Hiányzik a gazdasági stratégia

Csaba László közgazdász szerint komoly gond, hogy duális gazdaság alakult ki hazánkban.

Hajdú Péter
2016. 02. 09. 8:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A napokban jelent meg az Európai Bizottság előrejelzése az EU és a tagállamok fejlődési kilátásairól. Ebben az uniós testület – korábbi kritikáinak egy részét fenntartva – elismerően szólt a magyar gazdaság 2013–15 közötti teljesítményéről. Mi több, a 2016–17-es időszakra gyorsuló gazdasági növekedést és kiegyensúlyozott állampénzügyi helyzetet vetít előre. Minek köszönhető ez a hangsúlyváltozás?
– Úgy gondolom, ennek két összetevője van. Egyfelől a magyar gazdaságban nem következett be a számos elemző által vizionált összeomlás sem a pénzügyi, sem a foglalkoztatási, sem a termelési-kiviteli területen. Nem vonult ki sem a működő tőke, sem a pénzügyi vagy tárcabefektetők köre. Eközben 82-ről 76 százalékra csökkent az adósságráta, és a 2010-ben többek által komolytalannak vélt egymillió munkahely programja időarányosan nagyon is teljesült, hiszen közel 700 ezer új munkahely jött létre, ennek kétharmada a közmunkán kívül. Másfelől versenytársaink teljesítménye fölöttébb gyenge. Például Görögország 2009–2015 közt a GDP egynegyedét veszítette el, vagyis náluk a visszaesés nagyobb, mint nálunk 1989–93 között volt. Olaszország arra büszke, hogy növekedési üteme 1,3 százalékra futott föl, miközben a magyar érték 3 százalék. Az adósságráta pedig igen kevés uniós államban csökkent, szintje például a mintatanuló Írországban 95,7, Franciaországban 96,4 százalék, a korábban említett Olaszországban pedig 132,9 százalék. Szándékosan nem sorolom a válságállamokat, mint Ukrajna vagy épp a kormányválságtól is sújtott Portugália.

– Akkor elmondhatjuk-e, hogy túl vagyunk a nehezén? Most már akár hátra is dőlhetünk és élvezhetjük az elmúlt évek erőfeszítéseinek jól megérdemelt gyümölcsét?
– Én pont ettől óvnék leginkább. Bár a politikában szokásos, a statisztikai elemzésben már alapszinten is hibának tekintjük, ha valaki a megelőző időszak viszonylag jó teljesítményét mechanikusan előre vetíti, abból kiindulva, hogy a jövő olyan lesz, mint a múlt. Márpedig a világpolitika megrázkódtatásai mellett a világgazdaság folyamatai is kedvezőtlen irányba változnak. Az amerikai kamatemelés szivattyúként szippantja ki a tőkét a feltörekvő piacokról. A világgazdaság – jórészt a kínai gazdaság által kiváltott – lassulása sem kedvez az olyan kicsi, nyitott és a kivitelre ráutalt államnak, mint Magyarország. Ebből következik, hogy a teljesítmény megőrzésére – és még inkább javítására – pótlólagos erőfeszítésekre lesz szükség, méghozzá nem a távoli jövőben, hanem amíg nem késő. A magyar gazdaság szerkezete sem kedvez a hosszú távon – mondjuk egy évtizeden át – tartó növekedésnek.

– Hazánk gazdasági szerkezetét bizonyos egyoldalúság jellemzi, különösen az autóipar súlya aránytalanul nagy. Nem veszélyforrás-e ez?
– Szerintem most közvetlen bajok nincsenek. Lehetnek azonban, ha nem költünk többet kutatás-fejlesztésre és oktatásra. Nem is elsősorban felső- és középfokú oktatásra – bár az is fontos lenne –, hanem a háromtól tizenkét éves korig tartó szakaszban kellene a jelenleginél sokkal többet költeni a gyerekek képzésére, mert ebben az időszakban szinte minden eldől. A kivitellel kapcsolatosan sem látok problémát, hiszen magas hozzáadott értékű termékeket exportálunk, s ezen még emelni is lehet, ha békén hagyják a befektetőket, és valamelyest kiszámítható környezetet teremt a kormány. Nem látom, hogy ebbe a területbe központi programokkal bele kellene nyúlni, inkább hagyni kell a piacot, így egészségesen kialakul, hogy miben vagyunk versenyképesek s mire fölösleges költeni. Annál nagyobb gond van viszont a stratégiával. Nem látom ugyanis, hogy megalapozott stratégiája lenne a kormánynak. Azt is mondhatnám, ötletszerűek a döntések, és sokszor az az ember érzése, hogy a stílus válik tartalommá.

