Országszerte mintegy 23 ezer új vállalkozónak kellett beszereznie az online kasszákat januárig: köztük vannak a járműszervizek és az alkatrész-forgalmazók, a pénzváltók, a plasztikai sebészek, de a konditermek, diszkók, a ruhatisztítók és a masszőrök is. A legnagyobb számban azonban a taxisokat kötelezte erre a kormány, hiszen összesen kilencezernél is több sofőr dolgozik az országban.
A lapunk által megkérdezett taxisok teljesen feleslegesnek tartják a készüléket. Eddig is pontos utazási és pénzforgalmi adatokat rögzítettek, ráadásul az új kasszákat be sem lehet építeni a kocsikba – az urh-rádiós rendszer, a taxióra és a gps mellé –, így a legtöbben a kesztyűtartóban szorítottak neki helyet.
– Mivel nem lehet rögzíteni, eddig kétszer keltem ki éjjel az ágyból, hogy az utcán hagyott kocsimból kivegyem az ott felejtett kasszát. Ráadásul eddig is pontosan nyomon lehetett követni a fuvarokat, a kasszával pedig nem. A taxióránál kinyomtatom a bizonylatot, ezen pedig megtalálható, hogy mikor indultunk, hány kilométert mentünk, mikor végeztünk, és a pontos összeget is feltünteti – mondta egy neve elhallgatását kérő sofőr. A probléma tehát az, hogy a kassza önmagában nem tud tételes kimutatást adni a megtett kilométerekről és a tarifáról, azaz jóval kevesebb információval szolgál, mint az eddigi, taxióra által kinyomtatott bizonylat. Ez fogyasztóvédelmi szempontból aggályos.
– A sofőröknek az sem tetszik, hogy az adatforgalomhoz szükséges internetért túlzottan magas díjat is fizetniük kell, ami jelenleg havonta 1900 forint. Azaz a hetente változó üzemanyagárak mellett a rezsiköltségek is emelkedtek. Mindkét problémát jeleztük a nemzetgazdasági tárcánál, és azt szeretnénk elérni, hogy a viteldíjjelző bizonylatát és az online nyugtát együtt adja ki a gép. Azt is szeretnénk, ha csökkenne az adatkártyák havi díja. Javaslatainkkal jelenleg is foglalkoznak a tárcánál – mondta lapunknak az Országos Taxisszövetség elnöke. Metál Zoltán szerint egy nonstop közértben folyamatosan működik a gép, és folyamatos az adatkommunikáció is, egy taxi esetében azonban – ahol lehet, hogy csak napi öt fuvart bonyolítanak – indokolatlanul magas ennek a díja.