Furcsa játszma a sokat bírált reklámadóval

A szakember szerint az intézkedések mind beavatkozást jelentenek a piac működésébe.

Hajdú Péter
2017. 03. 29. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszakapják eddig befizetett pénzüket a reklámadó alanyai, majd a százmillió forint éves bevétel felett eddig fizetendő 5,3 százalékos kulcs helyett 9 százalékossal kell szembenézniük – ez szerepel abban a módosításban, amelyet a nemzetgazdasági tárca nyújtott be tegnap a parlamentnek. A reklámpiacon tevékenykedő, de a százmilliós határt el nem érő társaságokat eddig nem érintette ez a teher, most számukra is kötelező lesz az adófizetés, épp csak visszakapják majd a pénzt csekély összegű támogatás formájában. Így papíron megszűnik az Európai Bizottság által kifogásolt helyzet, hogy tudniillik a kormány diszkriminatív módon hoz adószabályokat.

„A szocialista időket idézik azok a célzott intézkedések, amelyeket bizonyos csoportok érdekében vagy éppen ellenük alkot meg az Országgyűlés. Ebbe a sorba tartozik a reklámadó mellett például az áruházláncokat sújtó tervezett adók sora és az áfacsökkentések” – nyilatkozta lapunknak Angyal József adószakértő.

A szakember szerint az intézkedések mind beavatkozást jelentenek a piac működésébe, ezért nem versenysemlegesek, semmiképpen nem üdvözlendők.

Ha megszavazzák a változtatásokat, az idei évben május 31-éig 0 százalékos lesz az adó, és júniusban emelkedik a korábbi 5,3 százalékos mérték 9 százalékosra. A mostani változtatásra azért került sor, mert a törvényt több lépésben is bírálta az unió. Az első változatát, ahol a nagyobb vállalkozásokra 50 százalékos adót róttak ki, a kisebb cégeknek viszont nem kellett adót fizetniük, versenyellenesnek ítélte. Majd az uniós nyomásra módosított – de továbbra is progresszív, 0–5,3 százalékos adót előíró – törvény ellen is kifogást emeltek Brüsszelben. Az Európai Bizottság szerint több ponton is sérti az állami támogatásról szóló uniós szabályokat. A brüsszeli bürokraták olyan súlyúnak tartották a szabálytalanságot, hogy nem csupán vizsgálatot indítottak, de egy idő után meg is tiltották a kormánynak, hogy az adót beszedje. Az uniós érvelés szerint egyrészt azért ütközött jogszabályba a törvény, mert a magasabb árbevételű cégeknél aránytalanul nagyobb adót kellett fizetni, mint a kisebb vállalkozásoknak. Másrészt azt is szabályellenesnek tartották, hogy azok a vállalkozások, amelyek 2013-ban veszteségesen működtek, levonhatták a veszteséget az adóalapból. Az előbbi passzus egyértelműen az RTL Klubot sújtotta, az utóbbi pedig az Andy Vajna kezébe került TV2 számára jelentett segítséget.

A nemzetgazdasági tárca közleménye szerint a törvényjavaslat legfőbb célja a bizottság rosszallása ellenére az, hogy az alacsony reklámadóalappal bíró vállalkozásoknak a jövőben se kelljen reklámadót fizetniük. E mentesség az uniós állami támogatási szabályokkal összhangban de minimis támogatásként vehető igénybe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.