Online is milliárdok repkednek karácsonykor

Kockázatosak azok a webáruházak, amelyek címében piros vonallal át van húzva a https jelölés.

Gyöngyösi Balázs
2016. 12. 22. 18:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az országos kiskereskedelmi üzlethálózat, valamint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem forgalma folyó áron 853 milliárd forint volt idén októberben. Ebből 3,1 százalékot a webáruházak bevételei tettek ki, melyek 16 százalékkal ugrottak meg az egy évvel korábbihoz képest. A bővülés évek óta tart, az e-kereskedelem pedig minden valószínűség szerint idén karácsonykor is szárnyalni fog. Az eNET és a Magyar Telekom kutatása szerint a felnőtt magyar netezők több mint fele tervezi részben vagy akár egészben online bonyolítani az ajándékok beszerzésével kapcsolatos teendőit. Közülük 72 százalék, azaz közel kétmillió ember magát a vásárlást is az interneten keresztül intézi. Emellett tízből hét válaszadó a termék kiválasztását, az árak összehasonlítását és az információszerzést is online végzi, 54 százalék böngészik webes árukatalógust, 37 százalék pedig termékteszteket, felhasználói véleményeket olvas a világhálón.

Éves szinten a hazai e-kereskedelem 319 milliárd forintos forgalomig pörgött tavaly, minden bizonnyal idén jócskán megdől ez az adat. A négymillió aktív vásárló kegyeiért pedig több mint hatezer működő webáruház verseng. Az érintett kereskedők további bővülést várnak a vásárlók számában és a mobileszközről történő internetes vásárlás arányában is. A rendszeresen internetezők 84 százaléka vásárolt már online magyarországi webáruházból, 35 százalékuk pedig külföldi netes üzletekből is. Akik a határon túli vásárlási lehetőségekre is nyitottak, leginkább ruházati termékeket, sportfelszereléseket, számítástechnikai eszközöket, illetve órákat és ékszereket rendelnek. Tavaly átlagosan 11 400 forintot költöttek a magyarok egyszerre online, ez a mutató is megugrik várhatóan. A magyarországi webes vásárlók egyébként jellemzően még mindig készpénzzel fizetnek, túlnyomórészt futárszolgálatos kiszállítást választva, a megrendelések összértékének 42 százalékát így kézbesítik.

Az ismert magyar webáruházak megfelelő biztonsági szintet alkalmaznak, felkészültséggel és hétköznapi lépésekkel az internetes vásárlás veszélyei elkerülhetők – közölte a Kürt Zrt. Az információbiztonsági és az adatmentő társaság felhívta a figyelmet, hogy maga a webhely is sok információt adhat egy átlag felhasználónak. Ha https:// jellel kezdődik a honlap címe, akkor rendelkezik tanúsítvánnyal, amelynek megléte igazolja, hogy az adott oldalt valóban a vállalat üzemelteti. Ha a https egy piros ferde vonallal áthúzott, a tanúsítvány nem megbízható forrást jelöl, nem igazolható az üzemeltető megbízhatósága. Ekkor a vásárlás nem javasolt. A Kürt kiemelte, hogy Magyarországon számos webáruház banki szolgáltatóval szerződött, többen például az OTP-vel, a CIB-bel, így ezek a fizetőhelyek valóban biztonságosnak tekinthetők, mivel ilyenkor a vevő adatai nem kerülnek az eladóhoz, azokat a banki rendszer azonosítja és hagyja jóvá a vásárláskor.

A biztonságos bankkártya-használattal kapcsolatban a cég aláhúzta: a vásárláshoz szükséges minden adat, így a kártyaszám, a név, a lejárati dátum, a biztonsági kód rajta van a bankkártyán, más megadása nem szükséges. Ezért ahol PIN-kódot, esetlegesen személyes adatokat kérnek, ott gyanakodni kell és nem szabad megadni azokat. A társaság szerint a biztonságos kártyahasználat érdekében ajánlott beállítani egy plusz biztonsági kört kínáló szolgáltatást, például mikor sms-ben kapott kóddal kell jóváhagyni a tranzakciót. Emellett a bankok kínálnak virtuális hitelkártyákat is, amelyeken nincs pénz, csak a vásárlás pillanatában kell ráhelyezni a megfelelő összeget. A szakemberek szerint külföldi webáruházban történő vásárláskor a legtöbb, amit tehet egy vásárló, hogy megnézi, az oldal össze van-e kötve internetes fizetési szolgáltatóval, például PayPallal.

Az internetes kereskedelem fellendítése érdekében egyébiránt az online vállalkozások támogatására áfacsökkentő új adószabályozást javasol az Európai Bizottság. A javaslat lehetővé teszi, hogy a fogyasztók és a vállalkozások könnyebben vásároljanak és értékesítsenek árukat, szolgáltatásokat az interneten. A tervek szerint az online kifizetések uniós szintű egyablakos ügyintézése révén jelentősen csökkenni fognak az áfa teljesítésével kapcsolatos költségek, ami az unió egészében éves szinten 2,3 milliárd euró megtakarítást jelent a vállalkozások számára. Az új szabályok biztosíthatják azt is, hogy az áfát az uniós célországban fizessék be, így az adóbevételek méltányosabban oszlanak meg az uniós országok között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.