Több mint tőzsde: komoly tétje van Norbi csörtéjének

Az ügynek még nincs vége, és egyelőre csönd van arról is, hogy mi a helyzet a fogyasztók megtévesztésével.

Szabó Emese
2016. 04. 05. 17:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kedden a jegybank felfüggesztette a Norbi Update Nyrt. részvényeinek tőzsdei kereskedését, méghozzá azért, mert a cég nem tartotta be a tájékoztatási kötelezettségre vonatkozó jogszabályi előírásokat. Ennek előszele volt a hétfői egymilliós bírság, amelyre a cég azért szolgált rá, mert a közösségi oldalukon vagy a sajtóban úgy hoztak nyilvánosságra rendkívüli tájékoztatási körbe tartozó információkat, hogy azt az MNB hivatalos közzétételi helyén egyáltalán nem, vagy csak jelentős késéssel jelentették meg. Emiatt a kisbefektetőknek gyakorlatilag közösségi portálokról kellett értesülniük a céggel kapcsolatos fontos ügyekről.

Mindennek még nincs köze ahhoz, hogy a tények, melyeket a vállalat először közösségi oldalán és a sajtóban, majd pedig a tőzsde oldalán is közölt, mennyire állják meg helyüket. Ennek oka egyszerűen az, hogy a rendkívüli tájékoztatás keretében közzétett információkat alátámasztó dokumentumokat a kibocsátónak nem kell automatikusan az MNB rendelkezésére bocsátani. A jegybanknak csak a kibocsátók felett gyakorolt folyamatos felügyelet keretében van lehetősége arra, hogy az adatokat ellenőrzésre bekérje, és ellenőrizze, hogy a cég megfelelően tájékoztatta-e a nyilvánosságot. Az MNB az elmúlt időszakban ezt többször meg is tette, ám azt még nem tudni, hogy ez lapján szükség van-e további intézkedésre, bírság kiszabására.

Mindenesetre a tőkepiacról szóló törvény szerint nemcsak az probléma, ha egy tőzsdei cég elsőként közösségi portálokon kommunikál, és csak késve a tőzsdein, hanem az is, ha az információk nyilvánosságra hozatalának elmaradásával, illetve félrevezető tartalmával kárt okoz. Ez esetben a kár megtérítéséért a kibocsátó felel. Az ráadásul súlyosbító tényező, ha esetleg kiderül: a kibocsátónak tudnia kellett volna arról, hogy az általa közzétett információ nem állja meg a helyét. Ilyenkor jelentős, a legsúlyosabb esetben több száz milliós, sőt a vonatkozó törvény alapján akár milliárdos felügyeleti bírságot is kiszabhat az MNB.

Persze jelen esetben ilyesmiről nem beszélhetünk, hiszen a Norbi Update és a dietetikusok csörtéje, illetve az azzal kapcsolatos esetleges félretájékoztatás nyomába sem ér azoknak az ügyeknek, amelyek miatt az MNB igazán jelentős büntetést eddig kiszabott. Ilyen volt például az a tiltott piacbefolyásolás, amely miatt a Soros Fund Management közel félmilliárdos bírságot kapott.

Jelenleg egyébként nem csak ezen ügy miatt van Norbi cége az MNB asztalán: a társasággal szemben egy korábbi, még a brókerbotrány kapcsán elszenvedett veszteségekről szóló sajtócikkel összefüggésben is folytatnak piacfelügyeleti eljárást.

Az, hogy a volt rendőr cége megállapodott-e vagy sem a brit dietetikusokkal, és erről hogyan és miként kommunikált, nemcsak tőzsdei, hanem fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvet. Érdeklődtünk erről a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál, és azt a választ kaptuk, hogy az ilyen ügyeknél felmerülhet a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat gyanúja is. Ez nem meglepő, hiszen minden olyan dolog ebbe a kategóriába tartozik, amely megtévesztő. Például ha egy cég olyan valótlan információt közöl, hogy az a fogyasztót olyan döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.

Azon persze lehet vitatkozni, hogy hányan vesznek vagy nem vesznek Norbi-termékeket pusztán amiatt, mert a fitneszguru azt állítja, a brit dietetikusok körükbe invitálták. Viszont a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény nevesíti azt is, hogy a cégek társulásokban való részvételére és kapcsolataira vonatkozó információ megtévesztésre alkalmas lehet. A nemrég világgá kürtölt hír pedig efféle volt.

Az persze kérdés, hogy Norbi cége volt-e az, amelyet megtévesztettek, és amely naivul elhitte, szakmai körökbe hívták meg, miközben hirdetésért fizetett, vagy pedig ő volt az, aki az erre vonatkozó tényeket nem éppen korrekt módon tálalta. Ha a helyzet az utóbbi, akkor nem kérdés, hogy történt-e csúsztatás. Ha pedig az előbbi, mindenképpen kérdés, hogy egy tőzsdei céget hogyan lehet ilyen egyszerűen megvezetni. Mindenesetre annak megállapításához, hogy ez a kereskedelmi gyakorlat tisztességtelen-e, mindenképpen szükség van egy olyan közigazgatási hatósági eljárásra, amely az ügy minden körülményét vizsgálja.

Akárhogy is végződjön ez az ügy, nem érkezne derült égből, ha kiderülne: a cég ismét megtévesztette a fogyasztókat. Oka egyszerűen az, hogy a fitneszguru vállalkozásait már a Gazdasági Versenyhivatal is bírságolta ilyesmiért. Hárommilliót például azért kellett befizetniük a kasszába, mert tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak azzal, hogy péksüteményekről megjelent hirdetéseikben egyebek mellett azt állították, hogy azoknak testsúlycsökkentő hatása van. Egy korábbi megtévesztésüknek ugyancsak milliós bírság volt a végállomása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.