Az Uber-sofőrök 80 százaléka húsz, 60 százalékuk pedig tíz óránál kevesebbet autózik egy héten. Viszonylag szigorú szabályok vonatkoznak rájuk, adójukat például egyből befizetik – mondta a Magyar Nemzetnek Kalle Palling észt parlamenti képviselő a Szövetség a Digitális Gazdaságért (IVSZ) konferenciáján. A Reformpárt politikusa tegnap tartott előadásában és lapunknak nyilatkozva is kiemelte, hogy a sofőrök közvetlen adatkapcsolatban vannak az adóhatósággal. Ha valaki utast visz, amiért pénzt kap, a megfelelő mennyiségű adót azonnal levonják tőle. Észtországban hagyománya van annak, hogy támogatják a megosztáson alapuló gazdasági modelleket (sharing economy). Így az Uberen kívül például az Airbnb-t is igyekeznek minél hatékonyabban beilleszteni a jogrendbe.
Lapunk kérdésére a politikus elmondta, nem ért egyet a magyar kormány döntésével, amely gyakorlatilag betiltja az Ubert. Pedig ő is a szabályozás híve, mint mondta, a netes fuvarmegosztónak is meg kell szabni a kereteit, kellenek a megfelelő engedélyek. Ha ezek megvannak, akkor nem szabad elvenni a választás lehetőségét. Szerinte nélkülözhetetlen, hogy a hasonló cégek együttműködjenek az egyes országok kormányaival, betartsák a szabályokat, és fizessenek adót. Hozzátette, a kormánynak meg kell találnia, mi a tüntető taxisok problémája, szabályokat kell hozni, amiket aztán be kell tartatni.
Ugyanakkor a fővárosi taxisok éppen azt kifogásolják, hogy az Uber-sofőrök engedély nélkül, adót nem fizetve, taxisként dolgoznak. Ők nem a szabályozás hiánya miatt háborodtak fel, hanem azért, mert az Uber nem tartja be a személyszállításra vonatkozó szigorú, a taxisoktól nem kevés befektetést igénylő szabályokat. A magyarországi Uber pedig azt kommunikálja, hogy túlszabályozott a rendszer.
Kalle Palling kiemelte, szívesen ad felvilágosítást azzal kapcsolatban a magyar kormánynak, hogyan működik náluk az említett adózási rendszer. Mint mondta, jelenleg tesztüzemben, de ősszel valószínűleg elfogadja a parlament, ezután Európa elé terjesztik a módszert. Kalle Palling szavaiból azonban az derült ki, hogy az észt Uber-sofőrök leginkább akkor visznek magukkal utast, ha valóban dolguk akad valahol, és fel szeretnék tölteni a kocsijukat. Ha például a reptérre kell menniük, vagy éppen a fodrásznál van foglalt időpontjuk, előre meg tudják adni az indulás, illetve az érkezés helyszínét és idejét.