Valójában mínuszos lesz a „nullás” büdzsé

A jövő évi költségvetés már nem független a 2018-as választás kampányától, nagyobb lesz a hiány 2017-ben, mint az idén.

Wiedemann Tamás
2016. 04. 28. 12:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyértelmű, hogy a kormány már a választásokra készül a jövő évi büdzsé megalkotásával, miután jelentősen megemelte a kiadásokat. Összesen 1166 milliárd forinttal költ többet az állam 2017-ben, mint amekkora bevételre szert tesz, de az európai uniós módszertan szerint számított deficit csak 894,5 milliárd forint lesz. Ez a bruttó hazai termék (GDP) 2,4 százalékát teszi ki. Az idei évre 761 milliárd forintos mínuszt tervezett a kabinet, amely az év közbeni módosításokkal már alulról súrolja az 1000 milliárdot, vagyis nagy szerencse kell ahhoz, hogy a deficit ne lépje túl a tervezett 2 százalékos küszöböt. Nem világos ugyanakkor, hogy miért erőlteti a kormányzati kommunikáció a „nullás” költségvetés eszményképét.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter szerint forradalmit alkotott a kormány a büdzsé új szerkezeti tagolásával, a valóságban ugyanakkor csak annyi történt, hogy a szaktárca szétszedte működési és beruházási fejezetekre az állam finanszírozását. Az előbbit úgy állították össze, hogy a bevételek fedezzék a kiadásokat, vagyis az egyenleg nulla legyen. Ezek után nem csoda, hogy a 14,697 milliárd forintos költéssel pontosan ugyanekkora bevétel párosul. A beruházási fejezet – amit hazai és uniós részre is tagoltak – már durván mínuszos egyenleget mutat, miután a 2677 milliárd forintos bevételi főösszeg nem fedezi a kiadások 3843 milliárd forintos tételét.

A Nemzetgazdasági Minisztérium által beadott tervezet egyébként azzal számol, hogy az idei évi 2,5 százalékos GDP-növekedési ütem jövőre 3,1 százalékra gyorsul, nagyrészt az uniós támogatások erőltetett lehívásának köszönhetően. Az infláció az idei 0,4-ről, 0,9 százalékra nő a tervek szerint, vagyis a kormány korábbi stratégiájának megfelelően a nyugdíjak is hasonló mértékben, alig észrevehetően emelkednek majd. Az államadósság az idei év végi, GDP-arányos 73,5 százalékról 71,9 százalékra csökken a jövő év végére. Az export növekedése 6,3 százalékra lassul az idei 6,7 százalékról, az import bővülés üteme pedig 7,4 százalékra gyorsul 6,4 százalékról. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a fogyasztás és a beruházások hatására nő a behozatal, miközben – alacsonyabb befektetési hajlandóság miatt – csökken a kivitelre termelő új kapacitások felfutása. A folyó fizetési mérleg emiatt nem nő, a tervek szerint az ideivel megegyezően, 6,2 milliárd euró lesz, a GDP 5,2 százaléka.

A nagyobb költségvetési hiány, vagyis az a tény, hogy a kormány a választási kampány közeledtével emeli a kiadásokat, azért rejthet veszélyeket magában, mert a növekvő import miatt romlik a külfölddel szembeni többlet, ami nagyban hozzájárul a hazai költségvetés finanszírozásához. A foglalkoztatottak száma 1,7 százalékkal bővülhet jövőre, amiből a versenyszférában 2 százalékos, a közszférában 0,9 százalékos lehet a növekedés. Beszédes, hogy miközben a kormány a bürokráciacsökkentés jegyében szüntet meg, illetve alakít át háttérintézeteket a közigazgatásban, addig a 2017-es tervekben már közel egyszázalékos létszámnövekedés szerepel. Az átlagkeresetek – az alacsony inflációnak köszönhetően – 5,1 százalékkal emelkedhetnek jövőre.

A költségvetésben furcsa tételek is szerepelnek, ugyanis három-százalékos gazdasági növekedés és egy százalék alatti infláció mellett nehezen magyarázható, hogy az idei 400 milliárd forintnyi társaságiadó-bevétel hogyan nő röpke egy év alatt 737 milliárdra. A büdzsé indoklásában nem találni erre utaló magyarázatot, nagy valószínűséggel a tavaly bevezetett növekedési adóhitel lehet a ludas. A növekedési adóhitel egy olyan halasztott adófizetési lehetőséget kínáló kedvezmény, amelynek révén az adózónak lehetősége van arra, hogy a tárgyévi adózás előtti eredményének a megelőző adóév adózás előtti eredményét meghaladó része után fizetendő társasági adót a tárgyév helyett a következő két adóév során fizesse meg. A jövedéki adóbevételek esetében is több mint nyolcszázalékos emelkedést vár a kormány, részleteket itt sem közölt a szaktárca. Az sem világos, hogy miért nő a kabinet tervei szerint 21 százalékkal, 147 milliárd forinttal a költségvetés bevétele az illetékbefizetések hatására, hacsak nem tervez ebben az adónemben drasztikus emeléseket a kormány.

Öt százalékra csökken a tej, a baromfihús és a tojás áfája, illetve mérséklődik az internetszolgáltatás áfája, emiatt 80–100 milliárd forinttal csökken az állam bevétele. Áfából, elsősorban a növekedő fogyasztás miatt összesen kétszázmilliárd forinttal több, 3531 milliárd forint érkezhet az államkasszába, miközben személyi jövedelemadóból az ideinél mintegy 130 milliárddal magasabb, 1787,4 milliárd forint. A reklámadó-bevételek az idei 10,9 milliárdról jövőre 11,7 milliárdra nőnek. Jövőre tovább csökken a pénzügyi szervezetek különadójának hitelintézeteket érintő felső mértéke, és megszűnik a hitelintézeti járadék is. A kormány jövőre 66,5 milliárd forint bevételre számít bankadóból, szemben az idei 79,2 milliárd forintos előirányzattal. A megszűnő hitelintézeti járadékból az idei előirányzat 6,3 milliárd forint volt, pénzügyi tranzakciós illetékből csaknem 5 milliárddal több, 205,7 milliárd forint folyhat be az államkasszába. Nem változik a közműadóból várt bevétel, jövőre is 52,2 milliárd forint marad, ahogy az energiaellátók jövedelemadójából származó bevétel is az ideivel megegyező, 27,6 milliárd lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.