktól való. A vízügyi igazgatóság bizonyítékként viszont egy olyan rajzot mutatott be, amely csupán általános jellegű, azon a hajó nem azonosítható. Ennek ellenére a bizottság ebben a pontban megállapította a hamis adatközlést, ezzel hónapokra kizárva a Közgépet minden közbeszerzési pályázatból.
– A Közgép Zrt. már a jogorvoslati kérelmében és a bizottság tárgyalásán is bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el ajánlatának benyújtásakor – reagált a döntésre a cég sajtóosztálya. Szerintük a bizottság tegnap egy bíróság által felülvizsgálható közigazgatási határozatot hozott, amelyben releváns tényeket hagyott figyelmen kívül, és nyilvánvalóan szubjektíven alkalmazta a jogszabályokat. A cég szerint a bizottság határozata önmagában is ellentmondásos, mert bár több ponton is megállapította, hogy a közbeszerzési eljárás során nem jogszerűen jártak el a Közgéppel szemben, mégis helybenhagyta az ajánlatkérő jogsértő döntését. Közölték, a hamis adatszolgáltatást annak ellenére állapították meg, hogy a Közgép csak továbbította azokat az adatokat, amelyeket az érintett hajók tulajdonosa közölt. Hangsúlyozták, hogy a cég alkalmasságát a jogorvoslati eljárás során az illetékes szerb minisztérium hivatalos dokumentumai is igazolták.
– Az ügyben a végső döntést a bíróság hozza majd meg, és a Közgép valamennyi rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőséget ki fogja használni, mert ez a határozat még a sokat látott közbeszerzési szakértők szerint is kirívóan sérti a magyar és az európai uniós jogszabályokat – közölték. A bizottság megállapította azt is, hogy fellebbezésnek nincs helye, ezért a Közgép úgy döntött, bírósághoz fordul. A jogerős döntésig azonban ez a határozat minden közbeszerzési eljárásból kizárja a céget. Így annak sincs különösebb jelentősége, hogy a döntőbizottság néhány napja félmillió forintos pénzbírság megfizetésére kötelezte a BKK Zrt.-t, amiért túl olcsó ajánlatára hivatkozva kizárta a Közgépet egy soroksári felüljáró felújítására kiírt pályázatból.