Még mindig az élen a fogászati turizmusban

A zömében brit, francia és skandináv páciensek öt–hétezer eurót sem sajnálnak a magyarországi kezelésért.

Gyöngyösi Balázs
2015. 07. 28. 8:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fogászati turizmus területén Magyarország 2008-ban lett Európa első számú úti célja, ma már Budapest a kontinens fogászati fővárosa – állítja a Magyar Fogászati Turizmus Fejlesztési Programiroda. Ezt az ágazatban dolgozó és a fogászati turisztikai területen érdekelt mintegy háromszáz rendelő közel háromezer munkatársa érte el, munkájuk eredményeként pedig az évente beutazó hatvan-hetvenezer páciens körülbelül hetven-nyolcvan milliárd forintot költ el hazánkban. Szakértők szerint ez a forgalom az orvosi szolgáltatásokon alapuló magyar egészségturisztikai szegmens összes forgalmának kilencven százalékát teszi ki.

Pedig a hét évvel ezelőtti nehézségek a tulajdonosokat is nehéz helyzetbe hozták: jelentősen gyengült a forint, ráadásul az év végén kirobbant a gazdasági világválság. A kilengő árfolyam miatt a többség a működésre is folyószámlahitelt vett fel, pedig jelentős részüket már eleve svájcifrank- vagy euróalapú fejlesztési, illetve jelzáloghitel terhelte, amelynek finanszírozása megdrágult. A hiteltörlesztési kényszert sokan adózási, beszállítói, foglalkoztatási vagy működési oldalon erőteljes költségcsökkentéssel próbálták ellensúlyozni, hogy talpon maradjanak. Ez a fajta stratégiai gondolkodás kifizetődő volt, mert a válság időszakában a szektor teljes forgalma nem csökkent, némely mutatók pár százalékponttal még emelkedtek is. Pedig árérzékennyé vált a piac, a programiroda álláspontja szerint a profit legnagyobb része eltűnt a vállalkozásokból, a piaci szereplők jó részének nem volt módja fejlesztési tartalékot képezni vagy hosszú távon működési költséget csökkentő beruházásba fogni, úgy mint fejlettebb fogtechnikai technológiát telepíteni.

A Magyar Turizmus Zrt. szerint míg régebben jellemzően az osztrák–magyar határ vonzáskörzetére, így Sopron, Győr és Mosonmagyaróvár környékére koncentrálódott a fogászati turizmus, mára áttolódott a fókusz a fővárosra. Ez a fapados légitársaságok térhódításának, illetve a fogászati szolgáltatások egekbe szökő nyugat-európai árának együttes eredményével magyarázható. A Nyugat-Dunántúl rendelői továbbra is népszerűek az osztrákok és a németek körében, de a zömében brit, francia és skandináv páciensek már Budapesten veszik igénybe a kezeléseket.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint tavaly 4,6 millió külföldi vendég 12,3 millió vendégéjszakát töltött Magyarországon, ennek a három és fél százalékát teszi ki a Vezető Magyar Fogászati Rendelők Egyesület által becsült fogászati kezeléshez köthető 440 ezer külföldi vendégéjszaka. Nemcsak a budapesti, a vidéki rendelők döntő többsége is komplett csomaggal várja a vendégeit, vagyis az esztétikai vagy orvosi jellegű fogászati beavatkozások díja mellett az ajánlat tartalmazza a reptéri transzfer és a szállodai szoba költségeit is. Pezseg a piac, a vendégek többsége öt–hétezer eurót sem sajnál a kezelésekre. Az 1996 óta működő Kreatív Dental az egyik legnépszerűbb külföldi turistákra specializálódó klinika, itt a konzultáció és a röntgenfelvétel ingyenes, a CT-felvétel viszont kétszáz euróba kerül, a harapásrögzítések közül az arcíves ára 435, a digitálisé 900 euró. Az árlista szerint egyfajta implantátum beültetéséért kell a legtöbbet fizetni, 1100 eurót, igaz, erre tíz év garanciát vállalnak.

Érdekesség, hogy nemcsak az egészségturizmus területén tartozik hazánk a világ élvonalába, hanem ez a városnézés után a harmadik leggyakoribb fő turisztikai motiváció, ennek a döntő hányada pedig a fogászatra koncentrálódik. Az egy napig maradó turisták 17 százalékának, a több napot nálunk töltők tíz százaléknak volt az egészségturizmus a legfőbb célja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.