Japánok főzhetik a sörünket

Elhappolták a Mol elől a Drehert, több ezer milliárd forintos üzlet köttetett.

Gyöngyösi Balázs
2016. 12. 14. 8:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három európai, egy észak-amerikai és immár egy távol-keleti nagyvállalat érdekeltségébe tartozik az öt legnagyobb magyar sörgyártó, amely éves szinten együttesen 6,54 millió hektoliter sört állít elő. Tegnap ugyanis a japán Asahi Group Holdings megerősítette, hogy megvásárolja a belga–brazil Anheuser-Busch InBev (AB InBev) öt kelet-európai sörmárkáját, köztük a magyar Drehert. A tokiói központú vállalat egyúttal azt is közölte, hogy 900 milliárd jent, azaz több mint 2300 milliárd forintot fizet összesen a Dreher mellett a cseh Kozel és Pilsner Urquell, illetve a lengyel Lech és Tyskie megszerzéséért. Az Asahi – amely japánul felkelő napot jelent – azért kényszerült minél előbb a nyilvánosság elé állni az ügyben, mert a Nikkei üzleti lap által megszellőztetett felvásárlások hírére a japán tőzsdén 4,6 százalékkal gyengültek a papírjai.

Egy november eleji Reuters-értesülés szerint egy konzorcium tagjaként a Mol Nyrt. is ajánlatot tett a sörmárkák megvásárlására. A részben állami tulajdonú olaj- és gázipari nagyvállalat nem kommentálta, milyen indíttatásból szerzett volna sörpiaci érdekeltségeket a lengyel Maspex Wadowice Group üdítőital-gyártóval és a PZU biztosítóval karöltve.

Az eladás azért jöhetett egyáltalán szóba, mert miután a globális piacvezető AB InBev 96,2 milliárd dollárért, vagyis több mint 28 ezer milliárd forintért bekebelezte legnagyobb riválisát, a Dreher értékesítése felett is rendelkező brit–dél-afrikai SABMillert, bejelentette, hogy túladna magyarországi, romániai, csehországi, szlovákiai és lengyelországi érdekeltségein. A söripari megafúzióval egyébként a nemzetközi sörpiac 30,5 százalékát felügyelő mamutvállalat jött létre, az eladási adatok alapján jókora lemaradással következik a sorban a holland Heineken (9,1 százalék), a dán Carlsberg (6,1), a hongkongi China Resources Enterprise (6,0), a kínai Csingtao (4,7) és az amerikai–kanadai Molson Coors (3,2).

– Korai lenne véleményezni az AB InBev és az Asahi kötelező érvényű megállapodását, jóvá kell ugyanis hagyatni az Európai Bizottsággal is. Addig is a Dreher Sörgyáraknál marad minden a régiben – közölte a volt SABMiller-érdekeltségekért felelő központ álláspontját lapunkkal a Dreher. A társaság belső működésére is rálátó forrásaink szerint sem hozhat drámai változást a japán befektetők érkezése a kőbányai székhelyű sörgyár életébe, előreláthatólag ezután is a saját feladatukra koncentrálva termelhetnek. Nemcsak a söriparban, hanem valamennyi iparágban jellemző a piaci átrendeződés és változás. Hogy ki kit vesz meg, hogyan alakulnak a tulajdonviszonyok, e tekintetben a magyar sörelőállítók mint egy-egy nagy gyártó cégcsoport tagjai nem játszanak kezdeményező szerepet. Az ilyen jellegű döntések a cégek központjaiban dőlnek el, amire a magyar operációnak nincs sok közvetlen ráhatása, a Drehernél sem. Mivel a vevő Asahi és az eladó AB InBev is tőzsdei cég, roppant kényes már maga a tárgyalás is, a helyi piacok egységesítése pedig hosszú folyamat.

A hazai sörpiac szereplőit a Magyar Sörgyártó Szövetség (MSSZ) fogja össze, melynek tagja a Dreher Sörgyárak Zrt. mellett a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt., valamint a Borsodi Sörgyár Kft., de az éves jelentésekhez adatokat szolgáltat a Pécsi Sörfőzde Zrt. és a Carlsberg Hungary Kft. is. Korábban a Borsodi is az AB InBev tulajdonában állt, de 2012 óta már a Molson Coorshoz tartozik. Annyi köti még az elődhöz, hogy megőrizte több termék, köztük a Stella és a Beck’s hazai forgalmazásának jogát. A holland Heineken-csoport 2003-ban szerezte meg a soproni és a martfűi sörgyárat, a Soproni és a Heineken mellett több márkát, így a Gössert, a Krusovicét és a Zlaty Bazantot is felöleli. A dán Carlsberg 2006-ban vette át a Drehertől a Tuborg márkát, majd 2008-ban a Kronenbourggal, 2010-ben a Budweiserrel erősítette termékpalettáját. A Pécsi Sörfőzde pedig osztrák kézben van, anyavállalata, az Ottakringer–Wenckheim csoport még 1993-ban vásárolta meg. Az MSSZ adatai szerint tavaly négy százalékkal, 6,35 millióról nőtt 6,54 millió hektoliterre a magyar gyártók által eladott sörmennyiség. Bár az export hat százalékkal csökkent 2015-ben, az import pedig 26 százalékkal nőtt, utóbbi aránya a teljes értékesítéshez képest így is 10 százalék alatt maradt.

Ha az országok területét az alapján számolnák ki, hogy ki hány korsó sört iszik meg egy évben, a csehek a maguk 144 literes egy főre jutó fogyasztásával világuralomra törnének. A dobogó második fokára meglepő módon a sörkultúrájáról kevéssé ismert Seychelle-szigetek kerülne, míg a harmadik legnagyobb területet Németország kapná. Hazánk a 31. helyen végezne 59 liter/fővel, ami komoly visszaesés, hiszen 2005-ben még 72 liter volt a hazai adat. Hiába tartjuk számon magunkat sörkedvelő és sörfogyasztó népként, a statisztikák alapján olyan országok is az asztal alá isznak minket, mint Panama, Kongó és Namíbia. Az atomhatalmak is csúfosan leszerepelnének: az Egyesült Államok a 17., Nagy-Britannia a 28., India pedig az 58. volna a sorban. A franciáknál 30, az olaszoknál 29, a törököknél pedig csak 13 liter az átlagos éves fogyasztás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.