Bajban a Coop a kistelepüléseken

Pekó László, a cégcsoport új elnöke szerint növelni kell a vásárlóerőt a kistelepüléseken.

Tóth László Levente
2016. 12. 19. 10:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak Magyarországon olyan kistelepülések, amelyeken csak a kormányzattal közösen lehet megoldást találni a lakosságmegtartásra és a vásárlóerő növelésére, különben csak veszteségesen lehet üzemeltetni a helyi kisboltot – mondta Pekó László, a Coop-cégcsoport új elnöke a hétfői Világgazdaságban megjelent, az MTI által szemlézett interjúban.

Az új igazgató arról is beszélt, az eddigi bérszínvonal mellett optimalizálniuk kellett a bolthálózatot a jövedelmi viszonyok markáns különbségei, illetve a dohányforgalom kiesése miatt. Mint mondta, a Coop sok olyan térségben van jelen, ahol az életszínvonal és a jövedelmi viszonyok messze elmaradnak a főváros vagy a nagyvárosok átlagától, a Coop 2600 üzletének több mint a fele kistelepüléseken működik. Hozzátette: a kereskedelemben a garantált bérminimum emelése nagy problémát okoz, mert ott többnyire szakképzett munkaerőt kell alkalmazni. Márpedig utóbbiak legkisebb bére két év alatt összesen 37 százalékkal emelkedik, ami jócskán meghaladja a várható forgalombővülést, és amelyből csak keveset kompenzál a 7 vagy 7,5 százalékos járulékcsökkentés.

A Co-Op Hungary Zrt. igazgatósága Pekó Lászlót, a Nyírzem Zrt. vezérigazgatóját választotta a napokban új elnökévé. Az új elnök továbbra is folytatja a Coop fejlesztéseit, és megőrzi a kereskedelmi lánc meggyőző piaci részesedését. Arra fogok törekedni, hogy a Coop gazdasági csoport továbbra is megőrizze masszív piaci pozícióját a hazai kereskedelemben, és hogy az eddigi fejlődésünk a jövőben is töretlen legyen – mondta az új pozíció kapcsán Pekó László. A hazai kereskedelmi láncnál azt követően választottak az igazgatóság élére új elnököt, hogy a pozíciót korábban betöltő Csepeli Lajos a közelmúltban tragikus hirtelenséggel elhunyt.

Csepeli Lajos Coop-elnökként hitt abban, hogy a korábbiakhoz képest más alapokra kerül a vidék, a vidékfejlesztés ügye, mert úgy vélte, a változásra nagy szükség van. A vidékért, a vidék megtartó képességéért pedig valamit tenni kell. A vidékiek vásárlóerejéről ő is, s egyebek közt úgy tartotta, hogy ami a Coopnak igazából hiányzik, az olyan ember, aki vidéken dolgozik és – mivel ott is él – a pénzét is ott költi el. A városokban ugyanakkor továbbra is óriási versenyhelyzet van. A Coopnak így olyan üzletpolitikát kell folytatnia, hogy ezt a versenyt állni tudja. Tehát különbséget kell tenni a „vidéki” üzletpolitika és a városi, nagy versenyben működő Coop boltok üzletpolitikája között. Konkrétan az akciós termékek, illetve a márkatermékek vonatkozásában kell másképp kezelni ezt a két szegmenst.

A Coop volt elnöke már 2014-ben beszámolt arról is, hogy leadtak a kormány felé egy a vidékfejlesztéshez kapcsolódó, öt pontból álló együttműködési javaslatot, a Coop ezzel szeretne csatlakozni a vidékfejlesztési tervekhez. Ő is úgy vélte ugyanis, hogy a kormánynak valamit tennie kell a vidéki kistelepülések kereskedelmi ellátása érdekében. Sőt: nem tartotta volna „eretnekségnek”, ha a kormányt meg tudnák nyerni annak érdekében, hogy a vidéki kisboltokat igenis támogassa. Nem kívánják, hogy ez Coop-specifikus legyen – mert nemcsak a Coop van bajban vidéken, hanem egyéb kis-, magánboltok is –, de szeretnének ebben részt venni – fogalmazott akkor. Mint kifejtette, Somogy megyében egy ezer fő alatti településen, Jász-Nagykun-Szolnok megyében egy ezerötszáz fős településen már komoly gond, hogy a napi élelmiszer-kereskedelmi ellátás hogyan lesz biztosítva. A fiatalabbak közül sokan elmennek külföldre dolgozni, de az idősebb korosztályok napi élelmiszer-kereskedelmi ellátásáról gondoskodni kell. Veszteséggel a Coop se tudja vállalni ezt a feladatot. A helyzet megoldásához tehát a kormánytól vártak valamiféle támogatást. Mindez Európában nem egyedülálló, számos példa van rá: Bulgária, Csehország, Lengyelország már kialakította ezt – hívta fel a figyelmet akkor Csepeli Lajos.

A Coop a kormánynak már két éve azt javasolta, hogy a vidékfejlesztés, a logisztika, az élelmiszer-feldolgozás, a társadalmi szerepvállalás témakörében szeretne együttműködni. Kérték például: azt, hogy bizonyos kategóriákban a társasági adóalapból lehet támogatni intézményrendszereket, a vidékre is terjessze ki. A logisztika ügyében abban kértek a kormánytól segítséget, hogy minden magyar Coop bolt – persze boltonként értve – egy helyről kapja meg az árut – a kenyér, pékáru, cukrászsütemény és újság kivételével. Ez ügyben már korábban is elindultak munkafolyamatok, több-kevesebb sikerrel. A Coopot körülbelül hetven magán zöldség-gyümölcs kereskedő látja el friss zöldséggel, gyümölccsel. A Coop ezt a kereskedelmet integrálni tudná országosan és az importot is kézben tudná tartani, ha ehhez a segítséget megkapná. A Coop ugyanis tőkeszegény, de kormányzati segítséggel nemcsak a saját dolgozói foglalkoztatottsági szintjét tudná tartani, hanem munkát tudnánk teremteni vidéken, amivel hozzájárulnánk a magyar gazdaság adótermelő képességéhez – tette hozzá a Coop volt elnöke még 2014-ben.

Pekó László megválasztásakor kijelentette: Csepeli Lajos a Coop gazdasági csoport egyik legrégebbi és legerősebb pillére volt, akinek a váratlan halála mélyen megrázta munkatársait és barátait. Mindazonáltal a Coop kezdetektől fogva a csapatmunka szellemiségében hitt, ezért a közös összefogás több évtizedre visszanyúló hagyományai biztosítják a zökkenőmentes folytatást.

Az új elnök fő céljai között jelölte meg a Coop jelenleg zajló informatikai megújításának folytatását, valamint azt, hogy a kereskedelmi lánc sikeres választ adjon a januártól esedékes megnövelt minimálbér okozta kihívásokra. Hozzátette: a Coop évtizedek óta sikeresen reagál a szabályozási változásokra és a versenytársak által támasztott kihívásokra egyaránt, miközben lezajlott az országos boltmegújítási program, és számos hatékonyságnövelő, környezetvédelmi beruházásra is sor került a tagcégeknél. A Coop a továbbiakban is ezt az utat folytatja majd, a száz százalékban magyar tulajdonosi köre, 32 ezer munkatársa, valamint napi másfél millió vásárlója érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.