Öngól: kínai buszgyár épül

Hiába a hazai fejlesztések, inkább külföldi összeszerelő üzemet támogat az állam.

Bodacz Péter
2016. 10. 15. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az eddigi jelek szerint meglehetősen sajátosan értelmezi Orbán Viktor kormánya az általa meghirdetett nemzeti buszgyártási stratégiát: magyar vállalatok helyett ugyanis a kínai BYD összeszerelő üzemét támogatja az állam. A vállalat 6,2 milliárd forintos beruházással hozza létre első európai elektromosbusz-gyárát Komáromban, amelyhez a kormány 925 millió forint támogatást ad. A termelés várhatóan már a jövő év elején beindul, az első időszakban évi 200 buszt fognak gyártani. A beruházással két fordulóban összesen 300 új munkahelyet teremt a világ elektromosbusz-piacának első számú vállalata.

– Öngól – így jellemezte az Evopro Holding Zrt. elnök-tulajdonosa, hogy a kínai buszipari vállalatnak nyújt közel milliárdos állami támogatást a kormány. Mint Mészáros Csaba lapunk megkeresésére kifejtette, a támogatásról szóló döntés külgazdasági célja csak akkor lenne érthető, ha volna a környéken munkanélküliség, szakemberhiány, és ha az ágazat már most sem lenne kitéve túlságosan az összeszerelő típusú járműgyártásnak.

Ha a hazai, nagy hozzáadott értékű ipar megerősítésére vonatkozó kormányzati ígéretekből, a buszgyártási stratégiában lefektetett célokból indulunk ki, akkor úgy látszik, hogy a célt szem elől tévesztették, vagy a szekeret nagyon sok irányba húzzák. Az Evopro mindenféle állami támogatás nélkül hatmilliárd forintot fektetett be az elmúlt években Magyarországon: három bu­szunkra van típusengedély, saját elektromosbusz-fejlesztéseket végzünk, szabadalmaink vannak, és 450 embernek adunk munkát. Ennek ellenére pénz vagy egyéb döntés hiányában még a megnyert közbeszerzések sem teljesülnek – fogalmazott Mészáros Csaba, felidézve: Pécsett a pénzhiány miatt nem tud elindulni a 26 busz beszerzéséről szóló szerződés, míg a metrópótló buszokra kiírt – eredetileg szintén elnyert – megbízást a féléves határ­idő utolsó napján mondta fel a főváros. A társaság vezetője szerint ilyen körülmények között lehetetlen a hatékonyság és a termelékenység növekedésére koncentrálni, ami biztosíthatná a valódi béremeléseket.

Mészáros Csaba különösen méltánytalannak nevezte, hogy az Evopro vagy a Kravtex által is befizetett adókból olyan kínai gyártót támogatnak, amely nem csak konkurenciát jelent a hazai ipar számára, hanem épp a támogatásnak köszönhetően olyan béreket tud kínálni dolgozóinak, amilyeneket megrendelések híján egy magyar társaság jelenleg nem tud kigazdálkodni. Így pedig a munkavállalókat könnyedén elcsábíthatják mind Győrből, mind Budapestről.

Mészáros Csaba szerint kérdés az is, hogy a BYD mennyi kutatás-fejlesztési feladattal látja el a magyar felsőoktatást, hány hazai beszállítónak ad megrendelést. Az Evopro első embere szerint ami rossz üzenet a hazai és európai ipar számára, az gáláns gesztus Kínának, amely csak úgy tud európai piacot szerezni buszainak, ha itt gyártat.

A Portfólió.hu információi szerint a BYD első körben csak egy kisebb gyártóbázist hozhat létre a korábban megszerzett gyártócsarnok kibővítésével, ahol összeszerelés folyik majd, kutatás-fejlesztés és innováció viszont biztosan nem.

Jóval gyorsabban növekednek a világ nagyvárosai, mint közlekedési rendszerük, ezzel jelentősen hozzájárulnak a Föld felmelegedéséhez – állapította meg egy amerikai tanulmány. A New York-i Közlekedési és Fejlődéspolitikai Intézet (ITDP) végzett kutatást a témában. A tanulmányhoz fejlett országok 13 metropolisát vizsgálták meg. Átlagosan a városlakók több mint kétharmada jut hozzá gyors tömegközlekedéshez. A nagyvárosok környékén lényegesen rosszabb a helyzet: az ott lakók felének legfeljebb egy kilométeres körzetében van buszmegálló, vasút- vagy metróállomás. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.