Kizárták a Közgépet a megrendelésekből

Elutasította tegnap a Közgép gönyűi kikötőfejlesztési kérelmét a budapesti közbeszerzési döntőbizottság.

Munkatársunktól
2015. 07. 17. 18:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Múlt szerdán tárgyalta a budapesti Közbeszerzési Hatóság döntőbizottsága a Győr-Gönyű kikötő fejlesztésének ügyét: az eljárást a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt. kezdeményezte, mert az Észak-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kizárta ajánlatukat, és három pályázati elem kapcsán is azt állította, hogy a Közgép hamisan közölt adatokat.

A januárban meghirdetett projektre a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép a legolcsóbb ajánlattal érkezett. A versenytársak alá ígért, és 6,67 milliárdos ajánlatot tett, így volt, akinél 218 millió forinttal dolgozott volna olcsóbban. A vízügyi igazgatóság június 5-én érvénytelenítette ajánlatukat, ezért kezdeményezte a meghallgatást a Közgép. A múlt heti tárgyalás három órán át tartott, és ott az építőipari cég a bizottság jóhiszeműségében bízva minden egyes kifogást tételesen, bizonyítékokkal cáfolt. Ez azonban nem bizonyult elegendőnek, így a bizottság tegnap azt a határozatot hozta, hogy a három pont közül az egyikben, a szerb hajók ügyében hamisan közölt adatokat a Közgép. A vízügyi igazgatóság korábban azt állapította meg, hogy a kivitelezéshez szükséges szerb hajók nem rendelkeznek a felhívásban előírt 500 négyzetméteres zárt fedélzettel. A magyar építőipari cég ezt úgy magyarázta meg, hogy a rendelkezésre álló információk alapján járt el, a nyilatkozat a hajók tulajdonosától és az illetékes szerb hatóságoktól való. A vízügyi igazgatóság bizonyítékként viszont egy olyan rajzot mutatott be, amely csupán általános jellegű, azon a hajó nem azonosítható. Ennek ellenére a bizottság ebben a pontban megállapította a hamis adatközlést, ezzel hónapokra kizárva a Közgépet minden közbeszerzési pályázatból.

– A Közgép Zrt. már a jogorvoslati kérelmében és a bizottság tárgyalásán is bebizonyította, hogy a törvényeknek megfelelően, jóhiszeműen és az elvárható gondossággal járt el ajánlatának benyújtásakor – reagált a döntésre a cég sajtóosztálya. Szerintük a bizottság tegnap egy bíróság által felülvizsgálható közigazgatási határozatot hozott, amelyben releváns tényeket hagyott figyelmen kívül, és nyilvánvalóan szubjektíven alkalmazta a jogszabályokat. A cég szerint a bizottság határozata önmagában is ellentmondásos, mert bár több ponton is megállapította, hogy a közbeszerzési eljárás során nem jogszerűen jártak el a Közgéppel szemben, mégis helybenhagyta az ajánlatkérő jogsértő döntését. Közölték, a hamis adatszolgáltatást annak ellenére állapították meg, hogy a Közgép csak továbbította azokat az adatokat, amelyeket az érintett hajók tulajdonosa közölt. Hangsúlyozták, hogy a cég alkalmasságát a jogorvoslati eljárás során az illetékes szerb minisztérium hivatalos dokumentumai is igazolták.

– Az ügyben a végső döntést a bíróság hozza majd meg, és a Közgép valamennyi rendelkezésére álló jogorvoslati lehetőséget ki fogja használni, mert ez a határozat még a sokat látott közbeszerzési szakértők szerint is kirívóan sérti a magyar és az európai uniós jogszabályokat – közölték. A bizottság megállapította azt is, hogy fellebbezésnek nincs helye, ezért a Közgép úgy döntött, bírósághoz fordul. A jogerős döntésig azonban ez a határozat minden közbeszerzési eljárásból kizárja a céget. Így annak sincs különösebb jelentősége, hogy a döntőbizottság néhány napja félmillió forintos pénzbírság megfizetésére kötelezte a BKK Zrt.-t, amiért túl olcsó ajánlatára hivatkozva kizárta a Közgépet egy soroksári felüljáró felújítására kiírt pályázatból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.