Brüsszel szemmel tartja a magyar útépítéseket

Az aszfaltkeverő-telepek után a környezetterhelési érték számítása miatt ütheti meg a bokáját hazánk.

Gyöngyösi Balázs
2016. 12. 01. 5:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 2007–2013-as európai uniós ciklusban tapasztalt versenykorlátozó pályáztatás után az Európai Bizottság a 2014–2020-as időszakban is fokozott figyelmet fordít a magyarországi útépítések tisztaságára, a szabályok betartására – értesült lapunk brüsszeli forrásokból. Információink szerint ez egyelőre nem jelenti hivatalos vizsgálat elrendelését az uniós intézmény részéről, vagy a Csalás Elleni Európai Hivatal (OLAF) beavatkozását, de Brüsszelben gondosan ügyelni fognak arra, hogy a magyar hatóságok ne csempésszék vissza a korábban kifogásolt „protekcionista” feltételeket. Ezekkel ugyanis az Európai Unió olvasatában a magyar útépítő cégeket hozta helyzetbe a kormány a külföldi vállalatokkal szemben.

A vita alapja a 2007–2013-as ciklusban az volt, hogy idehaza előírták, az építkezésekre lehetőleg 50 kilométeres sugarú körön belülről szállítsák az aszfaltot. Ezáltal a tenderbontásnál rendre azok az ajánlattevők nyerték el a megrendeléseket, amelyeknek volt keverőtelepük a beruházás közvetlen közelében. Emiatt előzetesen 120-150 milliárd forintos büntetéstől is lehetett tartani, Lázár János kancelláriaminiszter azonban addig tárgyalt Corina Cretu regionális politikáért felelős uniós biztossal, mígnem sikerült 48 milliárd forintra lealkudni a bírság mértékét.

Sokak szerint azonban Magyarország kétszer lép ugyanabba a folyóba azzal, hogy a 2014–2020-as fejlesztési ciklus útépítéseinél az aszfalt szállításánál a környezetterhelési érték számítását határozza meg. Végül ugyanis megint csak az aszfaltkeverő-telepek távolsága lesz a perdöntő. A bírálati súlyszámokat vizsgálva a szakértők leginkább azt tartják aggályosnak, hogyan szerezhető meg környezetterhelési érték címszóval a pontszámok 20 százaléka, miközben az igazán mérvadó ár csak 50 százalékot tesz ki, a foglalkoztatási szempontok pedig a maradék 30 százalékot viszik el. Bodnár Zoltán, a Nemzeti Autópálya Rt. korábbi elnök-vezérigazgatója, jelenleg a Liberálisok gazdaságpolitikusa úgy látja, ha valóban a környezetvédelem volna a cél, a környezetterhelést nemcsak az aszfalt szállításánál mérnék, hanem a föld vagy a kő esetében is.

– Brüsszelnek egyenlő mércével kell mérnie az európai uniós tagállamokat, érthetetlen, hogy amíg a franciaországi útépítések gyakorlatával nincs probléma, addig a magyarral visszatérően van, holott mindkettő ugyanazon keretek közt és elvek mentén működik – mondta lapunknak Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára. Felidézte, hogy a bizottság az előző ciklus első hat évében is szabályosnak találta a pályáztatás menetét, végül mégis ultimátumot adott azzal, hogy a hetedikben, a projektzárások közeledtével versenykorlátozónak látta. Csepreghy Nándor szerint amibe az Európai Bizottság belekötött, az valójában egy uniós szabályozás betartatása volt, így a brüsszeli testületnek kell tisztáznia a helyzetet, ha fenntartásai vannak.

A környezetterhelési érték számításával kapcsolatban Bodnár Zoltán elmondta: tiszták és világosak az útépítési beruházásokra vonatkozó európai uniós előírások, abba kellene hagyni az átlátszó trükközést. A liberális politikus szerint az Európai Unió belátható időn belül megállapíthatja, hogy a környezetterhelési érték számítása csak közbeszerzési trükk, az viszont egy hosszabb vizsgálódás tárgya lehet, miként kapcsolódik egymáshoz a 2007–2013-as és a 2014–2020-as ciklusra vonatkozó szabályszegés. Sallai R. Benedek (LMP) szerint pedig a közbeszerzések egyetlen célja a kiírások feltételeire felkészített kormányközeli cégek megrendeléshez juttatása.

A 2014–2020-as ciklusban 1100 milliárd forint jut a magyarországi integrált közlekedés fejlesztésére, köztük több tucat útépítéssel. Az erről szóló kormányhatározatban szerepel, hogy az autópályát Debrecennél a román határig, Miskolcnál a szlovák határig, Bólynál a horvát határig kell megépíteni. Emellett prioritást élvez Salgótarján, Eger, Sopron, Vác, Békéscsaba, Zalaegerszeg, Szolnok és Szombathely gyorsforgalmi elérhetőségének megteremtése is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.