„Összeszerelő üzem lett Magyarország”

Schmuck Erzsébet szerint torz gazdasági szerkezet alakult ki.

Wiedemann Tamás
2016. 02. 08. 5:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Vannak közgazdászok, akik szerint továbbra is hiányoznak a hazai gazdaság belső erőforrásai, miután a növekedést nagyrészt külső tényezők, az uniós támogatások és a feldolgozóipari beruházások fűtik. Hogyan látja a magyar gazdaság teljesítményét?
– A növekedés elsősorban az Európai Uniótól érkező és a felzárkózást célzó támogatásoknak, a multinacionális cégek exporttevékenységének, valamint a külföldön dolgozó magyar munkavállalók által hazautalt jelentős összegeknek köszönhető. Ez pedig, a belső fogyasztáson keresztül, szintén hozzájárult a bruttó hazai termék (GDP) bővüléséhez. Nem látok különbséget a korábbi kormányok gazdaságpolitikájához képest, hiszen a jelenlegi kabinet ott folytatja, ahol a többi abbahagyta. A hazai gazdaság továbbra is kiszolgáltatott a multinacionális cégekkel szemben, a beáramló működő tőke túlnyomórészt olyan ágazatokba érkezik, ahol alacsony hozzáadott értéket állítanak elő. Az autóipar példája azt mutatja, hogy összeszerelő üzem lett Magyarország. Szeretném hangsúlyozni, hogy nem a külföldi cégekkel van problémánk, hanem az óriási aránytalansággal: például azzal, hogy az itt működő cégek ötször-hatszor annyi pénzt kapnak egy munkahely megteremtése után, mint a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k), vagy óriási adókedvezményekben részesülnek. Ez végső soron torz gazdasági szerkezetet eredményez. Mára mindenki számára világos lett, hogy mennyire függ a gazdaság teljesítménye az autóipartól. Az uniós támogatásokkal kapcsolatban gyakran hallani a kormányzati kommunikációt arról regélni, hogy milyen sikeresen hívtuk le a forrásokat, miközben keveset hallani a támogatások felhasználásáról. Az új tagállamok felzárkózását célzó forrásokat ugyanis Magyarország elégette, betonba öntötte, egyszóval olyan beruházások valósultak meg, amelyek hatékonysága megkérdőjelezhető. Az infrastrukturális fejlesztések – bár egyszeri hatásként beleszámítanak a GDP-be – sok esetben új értéket nem hoznak létre, miközben fenntartásuk később komoly összegeket igényel.

– A kabinet arra hivatkozik, hogy az előző kormányoktól örökölte meg a 2007–2013-es finanszírozási programot. A legújabb ciklusban viszont nagyrészt gazdaságfejlesztési programokat kíván megvalósítani. Nem gondolja, hogy ennek esélyt kéne adni?
– Azért elég groteszk egy kétharmados kormánynak arra hivatkoznia, hogy tehetetlen volt. Ez nem is igaz, fél-egy év alatt módosíthatták volna az operatív programokat vagy az intézményrendszert. Kérdés, hogy miért nem tették. Ha a korábbi uniós pályázatokból indulunk ki, amelyek kapcsán még tavaly is voltak kifizetések, azt láthattuk, hogy a kormány tudatosan egy olyan rendszert hozott létre, amelynek egy célja volt: túlárazott pályázatokon keresztül kitalicskázni a pénzeket. Bár azt ígéri a kabinet, hogy a 2014–2020-as költségvetési ciklus forrásait nagyrészt gazdaságfejlesztésre fordítja, szerintem most sem lesznek változások a pályázatok tisztaságában. A kormány az uniós pénzekkel a saját hátországát, a Fideszhez közel állókat támogatja, akik a körön kívül vannak, azoknak csak morzsák jutnak. Így járnak a fővállalkozók alatt állók is, akik lényegében az érdemi munkát végzik, de már csak apró- pénzt kapnak. Nincs arra garancia, hogy 2020 után is kapunk az EU-tól forrásokat, ezért elemi érdeke a magyar gazdaságnak, hogy a támogatásokat hatékonyan használja fel. A kormánynak a korábbi évek rossz tapasztalatait fel kellett volna használnia a jelenleg induló pályázatok esetében, amelyek sikerességével komoly kétségeim vannak.

