Soha ennyien nem landoltak Budapesten

Még a válság előtt sem emelkedett egymillió fölé a Budapest Airport havi utasszáma, most sikerült megugrani ezt a lélektani határt. Mutatjuk, miért.

Szabó Emese
2015. 07. 30. 10:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest Airport havi utasszáma idén júliusban elérte az 1 millió főt, ami történelmi rekord a repülőtér történetében. Tavaly ilyenkor 947 ezer, egy évvel korábban pedig csak 872 ezer volt ugyanez a szám. Az azt megelőző négy évben a forgalom egyetlenegyszer, 2011-ben emelkedett 900 ezer fölé, azt leszámítva a válság 2008-as kezdete óta szigorúan alatta maradt.

A mostani egymilliós szám azért is jelentős, mert amióta megszűnt a Malév, szinte elenyésző a budapesti átszálló forgalom: míg 2011-ben, azaz az utolsó teljes Malév-évben napi átlagban négy-ötezer utas szállt át Budapesten, addig mára ez szám napi néhány tucatra csökkent. Aki tehát ma a Budapest Airport statisztikáiban benne van, az Magyarországra jön, nem pedig átszálló utas.

 

Az emelkedésnek több oka van. Egyrészt a légi közlekedés Görögországot leszámítva egész Európában kezd magára találni, az emberek mindenhol egyre több pénzt költenek erre. Másrészt a Malév csődje óta a Budapest Airport sorra új légitársaságokat hoz Budapestre, ennek a munkának a gyümölcse is mostanra érett be. Harmadrészt Magyarország és Budapest kiemelkedő turisztikai és üzleti desztináció, népszerű mind a fesztiválokra érkező fiatalok, mind a jómódú idősebb emberek számára. Közülük egyre többen kezdik folyami hajós utazásukat a magyar fővárosban, ahová repülővel érkeznek.

Bár erről pontos adatok nincsenek, a növekvő reptéri forgalom a hotelekben is lecsapódik. „Nem tartjuk nyilván, hogy a vendégek közül ki érkezik repülővel, de tény, hogy a külföldiek száma az utóbbi időben nagyon megugrott” – mondja Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára. A légiutasszám növekedése a hotelekével értelemszerűen összefügg, de elsősorban csak Budapesten csapódik le. Ezt jól mutatja, hogy míg az idei első öt hónapban 3,7 százalékkal emelkedett a szállodák külföldi vendégeinek száma, addig Budapesten 7,4 százalékos volt, vagyis éppen kétszer akkora a növekedés. Az Egyesült Királyságból különösen sokan érkeznek: a Központi Statisztikai Hivatal legutóbb közzétett adatsora májusi, és azt mutatja, hogy tavalyhoz képest már akkor 11 százalékkal több egyesült királyságbeli szállt meg magyar szállodákban.

A fesztiválok ugyancsak megdobják a forgalmat, ezt Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezetője is megerősítette az MNO-nak. Pontos számot nem tudott mondani, de a Sziget esetében biztosan sok tízezres nagyságrendekről beszélhetünk. Repülővel becslése szerint harmincezren érkezhetnek: ők egyszer landolnak, egyszer fölszállnak, tehát a reptéri forgalmat mindenképpen emelik ötven-hatvanezerrel, és ez várhatóan idén is így lesz.

A júliusi forgalomba ha jóval kisebb léptékben, de már a Balaton Sound is beleszólt, oda idén jóval több mint tízezer külföldi érkezett, többségük Belgiumból, Hollandiából, Franciaországból. A közvetlen zamárdi transzfert több mint háromezren vették igénybe a reptérről, de messze nem mindenki így ment le a Balatonra. A Volt is júliusban volt, viszont annak külföldi forgalma nem olyan jelentős, nagyjából csak ötszázalékos, és szinte mindenki Ausztriából érkezik. A fővárosi reptér ezt a fesztivált így aligha érezhette meg.

Nem így a Formula 1-et, amelyre július végén rengetegen érkeztek távolabbi országokból. „Vendégeink 82 százaléka külföldi, ami a most vasárnapi 77 ezres nézőszám esetében több mint 60 ezer főt jelent” – mondja Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. Nem tudni, hány százalékuk érkezik repülővel, és a nézők nemzetiségét sem tartják nyilván, de a zászlók alapján egyértelmű, hogy a legtöbben Németországból, Finnországból, Lengyelországból érkeznek, tehát olyan területekről, ahonnan inkább repülővel szoktak Magyarországra utazni.

A Liszt Ferenc repülőtéren megforduló járatok közt tarolnak a fapados légitársaságok, ezek részaránya 50-53 százalék között van. Az egyértelmű listavezető a Wizz Air, amely kilencgépes flottát üzemeltet Budapestről, utána a Ryanair, majd a Lufthansa, az Easyjet, a Norwegian, a Germanwings, az Air France, a KLM, a British Airways és a Turkish Airlines következik sorrendben. Ezek közül még a Ryanair állomásoztat két gépet Budapesten, a többi más bázisokról repül ide.

A Liszt Ferenc repülőtéren a közelmúltban bővítések is történtek: a legújabb két transzatlanti járat hetente közlekedik a Toronto–Montréal–Budapest- és a Toronto–Budapest–Thesszaloniki-vonalon. Újdonság a spanyol Iberia visszatérése a Madrid–Budapest-útvonalon heti hét járattal, s heti négyszer jár az Air China is Pekingből. A Wizz Air nemrégiben nyitotta a szardíniai járatát Alghero repülőterére, és elkezdett Glasgow és Budapest között is közlekedni.

Az utazási irodai csartergépek éves szinten a forgalomnak 4 százalékát teszik ki, de nyáron nyilván jóval nagyobb arányban képviseltetik magukat. Ilyenkor időnként még a havi top tízbe is bekerül a Travel Service mint a legnagyobb csartertársaság. A csartergépek leginkább Görögországba és Törökországba tartanak, a két úti cél nagyjából fej fej mellett vezet. Jelenleg a törökök viszonylag sokat profitáltak mind Görögország veszteségeiből, mind pedig Tunézia és Egyiptom bizonytalan politikai helyzetéből.

Akárcsak nemrég a Formula 1-es nagydíj idején, a közelgő Sziget Fesztivál alatt is nőnek a budapesti szállásárak. A rendezvény ideje alatt az átlag 31 830 forint, ami az előző hét azonos napjaihoz, tehát az augusztus 3-ától 10-éig tartó időszak 27 879 forintos átlagárához képest csaknem 15 százalékos növekedést jelent – derül ki a Trivago.hu felméréséből. Bár ez még mindig csekély a Magyar Nagydíj ideje alatti szállásárhoz képest, ami a három nap árai alapján átlagosan 40 170 forint volt, 40 százalékkal több, mint az azt megelőző héten.

 

A Sziget Fesztivál idejére a szálláskereső oldalon főleg szlovákok, horvátok, lengyelek, finnek és csehek nézelődtek, de, hasonlóan a Formula 1-hez, nagy számban kattintanak németek, osztrákok, belgák és szerbek is.

 

Mind a Formula 1, mind a Sziget Fesztivál alatt a három- és négycsillagos szállások voltak, illetve lesznek a legnépszerűbbek. A külföldiek kicsivel több mint fele a négycsillagos hoteleket kereste és keresi a Formula 1 és a Sziget Fesztivál idején is. A budapesti ötcsillagos szállodák iránt a külföldi vendégek 10–17 százaléka érdeklődik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.