Marad az állóháború aszfaltügyben

Több fronton is harcol a kormány az Európai Unióval a versenykorlátozás vádja miatt.

Gyöngyösi Balázs
2016. 03. 14. 6:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma már csak aszfaltügyként emlegetik azt a több évre visszanyúló vitát a magyar kormány és az Európai Bizottság között, amelyben hazánk minden követ megmozgat, hogy elkerülje az akár 150 milliárd forintig terjedő bírság kifizetését. Ezt a versenykorlátozás gyanúja miatt helyezte kilátásba Brüsszel: az európai uniós finanszírozású útépítéseknél a magyar hatóságok ugyanis előírták, hogy az építkezésekre 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot. A kabinet többször nyomatékosította: nem hajlandó bírságot fizetni, hiszen nemcsak szállítási időben, hanem távolságban is meg lehetett határozni, honnan jöjjön a burkolat. A várható bírság mértékét az határozza meg, hogy a 2007–2013-as uniós ciklusban idehaza 600 milliárd forintnyi útépítést finanszírozott az EU. Ebből első körben 240 milliárd forintról sikerült igazolni, hogy a magyar kiírás nem versenykorlátozó, a további 360 milliárdról viszont eltért Brüsszel és a kormány álláspontja. Ennek ellenére az uniós intézmény mégis a teljes 600 milliárd forintos keret negyedét fizettetné vissza.

– A tárgyalások jelenleg két párhuzamos eljárásban folynak – közölte a Magyar Nemzet kérdésére a Miniszterelnökségi Sajtóiroda. A lapunknak küldött tájékoztatóból kiderült, hogy Magyarország egyrészről még tavaly szeptember 18-án keresetet nyújtott be az Európai Unió Törvényszékéhez, kezdeményezve az Európai Bizottság tavaly július 14-i felfüggesztő határozatának megsemmisítését, tekintettel arra, hogy álláspontjuk szerint a bizottság megsértette Magyarország védekezéshez fűződő jogát. Ez azt jelenti, hogy a kormány szerint Brüsszel nem vette figyelembe a magyar fél szakmai érveit. Mint mondták, a bizottságnak erre a keresetre adott érdemi védekezésére Magyarország március 2-án reagált. Azt is tudatta a Miniszterelnökség, hogy másrészt Magyarország már tavaly szeptember 14-én megküldte tagállami válaszát az Európai Bizottságnak a felfüggesztő határozatról szóló előzetes levelére, valamint a fent említett határozatra, amelyben hivatalos meghallgatást kezdeményezett. Ennek időpontját azonban nem határozta meg a brüsszeli testület.

Lapunk brüsszeli forrásokból úgy tudja, a luxembourgi bírák bevonása után nincs reális esély arra, hogy a hivatalos meghallgatás eredményre vezessen, mi több, az aszfaltügy jogi útra terelése miatt Brüsszelnek már nem is érdeke, hogy a meghallgatás létrejöjjön. Az ilyen és ehhez hasonló bírósági tárgyalások viszont legalább másfél-két évig elnyúlnak, így jó eséllyel leghamarabb 2017 második vagy 2018 első felében sikerülhet rendezni az ügyet.

A Miniszterelnökség szerint az a tény is a versenykorlátozási vád valóságalapját vonja kétségbe, hogy a kivitelezések több mint felét nem magyar, hanem nagy nyugat-európai útépítő cégek nyerték el. A 600 milliárd forintos aszfalttorta legnagyobb szelete a francia Bouygues tagvállalatáé, a Colas-csoporté, ezt követi a Közgép, a Strabag, majd a Duna Aszfalt. Ez a négy társaság fedte le a 2007–2013-as uniós ciklus útépítéseinek közel háromnegyedét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.