– Úgy tűnik, most is csak a támogatások lehívásának aktivitásával kampányol a kabinet, holott a gazdaság fejlesztése komolyabb és összetettebb pályázatokat feltételez
– Komoly kockázatokat rejt ez, nem hiszem, hogy a lehívások gyorsítása alapozza meg a támogatási összegek hatékony felhasználását. Lázár János miniszter tavaly ősszel többször megígérte, hogy a Miniszterelnökség elkészít egy, a felhasznált uniós forrásokról szóló értékelést. A dokumentum a mai napig nem készült el, pedig nagyon kíváncsi lennék, hogy a regionális fejlettségbeli különbségeket például hogyan csökkentették az uniós források, vagy a kkv-k termelékenységét mennyivel emelte, esetleg hogyan hatott a lakosság életkörülményeire. Fontos tanulsággal szolgálhatna az is, ha megtudnánk, hogy a multinacionális cégek mennyiben részesültek az uniós forrásokból, mekkora támogatást kaptak egy-egy új munkahely létesítéséért, és mennyit ért a hazai kkv-k foglalkoztatásbővítése. Sok példa van arra, hogy előbbi 10-15 millió forintért cserébe hozott létre egy új állást, míg a kisebb cégek esetében alig érte el a támogatási összeg az egy-két millió forintot.

– Az a furcsa helyzet állt elő, hogy már a munkaadók egy része is bérfelzárkóztatási programot javasol, mivel egyes ágazatokban komoly problémát okoz a szakemberhiány. Megoldást jelenthet-e ez az elvándorlás mérséklésére?
– Tény, hogy a legtöbb honfitársunk az alacsony hazai bérek miatt választotta a külföldi munkavégzést. Ez nemcsak azért okoz problémát a nemzetgazdaságnak, mert az elvándorlás következtében munkaerőhiány lép fel. Az állam rengeteget költött a külföldre távozottak oktatására, akik végül máshol kamatoztatják a „beléjük fektetett” tőkét. A minimálbér emelése megfelelő válasz lehet, azonban az egykulcsos személyi jövedelemadó miatt komoly terheket jelent a hazai kkv-szektornak a megemelt bérek kifizetése. Már korábban is hibának tartotta az LMP az egykulcsos szja bevezetését, mivel a jobban keresők élvezték az előnyeit, míg a gyengébb fizetéssel rendelkezőknek csökkent a jövedelmük. Mi azt javasoljuk, hogy három adókulcs szerint vonják le az szja-t. A minimálbérig az adó kulcsa legyen nulla, amelynek hatására a munkavállalók magasabb fizetést vihetnének haza, miközben a kisvállalkozóknak nem kellene nagyobb bruttó bért fizetni. A minimálbér felett és az átlagjövedelem alatt – ami most 164 ezer forintos nettó fizetést jelent – egy 12 százalékos adókulcs lenne megfelelő, míg az átlagkeresetek feletti jövedelmek 24 százalékos kulccsal adóznának. Ezzel párhuzamosan a járulékok csökkentését javasoljuk, amellyel kapcsolatban egy törvényjavaslatot is benyújtottam az Országgyűlésnek.

– Most ingyenhitelt is igényelhetnek azok, akik három gyermeket vállalnak. Mit szól a családi otthonteremtési kedvezményhez (csok)?
– Elsősorban nem az akut lakáshiány miatt alacsony Magyarországon a gyermekvállalási hajlandóság. Leginkább az életkörülmények javítására volna szükség. Ebbe beletartozik a bérek emelése, a bölcsődei és óvodai férőhelyek növelése, a részmunkaidős és rugalmas állások körének szélesítése és egy bérlakásprogram elindítása. A csoknál azt tapasztaltuk, hogy a Fidesz mindenféle hatástanulmány nélkül bejelentette a programot, majd többször módosította. A magyar társadalom már megégette magát a devizahitelezéssel, az állami kedvezményes kölcsön bár forintalapú, egy esetleges kamatemelési ciklus itt is növelheti a törlesztőrészleteket. A családtámogatás a Fidesz számára egy hirtelen bedobott ötletelés ahelyett, hogy a témakört összefüggéseiben átgondolták volna.

– Támogatja a 2024-es budapesti olimpia megrendezését?
– Nyilván egy ilyen rendezvény erősíti egy ország esetében a nemzeti érzést, az összetartozást, azonban más államok példája azt mutatja, hogy túl drága a megvalósítás. A jelenlegi gazdasági helyzetben Magyarország sajnos nem teheti meg, hogy egy masszívan veszteséges versenyt rendezzen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.