– A napokban jelent meg az Európai Bizottság előrejelzése az EU és a tagállamok fejlődési kilátásairól. Ebben az uniós testület – korábbi kritikáinak egy részét fenntartva – elismerően szólt a magyar gazdaság 2013–15 közötti teljesítményéről. Mi több, a 2016–17-es időszakra gyorsuló gazdasági növekedést és kiegyensúlyozott állampénzügyi helyzetet vetít előre. Minek köszönhető ez a hangsúlyváltozás?
– Úgy gondolom, ennek két összetevője van. Egyfelől a magyar gazdaságban nem következett be a számos elemző által vizionált összeomlás sem a pénzügyi, sem a foglalkoztatási, sem a termelési-kiviteli területen. Nem vonult ki sem a működő tőke, sem a pénzügyi vagy tárcabefektetők köre. Eközben 82-ről 76 százalékra csökkent az adósságráta, és a 2010-ben többek által komolytalannak vélt egymillió munkahely programja időarányosan nagyon is teljesült, hiszen közel 700 ezer új munkahely jött létre, ennek kétharmada a közmunkán kívül. Másfelől versenytársaink teljesítménye fölöttébb gyenge. Például Görögország 2009–2015 közt a GDP egynegyedét veszítette el, vagyis náluk a visszaesés nagyobb, mint nálunk 1989–93 között volt. Olaszország arra büszke, hogy növekedési üteme 1,3 százalékra futott föl, miközben a magyar érték 3 százalék. Az adósságráta pedig igen kevés uniós államban csökkent, szintje például a mintatanuló Írországban 95,7, Franciaországban 96,4 százalék, a korábban említett Olaszországban pedig 132,9 százalék. Szándékosan nem sorolom a válságállamokat, mint Ukrajna vagy épp a kormányválságtól is sújtott Portugália.
– Akkor elmondhatjuk-e, hogy túl vagyunk a nehezén? Most már akár hátra is dőlhetünk és élvezhetjük az elmúlt évek erőfeszítéseinek jól megérdemelt gyümölcsét?
– Én pont ettől óvnék leginkább. Bár a politikában szokásos, a statisztikai elemzésben már alapszinten is hibának tekintjük, ha valaki a megelőző időszak viszonylag jó teljesítményét mechanikusan előre vetíti, abból kiindulva, hogy a jövő olyan lesz, mint a múlt. Márpedig a világpolitika megrázkódtatásai mellett a világgazdaság folyamatai is kedvezőtlen irányba változnak. Az amerikai kamatemelés szivattyúként szippantja ki a tőkét a feltörekvő piacokról. A világgazdaság – jórészt a kínai gazdaság által kiváltott – lassulása sem kedvez az olyan kicsi, nyitott és a kivitelre ráutalt államnak, mint Magyarország. Ebből következik, hogy a teljesítmény megőrzésére – és még inkább javítására – pótlólagos erőfeszítésekre lesz szükség, méghozzá nem a távoli jövőben, hanem amíg nem késő. A magyar gazdaság szerkezete sem kedvez a hosszú távon – mondjuk egy évtizeden át – tartó növekedésnek.