Továbbra is visszavehetik a lízingcégek az autót

A lízingcégek érdeke természetesen az, hogy ügyfeleik teljesítsék szerződésben rögzített fizetési kötelezettségüket.

MTI
2015. 07. 12. 7:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lévai Gábor annak kapcsán nyilatkozott az MTI-nek, hogy a kúriai döntés értelmében a finanszírozott járművet önhatalmúlag nem, csak bírósági határozat ellenében vehetik vissza a pénzügyi szolgáltatók az adós nemfizetése esetén.

A Magyar Lízingszövetség főtitkára közölte: a lízingtársaságok ezt megelőzően is csak a legvégső esetben vették vissza az autót, miközben a lízingcégek érdeke természetesen az, hogy ügyfeleik teljesítsék szerződésben rögzített fizetési kötelezettségüket.

Kiemelte: a lízingtársaságok a nem fizető ügyfelek esetében követeléskezelő társaságot bíznak meg az ügyek rendezésével. Ezek a társaságok pedig csak akkor vehetik birtokba az eszközt, ha az ügyfél beleegyezik az autó átadásába. Amennyiben az ügyfél nem akarja átadni az autót, a behajtó cég eredménytelennek minősíti az eljárását, a finanszírozó lízingcég pedig pert indít az adós ellen – magyarázta Lévai Gábor.

„A gyakorlat azt mutatja, hogy ezeket a pereket a lízingtársaságok jellemzően megnyerik, a felmerülő perköltségeket pedig az adósnak kell megfizetnie” – emelte ki a főtitkár. Rámutatott: téves tehát az a több sajtóorgánumban is megjelent információ, amely szerint a Kúria döntése értelmében a lízingtársaságoknak ne lenne joguk és lehetőségük az általuk finanszírozott eszköz visszavételére. Az az állítás sem állja meg a helyét, hogy a finanszírozó társaságok ne adhatnák át a nem fizető adósok adatait a követeléskezelőknek, hiszen erre a hitelintézeti törvény alapján lehetőségük van – emelte ki Lévai Gábor. A főtitkár rámutatott: a Kúria mostani döntése szerint a nem fizető ügyfeleknek továbbra is számolniuk kell a lízingtartozások nem teljesítéséből származó következményekkel.

A lízingszövetség tagvállalatai természetesen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a fizetési gondokkal küzdő ügyfeleikkel közösen megoldást találjanak a problémára, akár fizetéskönnyítéssel, akár átütemezési lehetőségekkel. Fontos azonban, hogy a nemfizetés és az együttműködés elmaradása, vagy megtagadása esetén a lízingcégek bírósághoz fordulhatnak – hangsúlyozta Lévai Gábor.

A főtitkár kiemelte: fontos tudni, hogy a fedezetként felajánlott gépjárműnek a szerződés felmondását követő, jogszerűtlen használatából eredő esetleges állagromlásból és kopásból eredő többletköltségeket, valamint a használat havi díjait kötbérként felszámíthatják a lízingcégek. Így a nem együttműködő, és egyébként is nehéz helyzetben lévő adós – értelmetlenül – további összegekkel növelheti kötelezettségeit. Fontos kiemelni azt is, hogy a birtokbaadás pillanatáig az ügyfél köteles fenntartani az eszköz biztosítását is – emelte ki Lévai Gábor.

A főtitkár hozzáfűzte: a Magyar Lízingszövetség ezért azt tanácsolja a fizetési nehézségekkel küzdő ügyfeleknek, hogy keressék fel a lízingcéget, ahol a társaság munkatársai készséggel állnak rendelkezésükre a fizetési nehézségek kezelésében is. A szövetség emellett azt javasolja az ügyfeleknek, hogy a vitás esetekben a Magyar Nemzeti Bank által működtetett Pénzügyi Békéltető Testülethez (PBT) forduljanak – mondta végül Lévai Gábor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.