Magyar Posta: borítékolható volt a káosz

Háromezren mondtak fel az állami vállalatnál az elmúlt években, pedig munkaerőre szükség lenne.

Wiedemann Tamás
2017. 01. 05. 20:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs fennakadás a postai küldemények esetében – közölte csupa nagybetűvel a többségében állami tulajdonú vállalat. Az sem igaz – szintén csupa nagybetűvel kiemelve –, hogy karácsony előtt összeomlott volna a posta csomagküldő szolgálata – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére a Magyar Posta sajtóosztálya. Lapunk tegnap arról számolt be, hogy még mindig nem érkeztek meg bizonyos csomagok, amelyeket az ünnepek előtt adtak fel. Konkrétan lapunk munkatársa is a posta szolgáltatását vette igénybe, de lassan két hete van úton az Európán belül kiszállítandó levélpostai küldemény, amelynek három-öt nap alatt kellett volna célba érnie.

A posta éves átlagban 15 százalékos forgalombővülést regisztrált a tavalyi évben, a csúcsidőszakot jelentő november közepétől december közepéig tartó időszakban 30 százalékkal több csomagot kezelt a vállalat, mint a tavalyi hasonló időszakban. Az online kiskereskedelem ilyen ütemű növekedését egyébként nemcsak a posta, hanem a többi futárcég is alábecsülte. Ennek ellenére a postánál jelentkező nehézségek már előre borítékolhatók voltak. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a postai dolgozók létszáma. Míg 2013-ban még 32 300 fő dolgozott a vállalatnál, addig tavaly nyárra ez a létszám már 29 500-ra csökkent. A cégnél jelentős a fluktuáció, a futárcégek kicsivel magasabb fizetésért csábítják át a postai dolgozókat. Érdekesség, hogy a vállalat létszáma úgy csökkent mintegy háromezer fővel, hogy az internet térhódításával a csomagküldő üzletág hatalmas növekedésnek indult. Ha csak a 2015-ös adatokat nézzük, a posta akkor még 35 százalékos részesedéssel piacvezető volt a belföldi csomag-, futár- és expressz- (CEP) piacon. Abban az évben 15,7 millió csomagot szállított az állami vállalat, amely 2,2 millióval volt több, mint 2014-ben. Ezzel párhuzamosan csökkent mintegy tíz százalékkal a munkavállalói létszám. A posta szakszervezetei már ősszel figyelmeztették a cég vezetőségét, hogy komoly fennakadás lehet a karácsonyi csúcsidőszakban, főleg annak tudatában, hogy a kormány a nyugdíjasoknak járó év végi Erzsébet-utalványt is a postával juttatta el, amely drasztikusan leterhelte a cég infrastruktúráját.

A gondok a fekete pénteken kezdődtek, amikor november végén néhány napra óriási leértékelések voltak. A posta budaörsi logisztikai központjában káoszt okoztak a felgyülemlett csomagok. Erre jött a karácsonyi csúcsidőszak, amelynek hatásait még ma is érezni: sok, a postánál feladott pakk még mindig nem érkezett meg. Arra is rákérdeztünk a postánál, hogy mekkora problémát jelent a vállalatnál a munkaerőhiány. Ezzel kapcsolatban a cég csak annyit mondott, hogy „a Magyar Posta pontosan olyan munkaerő-piaci helyzetben van, mint az összes többi logisztikai szolgáltató”. – Az iparágra általánosságban jellemző, hogy a központi régióban és Nyugat-Magyarországon, különösen az országhatárhoz közel munkaerőhiánnyal küzd, ez azonban sehol sem okoz fennakadást – közölte a vállalat.

Furcsa, hogy a posta kategorikusan cáfol minden, a vállalattal kapcsolatos negatív hírt, személyeskedéstől sem mentes levélben reagál az újságírói kérdésekre. Tény ugyanakkor, hogy a levélpostai küldemények és a csomagok komoly késések árán jutnak el a címzetthez. A kormány pedig éppen a csomagküldési piacon jelenlévő versenyhelyzetre hivatkozva titkosította az egyetemes szolgáltatáson – lényegében a levélkihordáson – kívül az állami vállalat üzleti szerződéseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.