Nem a környezet, a szemlélet húz le

A szakember szerint kezdik levetkőzni a vállalkozók a cinizmust és a frusztrációt.

Bodacz Péter
2016. 11. 09. 17:43
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt években szemléletváltás kezdődött a vállalkozók körében, de sokan továbbra is a kapcsolati rendszerben látják az érvényesülés kulcsát – nyilatkozta lapunknak a gyorsan fejlődő és nemzetközileg sikeres cégek együttműködéséből kialakult Bridge Budapest vezetője. Pistyur Veronikával azzal kapcsolatban beszélgettünk, hogy a vállalkozások szemléletformálásában elért eredményekért a napokban elnyerte a Central European Startup Awards legbefolyásosabb női vezetőnek járó elismerését. Mint kifejtette, a Bridge Budapest közel négy évvel ezelőtt azzal a céllal jött létre, hogy meggyőzze a hazai fiatalokat arról, ha van egy jó ötletük, rengeteg munkával, az új technológiák, a globális piac és üzleti megoldások alkalmazásával, no meg némi szerencsével akár Magyarországról indulva is jelentős eredményeket lehet elérni a világban, amit igazol a szervezet létrehozóinak – a Prezinek, a LogMeInnek vagy a Ustreamnek – a példája is.

– Amikor elkezdtük a munkát, azt tapasztaltuk, hogy a fiatal, 20–35 év közötti vállalkozók 91 százaléka a vállalkozói mentalitás szempontjából teljesen passzív volt, míg ma ez az arány már csak 56 százalék. Ez a szám is igen magas, de egyértelműen látszik, hogy van eredménye a munkánknak, és érdemes folytatni – fogalmazott Pistyur Veronika, hozzátéve: néhány évvel ezelőtt a jelenleginél általánosabb volt a cinizmus, a frusztráció, a kishitűség, amely igen nagy fokú passzivitást, a kezdeményezőkészség teljes hiányát eredményezte. A kérdés 26 évvel a rendszerváltás után is még az, hogy az emberek érzik-e a munkájuk értelmét, elhiszik-e, hogy lehet a tudásnak és a teljesítménynek is értéke az érvényesülésben. Ebben sikerül katalizátorként eredményeket felmutatnia a Bridge Budapestnek – tette hozzá.

Arra a felvetésünkre, hogy a hazai cégek sokszor a magas adókra, járulékokra, az óriási bürokráciára és a korrupcióra panaszkodnak, Pistyur Veronika kifejtette: bizonyára jogos a kedvezőtlen vállalkozói környezetre panaszkodni, de nálunk sem rosszabb a helyzet, mint Európa legtöbb országában. Szavai szerint nagyobb gondot jelent, hogy a legtöbb ágazatban az élet-halál harc dominál, ami sokszor kifogásolható eszközök használatára készteti a szereplőket. Ehelyett – emelte ki – szerencsésebb volna, ha a rivalizálás mellett az együttműködés és az egymástól tanulás is megjelenne, de igencsak hiányzik a közép- és hosszú távú tervezési készség, valamint a piacismeret is. Ezen a téren ugyanakkor már vannak pozitív példák; a Bridge Budapest korábbi ösztöndíjasai például önként osztják meg tapasztalataikat egymással és a friss ösztöndíjasokkal is. (A szervezet ösztöndíjprogramjában eddig közel harmincan vettek részt. A sikeres jelentkezők a Szilícium-völgyben, Tel-Avivban és a Távol-Keleten nyertek betekintést már befutott startupvállalkozások munkájába. Újabban pedig a már stabil lábakon álló, de még indulónak számító garázscégeknél tölthetnek el hat hónapot tanulás, tapasztalatszerzés céljából.)

Az alkalmazkodókészség – hangsúlyozta – azért is nélkülözhetetlen a start­upok világában, mert rendkívül nagy a bukások aránya. – Ezt természetesnek tekintjük, a sikertelen projektek ugyanakkor rendkívül fontos tapasztalatokkal szolgálnak, amelyeket érdemes hasznosítani. Ebből indulnak ki az ötletek kidolgozását finanszírozó magánszemélyek, cégek, kockázati alapok is – fogalmazott a Bridge Budapest vezetője, megjegyezve: sok ötlet nem azért bukik meg, mert rossz, hanem mert a részletek kidolgozásáért felelős csapat munkája nem megfelelő.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.