Három hét, mire megdrágulhat az üzemanyag

Nagyjából ennyi idő múlva lesz érezhető az, hogy az olajtermelő országok felosztották a kitermelést.

MNO
2016. 12. 02. 5:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 30-án nyolc év után először állapodtak meg az OPEC-országok a kitermelési kvótákról: a szervezet tizennégy tagállama január 1-jével napi 32,5 millió hordóra csökkenti a kitermelt kőolaj mennyiségét az eddigi több mint 33,6 millió hordóról, hogy mérsékelje a piaci túlkínálatot, és ezáltal növelje az árakat. A túlkínálat nagyrészt annak volt az eredménye, hogy Szaúd-Arábia minden erejével kitermelésbe kezdett, hogy bedöntse a kisebb országok gazdaságát, így erősítve saját helyzetét a piacon. Ez részben sikerült is, elég csak a majd nyolcszáz százalékos venezuelai inflációra gondolni, illetve az orosz gazdaság megtántorodására.

Bár a kiegyezéssel most szusszanásnyi lélegzetvételhez jutott az olajpiac, a Világgazdaságnak nyilatkozó szakértők úgy vélik, hogy a tartósan 50 dollár feletti hordónkénti olajár csak rövid távon okoz drágulást. Később akár minden visszatérhet a régi kerékvágásba.

Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. elemzője szerint több dolog is kérdéses. Ezek közé sorolta, hogy betartják-e az OPEC-tagok a termeléscsökkentési vállalásaikat, meddig esik és mikor lendül be újra az észak-amerikai nem hagyományos olajtermelés, illetve mikortól és milyen szintről farag le saját olajtermeléséből a kvótacsökkentéshez önként csatlakozó Oroszország.

Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató igazgatója szerint az OPEC mostani döntésének a rövid távú dráguláson kívül nem lesz számottevő hatása sem a nemzetközi olaj-, sem a hazai üzemanyagárakra. Magyarázatként három okot nevezett meg. Ezek közül az első, hogy a bejelentésnek főként lélektani hatása volt, ez magyarázza a nyolcszázalékos árugrást, de tartós hatása a globális túlkínálat miatt nem lesz. Másrészt az olaj és az üzemanyagárak között már nincs olyan szoros összefüggés, mint régen, a benzinnek és a dízelolajnak saját tőzsdei ára van. Emellett a keresleti oldal sem segíti a radikális áremelkedést, a megerősödött dollár viszont rövid időn belül feljebb nyomhatja a hazai üzemanyagárakat – derül ki a cikkből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.