Kreatívabban keresik a csalók a kiskapukat

Már nem termékbemutatókon, hanem inkább egészségügyi szűréseken próbálják átverni a fogyasztókat.

Horváth Attila
2016. 12. 21. 9:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor szigorodtak a szabályok, bizonyos vállalkozások rögtön reagáltak a változásokra, immár nem termékbemutatókra, hanem ingyenes egészségügyi szűrésekre invitálják a fogyasztókat. Úgy tájékoztatják őket, hogy nem tartanak előadást, csak egy díjmentes egészségvizsgálatra küldenek meghívást. Itt magukat orvosnak kiadó csalók egészségügyi eszközökkel vizsgálják meg a vendégeket, a kiértékelés alatt pedig ugyanúgy előadást tartanak, mint korábban. Ezután valamilyen betegségre hivatkozva adják el a termékeket több százezer forintért.

A jogszabályi tilalom ellenére többször találkozott a Budapesti Békéltető Testület olyan üggyel, amelyben ott helyben, a rendezvényen kötötték meg a hitelszerződést, azaz kölcsönt kellett felvenniük a fogyasztóknak, hogy ki tudják fizetni a terméket. Ezután gyakran végrehajtóval fenyegetnek a korábban magukat orvosnak kiadó csalók – mondta lapunknak a békéltetők hivatalvezetője.

Kóródy Dávid hozzátette, amióta szigorodott a termékbemutatók szabályozása, csökkent a panaszok száma. Még mindig vannak azonban olyan vállalkozások, amelyekről a fogyasztók úgy tartják, hogy kárt okoztak nekik, és becsapták őket, pedig a tavalyi év végén és az idei év elején több pontban is változtak a termékbemutatókra vonatkozó előírások.

Lapunk is beszámolt róla, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) által benyújtott törvénymódosításoknak köszönhetően idén elvileg már nem lehet hitelt igényelni a bemutatók helyszínén. Emellett a szervező cégeknek ügyfélszolgálatot kell fenntartaniuk, valamint telefonos és e-mailes elérhetőséget kell biztosítaniuk. A reklámtevékenységről szóló törvényt úgy változtatták meg, hogy a termékbemutatóval egybekötött értékesítésnél tilos az ajándék, az árengedmény és a sorsolás reklámja. Nem szabad ajándéksorsolást reklámozni, és nem mondhatják egy termékre, hogy ingyen van, ha utána kiderül, hogy fizetni kell érte.

Kóródy Dávid kiemelte, a módosítások ügyfélszolgálatra vonatkozó előírásait általában betartják a cégek, a kérelmet benyújtók erre nem panaszkodnak. Ám továbbra is sorsolnak ezeken az eseményeken, majd levásárolható nyereményt kapnak a fogyasztók. A trükk egyszerű: a például 400 ezer forintos nyereménynek köszönhetően a bemutatón 700 ezerért árult termékért a fogyasztó „csak” 300 ezret fizet, pedig valójában máshol feleennyibe se kerül.

„Nagy problémát jelent, hogy a termékbemutatós cégek automatikusan elutasítják az indokolás nélküli elállás jogának gyakorlását. Arra hivatkoznak, hogy a szerződést a székhelyen, telephelyen vagy az üzletben kötötték. Ez alapján utasítják vissza a reklamáló fogyasztók kérelmét, amelyben vissza szeretnék adni a terméket az átvételt követő tizennégy napon belül. A cégek indoklása szerint a vállalkozás székhelyén írták alá a szerződést, ilyenkor pedig valóban nem kellene visszavenniük a terméket. A békéltetőtestületi eljárás során is gyakran erre hivatkoznak, de ehhez bizonyítaniuk kellene, hogy valóban a jogszabályoknak megfelelően üzemeltetett, azaz jegyzőnél bejelentett üzletben kötötték meg a szerződést. Többször fordult elő például, hogy a vállalkozások később már becsatolták ugyan az üzletről szóló igazolást, de engedélyük nem terjedt ki az eladott, problémás termékre” – mondta a hivatalvezető.

Kóródy Dávid szerint a panaszosok rendre nagy, több százezer forintos anyagi sérelemről számolnak be. A hatóságok adatai szerint 2010-ben még csak 228, 2014-ben viszont már 780 panaszt regisztráltak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.