Ma már csak aszfaltügyként emlegetik azt a több évre visszanyúló vitát a magyar kormány és az Európai Bizottság között, amelyben hazánk minden követ megmozgat, hogy elkerülje az akár 150 milliárd forintig terjedő bírság kifizetését. Ezt a versenykorlátozás gyanúja miatt helyezte kilátásba Brüsszel: az európai uniós finanszírozású útépítéseknél a magyar hatóságok ugyanis előírták, hogy az építkezésekre 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot. A kabinet többször nyomatékosította: nem hajlandó bírságot fizetni, hiszen nemcsak szállítási időben, hanem távolságban is meg lehetett határozni, honnan jöjjön a burkolat. A várható bírság mértékét az határozza meg, hogy a 2007–2013-as uniós ciklusban idehaza 600 milliárd forintnyi útépítést finanszírozott az EU. Ebből első körben 240 milliárd forintról sikerült igazolni, hogy a magyar kiírás nem versenykorlátozó, a további 360 milliárdról viszont eltért Brüsszel és a kormány álláspontja. Ennek ellenére az uniós intézmény mégis a teljes 600 milliárd forintos keret negyedét fizettetné vissza.
– A tárgyalások jelenleg két párhuzamos eljárásban folynak – közölte a Magyar Nemzet kérdésére a Miniszterelnökségi Sajtóiroda. A lapunknak küldött tájékoztatóból kiderült, hogy Magyarország egyrészről még tavaly szeptember 18-án keresetet nyújtott be az Európai Unió Törvényszékéhez, kezdeményezve az Európai Bizottság tavaly július 14-i felfüggesztő határozatának megsemmisítését, tekintettel arra, hogy álláspontjuk szerint a bizottság megsértette Magyarország védekezéshez fűződő jogát. Ez azt jelenti, hogy a kormány szerint Brüsszel nem vette figyelembe a magyar fél szakmai érveit. Mint mondták, a bizottságnak erre a keresetre adott érdemi védekezésére Magyarország március 2-án reagált. Azt is tudatta a Miniszterelnökség, hogy másrészt Magyarország már tavaly szeptember 14-én megküldte tagállami válaszát az Európai Bizottságnak a felfüggesztő határozatról szóló előzetes levelére, valamint a fent említett határozatra, amelyben hivatalos meghallgatást kezdeményezett. Ennek időpontját azonban nem határozta meg a brüsszeli testület.