Leszámolnak a vásárlók átverőivel

Szabályoznák a termékbemutatókat a kereszténydemokraták, 780 írásos panasz érkezett tavaly.

Horváth Attila
2015. 07. 03. 11:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyors szigorításokra azért van szükség, mert egyre több a megkárosított vásárló. Míg 2010-ben még 228, tavaly már 780 írásos panasz érkezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz a megtévesztő termékbemutatók miatt. A beadványok jelentős része arról szól, hogy az érintett szervező cégek eltűntek, a fogyasztók nem tudtak élni azzal a jogukkal, hogy két héten belül visszaadják a vásárolt árut – mondta a KDNP alelnöke.

Rétvári Bence pártja a csaló termékbemutatók visszaszorítását célzó módosító javaslatát tegnap nyújtotta be az Országgyűlésnek, ez három törvényt érint. A politikus elmondta, a módosításokat szeptember közepén fogadhatja el a parlament.

Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) elnöke a törvény kapcsán lapunknak arról beszélt, hogy helyesnek tartja az abban szereplő változtatásokat. Hozzátette: a hatóság az utóbbi időben több három- és tízmillió forint közötti bírságot is kiszabott, ezeket a bíróságok helybenhagyták.

Lapunk az utóbbi egy évben több megtévesztő árubemutatóról is beszámolt. Magunk is jártunk egy fóti eseményen, ahol nyugdíjas embereket vertek át több százezer forinttal. Jóval magasabb áron fizettettek ki velük többek között takarítógépet, főzőedényeket. Volt, akinek a helyszínen hitelt kellett felvennie, olyan is, akit több tízezer forintos nyereménnyel vertek át. A 250 ezer forintos birkatakarót kínáló Best Original Kft.-ről később kiderítettük, hogy végrehajtás alatt áll, és törvényt sértett a rendezvénnyel. Még csak arra sem vették a fáradságot, hogy bejelentsék a rendezvényt a helyi jegyzőnél. Arról, hogy a károsultaknak végül sikerült-e elégtételt venniük, nem kaptunk információt.

Számos olvasónk fordult hozzánk hasonló panasszal, volt, akit használhatatlan masszázsággyal, másokat hajszárítóval tévesztettek meg. Tapasztalataink szerint legtöbbször valótlan, szórólapon megtalálható ígéretekkel, sokszor nem is létező ingyenes egészségiállapot-felméréssel, ajándékokkal csábítják a fogyasztókat a rendezvényekre. Itt pedig megtévesztő információkkal, agresszív marketingtechnikákkal veszik rá őket a szerződéskötésre.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság még tavasszal számolt be arról, általános jelenség, hogy a termékértékesítés céljából való adatkezelés körülményeiről a szervező cégek nem adtak tájékoztatást. Az emberek sokszor a termékbemutatón szembesültek azzal, hogy tulajdonképpen adásvételi szerződés megkötése miatt keresték meg őket. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége lapunkat februárban úgy tájékoztatta, hogy csak a termékbemutatók megszüntetésével lehet megvédeni az embereket.
A törvényi szigorítás pedig már évek óta téma a pártok körében, a fogyasztóvédelmi hatóságnál és a békéltető testületeknél is, de konkrét ötletet tegnapig nem jelentett be senki.

A KDNP alelnöke elmondta, az egyik javaslatuk szerint szeretnék, hogy a termékbemutatót folytató vállalkozások legyenek kötelesek ügyfélszolgálatot fenntartani, telefonos, e-mailes elérhetőséget biztosítani. Így szerinte a fogyasztók élhetnének az elállási jogukkal, tehát 14 napon belül vissza tudnák kérni az áruért adott pénzt, ha elégedetlenek vele.

A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatnák meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos lenne megtévesztő kedvezmények használata: nem lehetne ajándéksorsolást tartani, és nem mondhatnák egy termékre, hogy ingyen van, ha kiderül, hogy fizetni kell érte.

A politikus elmondta, változna a pénzügyi vállalkozásról szóló törvény is. Tilos lenne, hogy a szervező cég a helyszínen fogyasztói hitelt közvetítsen. Így a vásárlónak maradna néhány nap gondolkodási ideje, mielőtt egy pénzintézethez fordulna hitelért.

Harrach Péter frakcióvezető kiemelte, a módosító javaslat az árubemutatókkal kapcsolatos visszaélések visszaszorítását célozza. Mint mondta, a tervezet kidolgozására sok időt szántak, számos szempontot kellett figyelembe venniük, mivel az összes termékbemutatót nem tilthatták be. A rendezvények háromnegyedén mutattak ki tényleges törvényszegést, a maradék 25 százalékon nem történt jogsértés. Szerinte a csaló termékbemutatókon legtöbbször olyan visszaélések történnek, amelyek elsősorban az idős emberek, főleg a nyugdíjasok kifosztását célozzák, gyakran az egészségükért aggódó embereket csapják be. Éppen ezért kiemelt feladat az ő védelmük, nemcsak a módosító javaslatok, hanem a családok feladata is ez.

Az Országos Polgári Nyugdíjas Egyesület XI. kerületi szervezetének elnöke tegnap elmondta, egyetért a javaslattal, régóta szeretnék elérni, hogy megvédjék a megtéveszthető embereket. Ábrahám Katalin hozzátette, a nyugdíjasokat egyre erőszakosabb telefonokkal zaklatják. Amikor pedig elmennek egy termékbemutatóra, nehezen tudnak visszalépni a vásárlástól. Szerinte a csalók a trükkös tolvajokhoz hasonló módszereket vetnek be. Hozzátette, gyakran olyan költségekbe sodorják a vásárlókat, amik megoldhatatlan problémát jelentenek a családok számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.