Az eddigi jelek szerint meglehetősen sajátosan értelmezi Orbán Viktor kormánya az általa meghirdetett nemzeti buszgyártási stratégiát: magyar vállalatok helyett ugyanis a kínai BYD összeszerelő üzemét támogatja az állam. A vállalat 6,2 milliárd forintos beruházással hozza létre első európai elektromosbusz-gyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad. A termelés várhatóan már a jövő év elején beindul, az első időszakban évi 200 buszt fognak gyártani. A beruházással két fordulóban összesen 300 új munkahelyet teremt a világ elektromosbusz-piacának első számú vállalata.
– Öngól – így jellemezte az Evopro Holding Zrt. elnök-tulajdonosa, hogy a kínai buszipari vállalatnak nyújt közel milliárdos állami támogatást a kormány. Mint Mészáros Csaba lapunk megkeresésére kifejtette, a támogatásról szóló döntés külgazdasági célja csak akkor lenne érthető, ha volna a környéken munkanélküliség, szakemberhiány, és ha az ágazat már most sem lenne kitéve túlságosan az összeszerelő típusú járműgyártásnak.
Ha a hazai, nagy hozzáadott értékű ipar megerősítésére vonatkozó kormányzati ígéretekből, a buszgyártási stratégiában lefektetett célokból indulunk ki, akkor úgy látszik, hogy a célt szem elől tévesztették, vagy a szekeret nagyon sok irányba húzzák. Az Evopro mindenféle állami támogatás nélkül hatmilliárd forintot fektetett be az elmúlt években Magyarországon: három buszunkra van típusengedély, saját elektromosbusz-fejlesztéseket végzünk, szabadalmaink vannak, és 450 embernek adunk munkát. Ennek ellenére pénz vagy egyéb döntés hiányában még a megnyert közbeszerzések sem teljesülnek – fogalmazott Mészáros Csaba, felidézve: Pécsett a pénzhiány miatt nem tud elindulni a 26 busz beszerzéséről szóló szerződés, míg a metrópótló buszokra kiírt – eredetileg szintén elnyert – megbízást a féléves határidő utolsó napján mondta fel a főváros. A társaság vezetője szerint ilyen körülmények között lehetetlen a hatékonyság és a termelékenység növekedésére koncentrálni, ami biztosíthatná a valódi béremeléseket.