Késnek a Volán-társaságok beszerzései

Kérdés, hogy labdába rúghatnak-e a magyar gyártók a hazai személyszállító cégek küszöbönálló fejlesztési pályázatain.

Bodacz Péter
2015. 08. 24. 4:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár kormányzati forrásból származó információink szerint már tavaszra elkészült a Volán-társaságok buszparkjának modernizációjáról szóló eljárás, a kiírás a mai napig nem jelent meg. Pedig az idő szorít. A közúti személyszállítási piacot az uniós jogszabályok értelmében köteles 2017-től liberalizálni az állam, ami azt jelenti, hogy már jövő évtől pályázhatnak vidéki járatok üzemeltetésére más, profitorientált személyszállítási cégek. Ezekkel azonban csak akkor lehetnek versenyképesek a Volán-társaságok, ha fejlesztik jelenleg 14 éves átlagéletkorú gépparkjukat.

Súlyos, hosszú évek alatt felgyülemlett lemaradást kellene tehát pótolni kevesebb mint másfél év alatt: 2010 és 2015 között összesen mindössze hatszáz új autóbuszt vásároltak a vállalatok, így ágazati becslések szerint éves szinten 1400 új járműre lenne szükség ahhoz, hogy tíz év körülire sikerüljön leszorítani a gépek átlagos korát.

Emellett az is gondot okozhat majd a Volán-társaságoknak a magáncégekkel folytatott versenyben, hogy a dolgozóik kifejezetten elégedetlenek a béreikkel. Az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége szerint az elmúlt években több száz munkavállaló (autóbuszvezető, karbantartó szakmunkás, forgalmi szakember) hagyta el a Volán-társaságokat, és ezáltal már a menetrendszerű közlekedés ellátása került veszélybe. A közlemény szerint a sofőrök százezer forint alatti összegeket visznek haza.

Ugyanakkor abban az esetben, ha nem az eddigi beszerzésekből, hanem a mind sürgetőbb hazai igényekből indulunk ki, akkor a helyzet akár még kedvező is lehet a hazai iparnak, optimális esetben ugyanis a Nabi buszokat gyártó Mabi-Bus Kft., valamint a Kravtex Kft. is megrendelésekhez juthat. – A Volán-társaságok becsült igényének csaknem felét ki tudnák elégíteni a hazai buszgyártók – véli a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke. Vincze-Pap Sándor megkeresésünkre kifejtette: a Mabi éves szinten kétszáz, míg a Kravtex négy-ötszáz jármű legyártására volna képes, ha kapna megrendelést a hazai közlekedési társaságoktól. Erre nagy szükség is volna, hiszen – hangsúlyozta a szervezet elnöke – a Kravtex az elmúlt években csaknem hatmilliárd forintot áldozott üzeme fejlesztésére annak reményében, hogy a hazai piacon lehetőséghez jut. A cég számításai sajnálatos módon eddig nem jöttek be, az utóbbi évek legnagyobb BKK-megrendelését ugyanis a Mercedes nyerte el. – Üdvözölnénk, ha a patrióta gazdaságpolitika nem-csak a szavak szintjén jelenne meg, hanem a hazai gépipar is lehetőséghez jutna. Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a magyar gyártók nem jutottak lehetőséghez a közbeszerzéseken. Bízunk benne, hogy a küszöbönálló Volán-fejlesztésnél más lesz a helyzet, a vállalatoknak harminc, a kor igényeinek mindenben megfelelő prototípusa áll rendelkezésre – fogalmazott Vincze-Pap Sándor. Megjegyezte: egyre rövidebb az idő a 2017-es közúti személyszállítási piacnyitásig, így csak remélni tudják, hogy a géppark megújításáról szóló közbeszerzés kései kiírása nem okoz majd versenyhátrányt a kisebb magyar gyártók számára az évente több ezer buszt gyártó cégekkel, például a Volvóval vagy a Mercedesszel szemben. A szakember kitért arra is, hogy évi kétszáz busz gyártására bármikor képes a Mabi és a Kravtex, a kapacitás csúcsra járatásához – tehát hat-hétszáz busz gyártásához – négy-öt hónapra van szükség. Ez körülbelül kétezer-négyszáz ember megélhetését biztosítaná. Szintén fontos, hogy a hazai gyártású buszok negyven-ötven százalékos hazai hozzáadott értékkel bírnak, ami akár nyolcvanszázalékosra nőhetne, ha a Rába is beszállna a fejlesztésekbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.