Az államtitkár elmondta: a kabinet szerdán elfogadott egy kormányrendeletet, amely több kormányrendeletet módosít, illetve több törvény módosítására tesz javaslatot. A javasolt egyik szigorítás szerint kilenc büntetőponttal sújthatják a járművezetőt a személygépkocsis szolgáltatás engedély nélküli végzése esetén, az ismételt szabálysértés pedig újabb kilenc büntetőponttal jár, ami automatikusan maga után vonja a jogosítvány visszavonását legalább hat hónapra.
A jogellenes tevékenységhez használt jármű első alkalommal is kivonható fél évre a forgalomból, ezt úgy szigorítanák, hogy három évre is levehetnék a rendszámát annak, akit ismételten tiltott taxizáson kapnak. A diszpécserszolgálat a jövőben a tevékenység engedély nélküli végzésén túl akkor is 300 ezer forintra bírságolható, ha legálisan működik, de olyan személy számára nyújt diszpécserszolgáltatást vagy utazásszervezést, aki nem jogosult a taxitevékenységre.
A járművezető 200 ezer forintra büntethető, ha nem tudja bemutatni a személyszállító szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásra kötött szerződést. Például ha valaki egy szállodával vagy repülőtérrel kötött megállapodás alapján végzi ezt a tevékenységet, kizárólag számukra nyújthatja a szolgáltatást, és köteles a háttérszerződést magánál tartani.
A tervezett változásokkal azok a sofőrök is szankcionálhatóvá válnak, akik személygépkocsi-személyszállítói engedély kiváltásával próbálják legalizálni szabályszegő tevékenységüket – mondta az államtitkár. Az utóbbi hetek ellenőrzései szerint ugyanis uberező taxisok erre hivatkozva váltottak ki személyszállítói engedélyt háttérszerződés hiányában is.
Az Országgyűlés a javaslat elfogadása esetén felhatalmazást adhat a szakhatóságoknak a bírság ellenére ismételten engedély nélkül végzett diszpécsertevékenység korlátozása érdekében a követelményeknek nem megfelelő szolgáltatást biztosító vagy azt népszerűsítő elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételére. A honlapok, alkalmazások blokkolása 365 napra szólhat.
Fónagy János hangsúlyozta: a kormány intézkedésének célja kizárólag az, hogy a jogellenes tevékenységet megakadályozza. A kabinet továbbra is támogatja az innovatív megoldásokat, és ösztönözni kívánja elterjedésüket. Hozzátette, hogy a januártól folytatott számos taxisegyeztetés eredményeként már több taxitársaság rendelkezik olyan okostelefonos applikációval, amely hasonló az Uberhez, vagy azonos vele.
Az államtitkár elmondta, felkérik a taxis-érdekképviseleteket, szakmai szervezeteket, hogy továbbra is tegyenek javaslatokat a személytaxi területét érintő szabályozásra. Az NFM május 2-ára meghívott közel húsz érdekképviseletet, szakmai szervezetet, hogy konzultáljanak a javaslatokról – tette hozzá.
A törvényjavaslatot hétfőn nyújtják be a parlamentnek, a képviselők három hét, egy hónap alatt elfogadhatják. A bírságot tartalmazó szabályok a közzétételt követő harmincegyedik nap után léphetnek hatályba.
Fónagy János kérdésekre válaszolva közölte, hogy kevesebb mint tíz rendszámot vettek le szabálytalanságok miatt. Hozzátette: több tucat ellenőrt rendeltek vidékről a fővárosba. Felhívta a figyelmet arra, hogy egy ellenőr csak egy ellenőrzést végezhet, mert az Uber azt kizárja a szolgáltatásból, aki felfedi kilétét. Az államtitkár szerint az ellenőrzéseknek van eredménye, mert az Uber információik szerint az elmúlt másfél-két hónapban már nem fogadott új utast, csak azokat, akiknek a telefonszáma, bankszámlaszáma benne van a rendszerében.
Adóellenőrzésből több mint kétszáz volt, és több mint száz esetben szabtak ki bírságot.
A javaslat nem tartalmazza a netes pénztárgépek bevezetését a taxisoknál, ezt is megvitatják majd velük – mondta az államtitkár.
A taxisdemonstrációkkal kapcsolatban úgy fogalmazott: bízik abban, hogy a taxisok túlnyomó többsége nem a balhéban érdekelt, hanem a problémák megoldásában. A kormány az alkotmányos keretek között igyekszik a taxisok versenyegyenlőségét biztosítani, kiszorítani a jogellenesen tevékenykedőket, a taxisoknak ugyanakkor korszerűsíteniük kell tevékenységüket – hangoztatta.
Fónagy János emlékeztetett arra, hogy az NFM 2016 eleje óta folyamatosan tárgyal a taxisok érdekképviseleteivel és szakmai szervezeteivel, és már több intézkedést hoztak az azonos feltételek megteremtése érdekében.