Német függésben a hazai ipar

Orbán nem hagyja, hogy túlságosan függjünk Németországtól. Ja, de.

Magyar Nemzet
2016. 04. 12. 16:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igazi nemzeti vezető, nem akarja, hogy Németország túlzottan dominálja Magyarországot – így nyilatkozott Orbán Viktorról Nigel Farage, a Brit Függetlenségi Párt (UKIP) vezetője a Financial Timesnak. A brit üzleti lappal elköltött ebéden azután terelődött a szó az újság által „autoriter magyar miniszterelnökként” aposztrofált Orbánra, hogy Farage kijelentette: többé nem csodálja Angela Merkelt, mert a német kancellár szerinte az elmúlt nyáron a modern európai politikusok között a legrosszabb döntést hozta a migránsok befogadásáról.

Ám ha a magyar statisztikai adatokat nézzük, azt látjuk, hogy a magyar gazdaságot épp a többségében német hátterű autóipar húzza. A járműgyártás adja ugyanis a teljes feldolgozóipar több mint 30 és a magyar áruexport 21,6 százalékát. A magyar állam által leginkább támogatott szektor is az autóipar, ezen belül is jellemzően a német társaságok. Közülük is kiemelkedik a győri Audi-gyár, amely az elmúlt években több mint 53 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. Ebből hatmilliárd tavaly ősszel érkezett motorgyárfejlesztésre. A cég 2012-ben 900 milliárd, tavaly pedig hárommilliárd forint osztalékot fizetett részvényeseinek. A győri üzem munkásainak eközben kevesebb okuk volt az örömre, amit mutat az is, hogy a közelmúltban csak sztrájkfenyegetéssel sikerült kiharcolniuk érzékelhető béremelést. Nem panaszkodhat a szintén német hátterű kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. sem, a 2008-as gyáralapításhoz 30 milliárd forinttal járult hozzá az állam. A társaság az elmúlt néhány évben ennél többet, 33 milliárd forintot vett ki a cégből osztalék formájában.

A német kapcsolat fontosságát jelzi, hogy az Audin és a Mercedesen kívül is jó néhány nagyvállalattal kötött stratégiai megállapodást 2012 és 2014 között a magyar kormány: ilyen együttműködést írt alá a távközlési mamut Deutsche Telekommal, a gépjármű- és ipari technológia, valamint a fogyasztási cikkek és az épülettechnológia terén érdekelt Bosch-csoporttal, az autógumikat gyártó Continentallal, illetve a fékrendszerekre specializálódott Knorr-Bremsével. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter legutóbb arról beszélt, hogy Németország sikere nagymértékben meghatározza hazánk sikerességét. Kiemelte, 2015 a rekordok éve volt, hiszen történelmi csúcsra emelkedett a kétoldalú kereskedelmi forgalom, illetve ismét Németországból érkezett a legtöbb külföldi beruházás. Hazánk a kutatás-fejlesztésben és az oktatás továbbfejlesztésében is a német hagyományokra alapoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.