„Nemzeti kézműveskóla” rendezné át a piacot?

Valódi kóladióval dolgozó, magyar kihívójuk akadt a kólamultiknak.

Veczán Zoltán
2016. 05. 08. 18:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legújabb magyar kóla megálmodói speciális hazai életérzést szerettek volna belecsempészni az italba – tudtuk meg, amikor ellátogattunk a Tikkadt Szöcskét gyártó Italműhely Kft.-hez. Ezt egyébként már magáért az épületért is megérte: a cég irodája és kisebbik raktára ugyanis – számos kisebb, hazai vállalkozáséhoz hasonlóan – a monarchiabeli Magyarország világhírű malomiparának épületeiben, a Malom-udvarban található.

Videónkban a készítők is megszólalnak, mi pedig megkóstoljuk, és ítéletet mondunk a Tikkadt Szöcskéről.

Napra pontosan százharminc éve, 1886-ban adta el az első Coca-Colát az atlantai John S. Pemberton gyógyszerész, aki patikájában árulta az eredetileg orvosságnak szánt szénsavas italt. A márka a második világháború után vált igazán népszerűvé Nyugat-Európában, itthoni bemutatóján, az 1967-es Budapesti Nemzetközi Vásáron gyakorlatilag összeverekedtek érte a kóstolók. Egy évre rá aztán hazánkban is elkezdték gyártani és forgalmazni az italt, nem sokkal később a Pepsi is követte.

Ugyanakkor az „imperialista kóla” ellen a szocialista blokk országai elkezdték saját verzióikat is gyártani.

Ilyen volt a még ma is népszerű, csehszlovák Kofola, illetve a keletnémet Vita és Quick kóla. Magyarországon is voltak különféle próbálkozások: a Tropi Cola szörpként került a polcokra, és házilag kellett szódával hígítani, holland kólasűrítményből pedig 1970-ben kezdték el gyártani a Sztár üdítőcsalád kóláját, amely Queen Cola néven túlélte a rendszerváltást, és a mai napig megtalálható a boltokban – konkurálva a nagyáruházak saját márkás termékeivel. Emellett

a rendszerváltás óta számos nagyobb ásványvíz- és üdítőgyártó cég kijött a maga kólájával

a Márkától az Apentán át a nemzeti kólának kikiáltott Aqua Elixisszel próbálkozó Szentkirályiig. Ám egyikük ízvilága sem érte el azt a minőséget, hogy valóban alternatívája lehessen a Cocának vagy a Pepsinek. Eddig.

Bár a kézműves szót elcsépeltsége okán nem szívesen használják, valami ilyesféle lenne a koncepció: aromák helyett kóladió kivonata, glükóz-fruktóz szirup helyett rendes kristálycukor, üdítőfolyamok helyett kisüzemi gyártás képe rajzolódott ki előttünk, amikor a Tikkadt Szöcskét gyártó Italműhely Kft. ügyvezetőjével, Neumann-Bódi Edittel és marketingigazgatójával, Vízer Gergellyel beszélgettünk.

A magyar „nemzeti jelleget” ugyanakkor tudatosan és száz százalékban felvállalták. Nemcsak a letagadhatatlanul magyar – és ha kicsit kötelező olvasmányosan is, de mégis irodalmi – márkanévvel, hanem az egész, küszködésében önironikus, de végül „nagyot ugró” és sikeressé váló magyar ember imázsával, amilyennek amúgy látni szeretjük magunkat. Még gazdasági döntéseknél is volt, hogy ez a megfontolás győzött,

a szűk hazai piac miatt a palackozást egyszerűbb lett volna kivinni Ausztriába, mégis inkább itthon keresgéltek addig, amíg megfelelő partnert találtak.

A minimalista dizájnú címkén merész szlogen virít: „a kóla magyarul”.

Márkaként a Tikkadt Szöcskét egyébként minőségben a Coca-Cola és a Pepsi fölé lőtték be, árban pedig a környékükre; példaképük a német Fritz kóla, amelyet Vízer szerint ma már menőbb rendelni, mint az ismert mamutvállalatok márkáit. A filozófia is a lokális értékeket állítja középpontba, ami pedig az ízvilágot illeti, a citrusos Coca-Colához képest az italban a kissé gyógynövényes utóízű kóladió dominál.

Az alig három-négy hónapja piacon lévő termék amúgy elég jó számokat mutat: a Tikkadt Szöcske honlapján megtalálható lelőhelykereső néhány hete még 100 körüli találatot adott, ottjártunkkor Vízer már 130-140 partnerről beszélt ábécéktől a hamburgerházakig, sőt kifejezetten nívós, díjnyertes éttermekkel állnak tárgyalásban.

Egyébként a kólát a boltokból rendszeresen elkapkodják, az Italműhely most már heti több tízezer palackot gyárt. Hamarosan jön a cukormentes verzió, és a vendéglátósok számára a kicsi, üveges széria is, a cannes-i filmfesztiválon pedig a magyar pavilonban népszerűsítik majd a terméket.

Egyelőre tehát merész szöcskeugrásokban halad a projekt. Kérdés, kitikkad-e, vagy képes lesz meglovagolni a jelenlegi zöld-kézműves-magyaros divathullámot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.