– A kormány kommunikációja szerint gazdaságfejlesztési koncepciója világos. Milyen stratégiát hiányol?
– Amit megtalálunk a vállalkozásoknál. De még a háztartásokban is komoly szerepe van a stratégiának. A rezsicsökkentéstől kezdve az atomerőművön át az otthonteremtési támogatásig mind-mind önmagukban talán megálló ötletek, de stratégia híján nem látni mögöttük a közös rendezőelvet. A költség-haszon számítások sem széles körben ismertek, hasonlóképp az sem, hogy az A tervet milyen megfontolások alapján sorolták a B, a C vagy a D változat elé. A kormányzásban – ahogy egy autó esetében is a kormányműnek – össze kell hangolni a szervezet működését, hogy az egész szerkezet egy irányba húzzon. 2012-ig, amíg a közvetlen veszélyeket kellett elhárítani, még megmagyarázható volt az ötletszerű konventkormányzás. Azóta viszont lett volna idő megfelelő stratégiát kidolgozni, de mégis maradt az ötletszerű kormányzás. Ezt azért tartom nagyon veszélyesnek, mert a világon még egyetlen olyan gazdaság sem volt, amely komolyan megalapozott tervek nélkül hosszabb távon is gyorsabban tudott fejlődni, mint vetélytársai. Tudni kell, honnan hova akarunk eljutni.

– Sokan a kiszámíthatóságot hiányolják a kormány intézkedései közül.
– Valódi veszélynek látom én is, hogy az ötletszerű gazdasági kormányzás állandósítja a gazdasági szereplők számára a kiszámíthatatlanságot. Ez bizalmatlanságot szül, senki se tudja, mit hoz vagy visz a holnap. Ezért tartósan visszafogott a magánszféra beruházási hajlandósága. A devizahitelek törlesztésével a megtakarítások csökkentek, nem nőttek. S hiába próbálja pótolni ezt az állam, nem fog menni. Nemcsak azért, mert az uniós pénzek mennyisége a tavalyinak a felére csökken, illetve a ciklus második felére koncentrálódik, hanem mert az állam nem tud hatékonyan befektetni, vagyis nem tudja helyettesíteni a magánberuházások húzóerejét. A megoldás az lenne, ha a kiszámíthatóbb gazdaságpolitikának köszönhetően nőne a közbizalom, a megtakarítási és a beruházási kedv, s így megmozdulnának a befektetéseket finanszírozó külső és belső források. Arra pedig, hogy most kedvező a nemzetközi környezet, s ezért fut a szekér, nem lehet építeni, mert nem mindig lesz ilyen a világ.

– Milyen a magyar gazdaság termelékenysége? Nem lehet, hogy ez áll a gondok hátterében?
– Komoly gond, hogy duális gazdaság alakult ki hazánkban. A nagy nemzetközi cégek és a szolgáltatások színvonalával nincs gond. Ezzel szemben áll viszont az egymillió embert foglalkoztató közigazgatás, amely rendkívül kevéssé hatékony. Szintén egymilliós a kis- és középvállalkozói réteg, amelynek szintén alacsony a versenyképessége és a termelékenysége. Egyes kutatások szerint ha ezek a vállalkozások minden közterhet befizetnének, akkor nagy részük csődbe jutna. Vagyis jelentősen rontja a gazdaság egészének hatékonyságát, hogy csak egy nagyon vékony réteg működik igazán termelékenyen. Ráadásul ezt a hiányosságot megfejeli a forráselosztás alacsony hatékonysága, amit jelentősen rontottak a brókerbotrányok. A tőzsde iránti – korábban sem erős – bizalom megrendült. A bankok pedig – a noszogatás ellenére, de az őket sújtó intézkedések miatt érthetően – nem lendültek bele a hitelezésbe.

