Fejtörést okozhat a csok

Biztos a kedvező kamat, de az államnak nem várt terheket hozhat a kedvezmény.

György-Hajdú
2016. 01. 07. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikusi nyilatkozatokban legföljebb háromszázalékos ügyfélkamatról és háromszázalékos kamatelőnyről is hallani lehetett, a közlönyben megjelent szöveg pedig a kamattámogatásra vonatkozóan az „ügyleti kamat 3 százalékponttal csökkentett” mértékéről szól. Mint kormányzati körökből érdeklődésünkre megerősítették, a teljes kamatösszeget az otthonteremtési kamattámogatásról szóló 2011-es, most módosított rendelet alapján határozzák meg, méghozzá az Államadósság-kezelő Központ diszkontkincstárjegy-aukcióin kialakult átlaghozamokhoz igazítva. Az ügyleti kamat mértéke e szerint nem haladhatja meg a hozamok 130 százalékának 3 százalékponttal növelt mértékét. A bonyolult, szakembereknek is fejtörést okozó számítás a kedvezményt igénylő embereket nem érinti, az államnak azonban előre nem látott többletterhet jelenthet, lévén hogy az említett átlaghozamok mértékét lehetetlen évekre előre megjósolni.

A lapunk által megkérdezett szakértő megerősítette: azoknak az ügyfeleknek, akik jogosultak a tízmillió forint, kedvezményes hitel fölvételére, valóban csak három- százaléknyi kamatterhet kell fizetniük, méghozzá hosszú távon. – A jogszabály azt mondja ki, hogy a bankok által alkalmazható kamat három százalékponttal csökkentett mértéke az állami kamattámogatás nagysága – fejtegette lapunknak Gergely Péter, a BankRáció.hu vezető elemzője. Ez így bonyolultan hangzik, de csak annyit jelent, hogy mondjuk nyolcszázalékos banki kamat esetén a támogatás mértéke nyolc mínusz három, azaz öt százalékpont. Az ügyfél így háromszázaléknyi kamatot fizet.

– Ha még ennél is magasabbra kúsznának a banki hozamok, mondjuk 15 százalékra, az állam 12 százalékpontnyi összeggel száll be a törlesztésbe, és így tovább – világította meg a részleteket kérdésünkre Gergely Péter. Akármekkorára emelkedik is tehát a bank által felszámolt kamatszint, a felvevő mindig háromszázalékos kamattal törleszt az állami kedvezménynek köszönhetően.

S miután a jogszabály csak arról rendelkezik, hogy a kölcsön kamata a kamattámogatás biztosításának ideje alatt ötévente változhat – de arról nem szól, hogy a támogatás mértéke változna –, biztos, hogy hosszú távon is legfeljebb háromszázaléknyi kamatot kell fizetnie az ügyfélnek. Az persze kérdés, mekkora terhet jelent a kamattámogatás évtizedeken keresztüli fizetése a költségvetésnek. A jelenlegi kamatszinttel számolva nagy valószínűséggel nem jelenthet gondot, az alapkamat emelkedésével azonban növekedhetnek ezek a terhek.

Akiknek még nincsenek gyermekeik, de vállalják, hogy tíz éven belül megszületnek az utódok, érdemes meggondolni, hogy valóban tudják-e teljesíteni a vállaltakat, mert nem teljesítés esetén a jegybanki alapkamat ötszörösével megemelt támogatási összeget kell visszafizetni a határidő lejártát követő hatvan napon belül. Ez pedig a tízmillió forint összeget és a tíz év várakozási időt számolva hatalmas teher lehet. Ha valaki e mellé még a tízmillió forintos hitelt is kérte, úgy azt is vissza kell fizetni, igaz, csak alapkamattal terhelten. A kamattámogatást akkor is vissza kell fizetni, ha nem születtek meg a gyermekek, a szülők pedig elváltak. Ezzel szemben a tízmillió forintnyi támogatást válás esetén csak akkor kell visszafizetni, ha eladták a támogatással felépült lakást – tette hozzá Gergely Péter. Ez alól csak akkor kap felmentést a család, azaz teljesítettnek tekintik a szerződést, ha meddőség, a házastárs halála, munkaképtelenné válás miatt nem születik meg a gyermek, vagy a terhesség 24. hete után halva vagy fogyatékosan születik meg.

A szakértő tapasztalatai alapján azt mondja, sokan azt is félreértik, hogy a rendelet szerint a ráépítés is új lakásnak minősül, tehát az egyéb feltételek megléte esetén kérhető a tíz plusz tízmilliós támogatás, illetve hitel. Csak abban az esetben jár ez a pénz a kérelmezőnek, ha valóban teljesen új lakást hoz létre, amely teljesen önálló, azaz elkülönül a régi lakástól, és önálló helyrajzi számmal rendelkezik. Ezzel a lehetőséggel a jogalkotó minden bizonnyal a városok régi épületeinek tetőtér-beépítéséhez szeretett volna extra segítséget nyújtani.

Természetesen az otthonteremtési kedvezmény használt lakás vásárlására vagy bővítésére is igénybe vehető – korszerűsítésre viszont nem –, de az nem minősül új lakásépítésnek, s így jóval kisebb a támogatás mértéke is. Ez azonban még mindig nagyobb, mint a tavaly ugyanilyen célra elnyerhető összeg volt. A 2015. évi alapösszeg tíz százalékkal emelkedik idén, így egy gyermek után – az ingatlan méretétől függően – 550 000–600 000 forint, két gyermek után 880 000 – 1 430 000 forint, három gyermek után 1 320 000–2 200 000 forint, négy vagy több gyermek után 1 760 000–2 750 000 forint jár.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.