Védtelen a rendszer

A magyar közszolgáltatóknak és a telekommunikációs vállalatoknak csak töredéke képes megvédeni informatikai rendszerét. Az elektronikus betörések célja az adatmódosítás lehet.

Illés József
2015. 09. 17. 4:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon a közműszolgáltatóknak kötelező bizonyos szintű védelmet kiépíteniük informatikai rendszereik megóvása érdekében, a kormányzat ugyanis felismerte az információbiztonság fontosságát. Ezért a magyar lakosság viszonylag biztonságban érezheti magát a közüzemi ellátások területén – nyilatkozta lapunknak a Kürt Információbiztonsági és Adatmentő Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese. Márton Miklóst annak kapcsán kérdeztük, hogy a napokban kiderült: a hazai közműcégek zöme felkészületlen volt az információtechnológiai (IT) támadásokkal szemben.

Az IT-biztonsággal foglalkozó Hunguard Kft. által lefolytatott vizsgálat során kiderült, hogy a magyar víz-, gáz- és áramszolgáltatók, illetve a csatornázási és a telekommunikációs vállalatok informatikai rendszereinek csupán öt százaléka tudott védekezni külső támadások ellen. A vállalat szakértői összesen 140 rendszert auditáltak, ezeket többek között etikus hackeléssel is tesztelték.

Az elemzés alapján a közmű-szolgáltatói rendszerek 56 százalékánál találtak magas biztonsági kockázatot, így egy támadó akár az egész rendszer felett átvehetné az uralmat, tetszőleges módosításokat végezve az adatokban, irányítást szerezhet a folyamatok felett. A vizsgált rendszerek 78 százaléka közepesen sérülékeny, amit kihasználva lehetséges a rendszer nyilvános elérhetőségének korlátozása vagy egyéb nem kiemelkedően fontos rendszeradatok megszerzése. Alacsony biztonsági kockázatot pedig az IT-rendszerek 62 százaléka rejtett.

A tájékoztatás szerint az auditálás során a Hunguard Kft. szakemberei egyúttal javították az érintett rendszereket, a zárttá tett hálózatok pedig ma már szinte feltörhetetlenek a kibertámadók számára.

Márton Miklós elmondta: a közüzemi cégeknél a biztonság érdekében a magát a szolgáltatást támogató, valamint az irodai tevékenységet – például a számlázást – segítő rendszerek egymástól elkülönítve működnek. Például az áramcégek esetében a villamosenergia-ellátás fenntartását és folyamatosságát biztosító úgynevezett kritikus, vagyis kiemelten védendő IT-rendszerek a leggyakrabban fizikailag nincsenek is kapcsolatban a külvilággal, így kívülről támadhatatlanok. A vállalati irodai tevékenységet irányító rendszerek azonban nap mint nap ki lehetnek téve a hackertámadásoknak, miután a közműtársaságok gyakori célpontjai az elektronikus betöréseknek.

A szakértő úgy véli: jelenleg a legtöbb közműszolgáltatónál kevés forrás jut a belső irodai hálózatok védelmére, és ezért számos cég észre sem veszi, hogy elektronikus támadás érte. Ugyanakkor a behatolás típusától is függ, hogy kiderül-e. Egy adatlopás például könnyebben rejtve maradhat, mint a belső rendszer blokkolása. A szakember megjegyezte: míg eddig az információszerzés volt a hackerek első számú célkitűzése, addig a jövőben az elektronikus betörések során az adatmódosítás lehet a legfőbb cél, s erre fel kell készülniük a cégeknek.

Márton Miklós szerint ugyanakkor a vállalatoknak elsősorban a betörés megakadályozására kell összpontosítaniuk, nem arra, hogy olyan rendszereket telepítsenek, amelyek segítségével később kideríthető az elkövető kiléte. A támadások zöme ugyanis külföldről éri a társaságokat, s a legtöbb esetben nincs jogi lehetőség eljárni a külhoni hackercsoportokkal szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.