Összesen 11 850 esetben 108,8 millió forint értékben fizetett kártérítést a MÁV 2015-ben – közölte a Magyar Nemzettel a társaság kommunikációs igazgatósága. Ebből 7400 esetet és 8,8 millió forintos összeget tett ki a belföldi átalány-kártérítések száma, a fennmaradó 4450 darab, illetve 100 millió forint mind nemzetközi vasútvonalhoz köthető. A vállalat azzal magyarázta lapunknak a nemzetközi tételek jelentős emelkedését, hogy a Budapest– Győr–Hegyeshalom vasútvonalon közlekedő vonatokon késéseket okoztak a rendőrségi intézkedések, illetve átmenetileg szünetelt a nemzetközi személyforgalom. Tájékoztatójában a MÁV erre külön nem tért ki, de mindez az országon átvonuló migránsok jelenlétének tudható be, a legtöbben ugyanis ebben az irányban indultak Bécs, illetve München felé. A hatósági ellenőrzések miatt pedig lelassult a forgalom.
Összehasonlításképpen 2014-ben a belföldi vasútvonalakon 9300 esetben fizetett összesen 9,1 millió forint kártérítést az állami cég, a 2700 nemzetközi kártérítés pedig 23 millió forintot tett ki. Idehaza 2013-ban 14 800 eset 14 millió forintot emésztett fel, az országhatárokon túlnyúló járatokon kerek 3000 kártérítés 39 millió forintot vett ki a MÁV kasszájából. Összességében megállapítható, hogy ha nincs a migránsválság, évről évre csökkenne a kártérítések darabszáma és összértéke, így viszont a 2013-as 53 millió és a 2014-es 32,1 millió forintos összeg után tavaly 20-25 millió helyett jött a kiugróan magas 108,8 millió forint.
– Az üzletszabályzat szerint ha az utas érvényes menetjeggyel rendelkezik, akkor elszállítására a MÁV-Start mindenképpen köteles, a szállítás során bekövetkező késés esetén pedig feláras vonatoknál átalány-kártérítés kifizetése is kérhető – hangsúlyozta lapunknak a cég. Gyorsvonat vagy InterCity esetében 30–119 perc késésnél a menetjegy árának 25 százaléka, 120 perc vagy annál nagyobb késésnél a menetjegy árának 50 százaléka járhat vissza. Az utas a menetjegypénztáraknál, illetve a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél is bejelentheti az átalány-kártérítésre vonatkozó igényt, amelyet az elbírálására jogosult illetékes szervezeti egységhez továbbítanak. Ilyenkor csatolni kell az eredeti menetjegyet, a helyjegyet vagy pótjegyet is. Az utasok az ügyintézésről érdeklődhetnek telefonon, e-mailben, valamint a MÁV-Start személyes ügyfélszolgálati irodáiban is.