Nincs fennakadás a postai küldemények esetében – közölte csupa nagybetűvel a többségében állami tulajdonú vállalat. Az sem igaz – szintén csupa nagybetűvel kiemelve –, hogy karácsony előtt összeomlott volna a posta csomagküldő szolgálata – válaszolta a Magyar Nemzet kérdésére a Magyar Posta sajtóosztálya. Lapunk tegnap arról számolt be, hogy még mindig nem érkeztek meg bizonyos csomagok, amelyeket az ünnepek előtt adtak fel. Konkrétan lapunk munkatársa is a posta szolgáltatását vette igénybe, de lassan két hete van úton az Európán belül kiszállítandó levélpostai küldemény, amelynek három-öt nap alatt kellett volna célba érnie.
A posta éves átlagban 15 százalékos forgalombővülést regisztrált a tavalyi évben, a csúcsidőszakot jelentő november közepétől december közepéig tartó időszakban 30 százalékkal több csomagot kezelt a vállalat, mint a tavalyi hasonló időszakban. Az online kiskereskedelem ilyen ütemű növekedését egyébként nemcsak a posta, hanem a többi futárcég is alábecsülte. Ennek ellenére a postánál jelentkező nehézségek már előre borítékolhatók voltak. Az elmúlt években folyamatosan csökkent a postai dolgozók létszáma. Míg 2013-ban még 32 300 fő dolgozott a vállalatnál, addig tavaly nyárra ez a létszám már 29 500-ra csökkent. A cégnél jelentős a fluktuáció, a futárcégek kicsivel magasabb fizetésért csábítják át a postai dolgozókat. Érdekesség, hogy a vállalat létszáma úgy csökkent mintegy háromezer fővel, hogy az internet térhódításával a csomagküldő üzletág hatalmas növekedésnek indult. Ha csak a 2015-ös adatokat nézzük, a posta akkor még 35 százalékos részesedéssel piacvezető volt a belföldi csomag-, futár- és expressz- (CEP) piacon. Abban az évben 15,7 millió csomagot szállított az állami vállalat, amely 2,2 millióval volt több, mint 2014-ben. Ezzel párhuzamosan csökkent mintegy tíz százalékkal a munkavállalói létszám. A posta szakszervezetei már ősszel figyelmeztették a cég vezetőségét, hogy komoly fennakadás lehet a karácsonyi csúcsidőszakban, főleg annak tudatában, hogy a kormány a nyugdíjasoknak járó év végi Erzsébet-utalványt is a postával juttatta el, amely drasztikusan leterhelte a cég infrastruktúráját.
A gondok a fekete pénteken kezdődtek, amikor november végén néhány napra óriási leértékelések voltak. A posta budaörsi logisztikai központjában káoszt okoztak a felgyülemlett csomagok. Erre jött a karácsonyi csúcsidőszak, amelynek hatásait még ma is érezni: sok, a postánál feladott pakk még mindig nem érkezett meg. Arra is rákérdeztünk a postánál, hogy mekkora problémát jelent a vállalatnál a munkaerőhiány. Ezzel kapcsolatban a cég csak annyit mondott, hogy „a Magyar Posta pontosan olyan munkaerő-piaci helyzetben van, mint az összes többi logisztikai szolgáltató”. – Az iparágra általánosságban jellemző, hogy a központi régióban és Nyugat-Magyarországon, különösen az országhatárhoz közel munkaerőhiánnyal küzd, ez azonban sehol sem okoz fennakadást – közölte a vállalat.
Furcsa, hogy a posta kategorikusan cáfol minden, a vállalattal kapcsolatos negatív hírt, személyeskedéstől sem mentes levélben reagál az újságírói kérdésekre. Tény ugyanakkor, hogy a levélpostai küldemények és a csomagok komoly késések árán jutnak el a címzetthez. A kormány pedig éppen a csomagküldési piacon jelenlévő versenyhelyzetre hivatkozva titkosította az egyetemes szolgáltatáson – lényegében a levélkihordáson – kívül az állami vállalat üzleti szerződéseit.