– Összességében milyenek a magyar gazdaság középtávú növekedési kilátásai?
– A magyar gazdaság 2013–15 közt növekedési pályára állt, bár a dollárban mért összes nemzeti termék még nem érte el a 2008. évi csúcspontot, jórészt a forint árfolyamának gyengülése okán. Persze az is igaz, hogy az élénkülést jórészt az uniós források beáramlása hajtotta. Az már más kérdés, hogy milyen volt ezen források felhasználásának hatékonysága: hiszen amíg a beáramló uniós támogatás 2015-ben például a GDP 4,5 százalékát tette ki, addig a növekedés csak három százalék volt. A gazdaság bővülésének hatását persze az emberek is érezték, amit jól mutat a kiskereskedelmi forgalom emelkedése. Azaz nem lehet mondani, hogy hibernálva lenne a magyar gazdaság, igaz, nem is volt kiugró a fejlődés mértéke. Az a kérdés, mennyi ideig és milyen áron lehet fenntartani ezt a növekedést.

– Milyen veszélyt lát a jövőre, ha már a külső megfigyelők is derűlátóbbá váltak?
– A közgazdasági irodalomban megfigyelték, hogy az alacsony szintről induló, kezdetben gyorsan fejlődő országok növekedése egy szinten hajlamos megrekedni. Ezt láttuk Dél-Afrika, Brazília, újabban Kína esetében is. Az elemzések arra utalnak, hogy külön szerkezeti reformok nélkül a növekedés láthatatlan hajtómotorjai kifulladnak. Ilyen az innováció, ha az azt megalapozó oktatás és kutatás lemarad, és ilyen az is, ha a népszerűségi szempontok hátráltatják a versenyképességet biztosító szerkezeti reformokat. Az elmúlt években a legfelsőbb szinten is megfogalmaztak erről szóló bírálatokat, vagyis nem kell azt fejtegetnem, hogy a betegség nem képzelt. Így pedig nagy a veszély, hogy a magyar gazdaság is beleragad a közepes fejlettségi csapdába. Vagyis nem kerül csődbe az ország, de hosszabb távon is alacsony marad a növekedés.

– Mit tart a polgári kormány legkockázatosabb lépéseinek?
– Igen nagy kockázatú döntésnek tartom a Paks II megépítéséről szóló határozatot. Sem az előkészítő munkák, sem az alternatívák, sem a háttérszámítások nem ismertek kellő alapossággal. Emellett nagy összeggel és hosszú időre kötötte le magát az állam, miközben az Európai Unió energiastratégiája – és egy esetleges energiaunió – egész más irányba halad, nevezetesen a megújuló energiaforrások és az energiatakarékosság felé. Utóbbi célokat az „Európában legalacsonyabb energiaárak” irányzata nem segíti. Kizárólag rövid távú szempontokat követett a magán-nyugdíjpénztári pénzek államosítása, mert ez a hosszú távú megtakarításba vetett hitet csökkenti. Biztos nem visz előre az unióval való folyamatos konfrontáció sem. Ahogy Martonyi János többször megfogalmazta: az unió mi vagyunk, még ha csak kisrészvényesei is egy nagy részvénytársaságnak. Ha margóra szorulunk, hosszú távon gyengülhet érdekérvényesítő képességünk.

– Mit tart az elmúlt időszak legfontosabb eredményeinek?
– Egy ország közpénzügyeinek fenntarthatóságát ma már nem a költségvetési hiány, hanem az ország adósságának a GDP-hez viszonyított aránya jelzi. Miközben ezek a mutatók az Egyesült Államoktól Japánon keresztül Angliáig nőttek, nem is kevéssé, addig a magyar adósságráta – nem az adósság szintje! – csökkent. Ez azt jelenti, hogy a mai helyzet nem hasonlít a 70-es, a 80-as és a 90-es évekhez, amikor a külső adósság menedzselése kényszerpályára vitte az egész gazdaságpolitikát. Pozitív, hogy az ország sérülékenysége jelentősen csökkent, hiszen a külső források aránya az év végére alig egyharmadnyi lesz az adósság finanszírozásában. Az is hatalmas hitelességi tartalék, hogy az ország kint maradt a finanszírozási piacon. Szó esett már a foglalkoztatási fordulatról. Fontos, hogy a magyar kivitel szerkezetében kétharmados aránnyal szerepelnek a gépek és berendezések, ami jobb a spanyol vagy az olasz mutatónál. Megszűnt a nemzetközi színvonalat sokszorosan meghaladó kamatszint, és az Európai Központi Bank értelmében vett árstabilitás is kialakult. Mindez a vállalkozások és a háztartások számára kiszámíthatóbb környezetet jelent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.