Ne dőljünk be a csillagoknak!

A magyarországi szállodák többsége nem felel meg a szigorúbb európai minőségi kritériumoknak.

Velkei Tamás
2016. 04. 14. 13:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előfordult, hogy látványterv alapján foglaltam szállást külföldön, és a helyszínre érve derült ki, hogy a szálloda nem épült fel a régen lejárt határidőre – idézte fel egyik kellemetlen emlékét Kiss Róbert Richárd szakújságíró, aki a világ 174 országában járt már. Egy másik esetben a helyzet annyiban volt más, hogy bár az épület állt, a kibérelt szoba egy pontján hiányzott a padló, így szimbiózisban töltött pár napot egy francia házaspárral. Máskor a minibár mögött bukkant egy komplett egércsaládra.

Szerencsére efféle extrém helyzetekbe itthon ritkán kerül a szállóvendég, de a jövőben biztosan elkerülhetjük a kellemetlen szituációkat, ha a szállodák csillagbesorolásának szabványosítását, az egységes színvonal és minőség biztosítását célul kitűző Hotelstars nemzetközi szállodaminősítő rendszerre bízzuk magunkat – hangzott el egy tegnapi sajtóeseményen.

– Magyarországon a szállodák besorolása évtizedeken át önminősítéssel történt; a szabályozás szerint a jegyzőnek, a fogyasztóvédelmi hatóságnak, a kereskedelmi engedélyezési hivatalnak volt jogosultsága a szállodák osztályba sorolásának ellenőrzésére, ám ezzel részben kapacitás, részben hozzáértés hiányában kivételes esetektől eltekintve nem éltek – tájékoztatta lapunkat Lukács Attila, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) szakmai titkára. Ezt a gyakorlatot változtatta meg egy 2009-es kormányrendelet, amely az európai uniós előírásokkal összhangban újraszabályozta a szálláshelyek üzemeltetését. A szállodák minősítésében 2010 óta már a nemzeti szakmai szövetségek vesznek részt, így nálunk a szállodák minősítését az MSZÉSZ végzi.

Bár eddig több mint négyszáz hazai minősítés zajlott le a Hotelstars nemzetközi szállodaminősítő rendszer keretében, a szállodák többsége még mindig nem veti alá magát a szigorú követelményrendszert előíró szabályozásnak. – Az berzenkedik, aki nem felel meg a kritériumoknak – véli Lukács Attila. Sok hotel arra hivatkozik, hogy azért nem vetik alá magukat a bírálatnak (amelyet egyébként független szakemberekből álló csoport végez), mert sokba kerül. Lukács Attila e kifogásra megjegyzi: a minősítés átlagban 170 ezer forint három évre (naponta alig több mint 150 forint); a díjtétel függ a szálloda kategóriájától és szobaszámától. Ez az összeg egy szálloda életében elhanyagolható tétel. Kifejtette ugyanakkor azt is, hogy sok szálloda már a Hotelstars indulásakor megfelelt a minősítésnek, ami tudatos minőségmenedzsmentet feltételez.

Niklai Ákos, az MSZÉSZ elnöke közölte: a 16 országban 28 ezer minősített hotelből álló rendszernek a Benelux államok, Svájc, Németország, Ausztria és például Csehország mellett Magyarország is a kezdetektől tagja. Előnyeként említette, hogy nem a tagállamokra erőltetett uniós koncepcióról van szó, hanem egy a szakma irányából, alulról indult elképzelésről. Célja az egységes szemlélet, hogy a vendég tudja, mire számíthat egy-egy szállodában. A Hotelstars nemzeti tanúsító védjegy kiszámítható minőséget garantál, amely a 270 pontból álló kritériumnak köszönhető. A pontok teljes körűen felölelik a szolgáltatásokat és termékeket, amelyek fontosak a vendégeknek, és amelyek meghatározzák a minőséget. Az ajánlott szempontok közül egy háromcsillagos szállodának 80, a négycsillagosnak 101, míg a legelőkelőbb házaknak 121 pontnak kell megfelelni. Az első három helyen a tisztaság, a berendezések kifogástalan állapota és az általános benyomás áll, amelyek az egycsillagos hoteleknél ugyanolyan súllyal esnek a latba, mint egy ötcsillagos szálló esetében. Fontos, hogy a minősítéskori állapotokat feltétlenül tartania kell a szállodának. A védjegyhasználati szerződés három évig érvényes, lejártával meg kell újítani.

A rendszer a hoteleknek előnyös, mert a vendéget előre informálják, így mindenki azt kapja, amit ígérnek neki, és a látogatókat megvédik a hamis ígéretektől. Gaál Miklós, a Prestige Hotel Budapest igazgatója elmondta: jó döntésnek bizonyult, hogy teljesítették a kritériumokat, az útmutatóul szolgáló 270 pontot a harmónia, a bizalom és a siker együttesének nevezte, ami a vendégről szól. – Ha a vendég elégedett, akkor pozitív véleményt ír a szállodáról, ami új vendégeket hozhat, emellett erősödik a szálloda és a minősítő rendszer iránti bizalom – mondta Gaál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.