A hazai turizmusban minden út egy helyre vezet

A Magyar Turisztikai Ügynökség nélkül a világörökségre sem lehet európai uniós pénzt költeni.

Gyöngyösi Balázs
2016. 10. 26. 16:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világörökségi helyszínek európai uniós fejlesztése terén is megkerülhetetlen a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ), a kormányzati indoklásban az áll, a „turizmusszakmai szempontok érvényesítése érdekében szükséges bevonni konzorciumi partnerként” az állami háttérintézményt. Pedig a Magyar Turizmus Zrt. utódszervezetének bármilyen szintű közreműködése mellett nem sok érv szól. Ezt támasztja alá például az is, hogy a 300 milliárd forintos balatoni fejlesztéseket átcsoportosításra hivatkozva visszavonta a nyáron, de azóta is hiába várnak az újraszabott fejlesztési irányvonalakra a magyar tengernél. Remélhetőleg nem ez a sors vár a világörökségi helyszínek megújítására meghirdetett 11,5 milliárd forintos keretre, hiszen ebből a pénzből megújulhatnak nevezetességek, pél­dául Hol­lókő és környezete, a Pannonhalmi Bencés Főapátság, Pécs ókeresztény temetője, a Fertő, a Balaton-felvidéki és a Tokaj-hegyaljai történelmi borvidék kultúrtáj, illetve a római limes magyarországi szakasza.

Kínai látogatása során Jünnan tartomány kormányzójával és turisztikai fej­lesz­té­se­kért felelős vezetőjével egyeztetett Bienerth Gusztáv – adta hírül a turisztikai ügynökség. A megbeszélésen szó esett közvetlen légi járat indításáról, Délnyugat-Kína és Magyarország turisztikai és kulturális kapcsolatainak fejlesztéséről. A tartományt hazánkban alig ismerik, pedig ott terem a világszerte híres fekete tea. Az ázsiai ország kávétermelésének nagy része is onnan származik, és a hegyvi­déki területek vízesései sok belföldi turistát vonzanak. Bienerth szerint közvetlen légi járatokkal Délnyugat-Kínából is többen keresnék fel hazánkat, így Budapest lehetne Európa kapuja a közel 200 milliónyi utazó számára.

A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) által jegyzett, a Széchenyi 2020 pályázati információs portálon olvasható felhívás szerint a nyertes projektek legalább 400 milliós, legfeljebb 3,5 milliárd forintos vissza nem térítendő támogatásban részesülnek, a megítélt összeg pedig az utolsó fillérig felvehető előlegként. A százszázalékos előlegfizetés az utóbbi időben egyre jellemzőbb a kormányra, emögött az áll, hogy a tényleges beruházás megkezdése nélkül is javul összességében a kifizetési mutató. Ahogy Rákossy Balázs, az NGM államtitkára fogalmazott a Gazdaságfejlesztési és innovációs operatív programban (Ginop) megjelent pályázatról: a világörökségi helyszíneken található kiemelkedő egyetemes értékek megőrzését, védelmét, bemutatását szeretnék elérni. A politikus úgy gondolja, ez is hozzájárul a gazdaságfejlesztési célokhoz, mert üzleti lehetőséget kívánnak nyúj­tani kis- és közepes vállalkozásoknak, illetve hozzájárulhat a munkahelyteremtéshez is. Az érintettek java része ebben azonban erősen kételkedik.

Az önkormányzatok és a vállalkozások egy része ugyanis eleve tart a turisztikai ügynökség szerepvállalásától, mondván: a pályázatokat akár ennél a Ginop-felhívásnál, akár a nagyobb infrastrukturális, idegenforgalomhoz kapcsolódó beruházásoknál azok nyerik, akik közel állnak az állami intézményhez. Pedig a győztes pályázók itt is költhetnek a műemlék felújítása, helyreállítása mellett látogatóközpont, ajándékbolt, kávézó vagy étterem létrehozására. De többen attól tartanak, csak a bennfentesek, a jó kormányzati kapcsolatokkal bírók juthatnak megrendeléshez turisztikai pályázaton, a politikai szempontok felülírhatják a gazdasági racionalitást.

A Ginop egyébiránt a leginkább fajsúlyos operatív program a 2014–2020-as ciklusban: az évtized végéig mintegy 2720 milliárd forint jut gazdaságfejlesztésre és innovációra, ez az összes uniós támogatás 36,4 százaléka. De szakértők szerint alapvető probléma ezzel a programmal, hogy csak a támogatások 30-40 százaléka jut el a piaci szereplőkhöz, pedig a teljes összegnek a versenyszférába kellene áramlania. A fennmaradó 60-70 százalék az állami oldalon marad, ebből pedig főként olyan háttérintézmények profitálnak, mint a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ, illetve a Magyar Turisztikai Ügynökség. A Ginop­ban azért is kellene közel száz százalékban a hazai kis- és közepes vállalkozásokat közvetlenül forráshoz juttatni, mert a többi operatív programban jellemzően 10 százalék alatti a piaci forráshoz jutás aránya, a közlekedésfejlesztésben például legfeljebb 1-2 százalékos. Így nehezen képzelhető el, hogy az eddigi 16 helyett a támogatások 60 százaléka közvetlenül a gazdaságba áramoljon, ez ugyanis több mint 7000 milliárd forintot feltételezne 2020-ig.

Érdeklődésünkre korábban az idegenforgalmi ágazatot kormánybiztosként felügyelő Bienerth Gusztáv cáfolta, hogy az MTÜ munkájában akár közvetve is részt venne a miniszterelnök lánya, Orbán Ráhel, vagy a filmügyi kormánybiztos, Andy Vajna. Ennek az eshetőségnek az volt a táptalaja, hogy mindketten részt vettek azon az egyeztetésen, amelyet az ügynökség elindulása előtt Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője tartott. De sokan a felcsúti polgármestert, Mészáros Lőrincet látják az ágazati fejlesztések haszonélvezői mögött. Az MTÜ egyébként két tárca közt őrlődik: noha a Nemzeti Fejlesztési Minisztériummal működik együtt szorosabban, az uniós források kezelése a Nemzetgazdasági Mi­niszté­riumnál maradt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.