A Mol 1998-ban adta el az akkor még Olajterv néven, ma már OT Industries néven futó cégcsoportot. Az üzletet az olajtársaság elemzői már akkor sem támogatták a szénhidrogénvezeték-építő és -fejlesztő társaság értékesítését, de majdnem 20 évet kellett várni, hogy visszataláljon az Olajterv a Molhoz. Csütörtökön hivatalosan is bejelentették azt, amit a most csütörtöki Figyelő írt meg.
A lap információi szerint az OT Industries vezetője, Pap Géza ajánlotta fel a többségi részvénytulajdonát a Molnak. Így teljesen az olajvállalat köreihez kerülne a cég, mivel Csányi Sándor OTP- és MLSZ-vezérnek is jelentős tulajdonosi hányada marad, aki a Mol alelnöke is egyben.
Az akvizíció egyébként beleillik az olajtársaság stratégiai terveibe: a következő 10 évben 1300 milliárd forintnyi vegyipari fejlesztési ciklust tervez. A Figyelő felhívja a figyelmet arra, hogy ez nagyobb összeg, mint a hazai autóipari beruházások összesen.
A cégcsoport eddig is a Mol egyik beszállítója volt, részt vett az olajtársaság vezetékhálózatainak, a szőregi biztonsági gáztároló és a hozzá tartozó vezetékek, a Horvátország és a Románia felé vezető interkonnektorok kivitelezésében, továbbá egyes tiszaújvárosi petrolkémiai beruházásokban – írták az MTI által idézett közleményben.
A Molnak úgyis megérheti az üzlet, hogy az OT Industries bevétele a 2013-as 70,5 milliárdról 2016-ra 40,7 milliárdra csökkent. Sőt, az elmúlt években veszteséges is lehetett. Az viszont egyelőre kérdéses, hogy az olajtársaság versenytársai adnak-e megbízásokat majd az újdonsült leányvállalatnak, tranzitvezeték-fejlesztő csoportnak.
A Mol szerint természetesen igen, amelyhez jól jön, hogy Magyarországon monopolhelyzetben van az OT. Emiatt fontos szerepe lehetett volna a Gazprom tervezett beruházásában, a Déli Áramlat gázvezetékben. A lap arra részletesen nem tér ki, de a vezetéképítés elől 2014-ben minden akadály eltűnt azáltal, hogy Rogán Antal benyújtott egy törvényt, miszerint olyan cég is építhet gázvezetéket Magyarországon, amelynek nincs földgázszállítási engedélye. Végül az Európai Unió és a geopolitika megölte a Déli Áramlatot, de a jogszabály megmaradt, és ezt a jövőben a Mol is kihasználhatja.
A tranzakció zárásához versenyhatósági jóváhagyás szükséges.