Milliárdos bevételt hoz a Mikulás

Ma már négy-ötezer forintos játékot kapnak a gyerekek. Az édességpolcról eltűnt a tejbevonó.

Gyöngyösi Balázs
2016. 11. 11. 6:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyerekeknek ajándékot vagy virgácsot, a kereskedőknek pedig milliárdos pluszbevételt hoz a Mikulás, így nem csoda, hogy az ünnephez kapcsolódó édességek és ajándékok már három-négy héttel korábban megjelennek az áruházak polcain. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára lapunknak megerősítette, ahogy a karácsonynak és a szilveszternek, úgy a Mikulásnak is fontos szerepe van az erős decemberi forgalomban. Vámos György szerint az év utolsó hónapjában együttesen öt-hat százalékkal növekedhet a kereslet az élelmiszerek és az iparcikkek iránt, ez tavaly decemberhez képest ötvenmilliárd forintos plusz költekezést feltételez a háztartások részéről. A hagyományosan gyengébb őszi hónapokhoz, októberhez, novemberhez képest pedig ugrásszerű a kiskereskedelmi forgalom bővülése az OKSZ szerint. Az ünnepeken felbuzdulva ugyanis az év végén 90-95 milliárd forinttal költhetnek többet az emberek ételekre, italokra, illetve 85-90 milliárddal többet ajándékokra, tartós fogyasztási cikkekre, mint a visszafogottabb őszi hónapokban. Arra nincs nemzetgazdasági szintű adat, mindebben mekkora szerepe van a december 6-i ünnepnek, de a szövetség szerint megkerülhetetlen tényezője a bővülésnek. – Október végén kerültek ki az üzletekbe az ünnephez köthető termékek, csaknem kétmilliárd forintos forgalmat generálnak a mikulás, a szalon­cukor és a csak ebben az időszakban forgalmazott desszertek – közölte lapunkkal Maczelka Márk, a Spar kommunikációs vezetője. A csokimikulásokkal kapcsolatban elmondta: már harmadik éve nem forgalmaznak tejbevonóval készült cikkeket, csak tej-, ét- és fehér csokoládés változatok kerülnek a polcaikra. Tapasztalatuk szerint egyre népszerűbbek a hozzáadott értéket, pél­dául extra ajándékot tartalmazó termékek.

Az Auchan is arról számolt be, hogy minden áruházukban megtalálható már a szezonális édességvásár. Samu Zsófia kommunikációs igazgató elmondta, a cso­kimikulások kakaótartalma 20-tól 70 százalékig terjed. Választékukban egyúttal megjelenítették a szaloncukrokat is, 900 forintos kilóár körüli kategóriában népszerűek a kimérős töltött cukrok, de a márkatermékek is keresettek, noha van olyan 300 grammos kiszerelés, amely 1200 forintba kerül. Az üzletlánc elsősorban a minőségi csokoládés termékek és a karácsonyi sütemények esetében vár forgalomnövekedést. Fontos szemponttá vált a speciális étrendű fogyasztók kiszolgálása, ezért bővült a paleolit termékek kínálata. Több mint 2500-féle játék is várja a vásárlókat, ez a készlet a Mikulást és a karácsonyt egyaránt kiszolgálja. A megfigyelések szerint egyre többen érdeklődnek a rádió-távirányítású termékek iránt. A drónok népszerűsége is töretlen, de mivel tíz- és ötvenezer forint közt érhetők csak el, legfeljebb a karácsonyfa alatt találhatják meg a szerencsésebb gyerekek. Figurás édességek után kutatva a lapunknak nyilatkozó multik mellett betértünk egy forgalmas CBA Prímába, egy Lidlbe, egy G’Robyba és egy Tesco áruházba is. Az árukészletet böngészve megállapíthatjuk, nem üres lózung, hogy fontos a minőség, a tejbevonóval készült termékek forgalma az egész piacon esik, a részarányuk rendkívüli mértékben beszűkült. Minden áruházban van legalább 10-12-fajta csokimikulás a jellemzően 100-120 forintos verzióktól egészen a 700-800 forintosokig. Találtunk olyan terméket is, amelynek csak öt százalék volt a kakaótartalma, de a legjellemzőbb tartomány a 15 és 45 százalék közötti volt. Láttunk 9000 forintos csokimikulást is, aligha ezt keresik a legtöbben.

Az évi mintegy negyvenmilliárd forintos forgalmat lebonyolító magyar játékpiacon is megfigyelhető, hogy a karácsonyi vásárlási időszak egyre korábban kezdődik. A Formatex tapasztalatai szerint már az őszi szünet hetében 15 százalékkal nőtt a vevőszám, a bevételnövekedés pedig két és félszeres volt. Az idei Mikulás slágerajándékai lesznek a gyűjthető játékok, a kisebb Lego dobozok, a mozifilmekhez, rajzfilmsorozatokhoz kapcsolódó figurák, de kitart a Disney és a Star Wars népszerűsége is.

A Formatex becslése szerint a kosárérték régiósan eltérő lehet, Budapesten 4000-5000 forint körüli, Győrött 4000, Pécsett, Egerben és Debrecenben 3500 forint körüli, a webshopban ugyanakkor tízezer forint is lehet a vásárlások átlagos értéke. A teljes karácsonyi szezon bevételének tíz százaléka Mikuláskor keletkezik, ekkor a webes forgalom akár a bolti értékesítés húsz százalékát is elérheti.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.