Heteket késhetnek a karácsonyi csomagok

Bankárok irányítják a logisztikát, talán ezért is van nagy káosz a csomagküldés terén.

Wiedemann Tamás
2016. 12. 21. 20:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Novemberben adott fel egy csomagot Litvániába egy magyar webáruház, a küldemény azonban a mai napig nem érkezett meg a címzetthez – panaszkodott lapunknak egy olvasónk. A cég az ügyfélpanasz miatt ismét elküldte a terméket, de még ez a csomag sem ért célba. Az ügyfél eközben többször küldött felháborodott levelet, majd panasszal fordult a PayPal fizetési rendszerhez, amely zárolta az általa befizetett összeget. (A PayPal elektronikus kereskedelemre szakosodott, pénzforgalmi szolgáltatásokat nyújtó pénzügyi vállalkozás, a legtöbb honlap ezzel a céggel szerződik az online fizetés biztosítására.) A hazai cég tehát két terméket küldött a vásárlónak, aki csak egyet fizetett ki, de ezt az összeget is zárolták. Mindezek után aligha valószínű, hogy az ügyfél még egyszer a magyar vállalkozás szolgáltatásait választja. Mások arra panaszkodnak, hogy napokig hever annál a postahivatalnál a csomag, ahol a webáruház feladta, holott belföldön egy-két nap alatt a címzettnél kellene lennie.

Mindez gyakori jelenség és komoly presztízsveszteség napjainkban azoknál a vállalkozóknál, akik a Magyar Posta szolgáltatásait választották a versenytárs cégekkel szemben. Európán belül a csomagokat általában négy nap alatt juttatja célba a posta, de a karácsonyi csúcsforgalom miatt még az is elfogadható, ha néhány napos csúszással érkeznek meg a küldemények, a többhetes késések azonban már rendszerszintű problémákat jeleznek.

Emlékezetes, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter éppen a posta csomagküldő szolgáltatásával magyarázta, hogy miért kell a többségében állami tulajdonú cég szerződéseit titkolni. A kancelláriaminiszter szerint a posta komoly versenyhelyzetben van az online kiskereskedelem dinamikus bővülése miatt a többi futárcéggel. Ebben a versenyben kell helytállnia, az Országgyűlés pedig márciusban szavazta meg azt a jogszabályt, amely korlátozta a posta piaci alapú szolgáltatásaira vonatkozó adatszolgáltatást. Ennek előzménye, hogy a posta több cégét is részben privatizálta, de az ügylet részleteit nem akarta a nyilvánosság elé tárni. Emiatt titkosították az egyetemes szolgáltatáson, lényegében a levélkihordáson kívüli valamennyi üzleti tevékenységét.

Egy, a posta belső ügyeit jól ismerő szakember lapunknak azt mondta, hogy a vállalat komoly munkaerőhiánnyal küzd. Az alkalmazottak egy része a minimálbér körül keres, és ilyen alacsony fizetésért senki nem akar ott dolgozni, nagy a munkaerő fluktuációja is. Név nélkül nyilatkozó forrásunk szerint hibás a kormány postával kapcsolatos politikája is, hiszen többségében pénzügyi szakemberek vezetik az alapvetően logisztikai céget. Az igazgatóság új elnöke lllés Zoltán közgazdász, aki több mint húsz évig volt a bankszektorban, így többek között az ABN Amro Bank és az OTP cégeiben töltött be pozíciókat. A cég hatfős igazgatóságában senki nincs, aki logisztikával foglalkozott volna korábban.

Megkerestük a társaságot is, ám a posta kategorikusan cáfolta, hogy összeomlott volna a csomaglogisztikája. Azt is tagadta, hogy az ügyfelei közül többen szerződést bontottak volna. Azt is írta a cég, hogy – a november közepétől december közepéig tartó csúcsidőszakban – 30 százalékkal több csomagot kezelt, mint tavaly ugyanekkor. – A Magyar Posta felkészült a megnövekedett küldeményforgalomra, de lehetnek olyan napok és területi egységek, amikor a feldolgozásban és a kézbesítésben előfordulhatnak torlódások. A küldemények háromnegyedét határidőn belül kézbesítjük – közölte a társaság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.