Már 3200 milliárdot osztott szét szóban Orbán a nagyvárosoknak

Senki nem tudja, miből lesz ennyi pénz, pedig eleve csak az valósulhat meg, amire kerül EU-s forrás.

MN
2017. 05. 13. 12:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak Hódmezővásárhely van hátra az úgynevezett Modern Városok Programból (MVP), amelynek keretében Orbán Viktor miniszterelnök az összes megyei jogú városba ellátogatott, hogy ott úgymond szerződést kössön a polgármesterekkel. A kormányfő mindenütt nagyszabású fejlesztéseket ígért meg, a HVG számításai szerint az összesen 245 beruházás költsége már 3200 milliárd forintra rúg, ami valamivel kevesebb, mint az éves magyar GDP tizede.

Orbán arra biztatta a polgármestereket, hogy merjenek nagyot álmodni, és ők álmodtak is, csak úgy repkedtek a milliárdok, amelyeket utakra, vásárcsarnokra, színházfelújításra, fürdőkre és egyetemi épületekre szántak. Ezek azonban nem álltak össze semmiféle országos vagy távlati stratégiai tervvé. A HVG kérdésére a Miniszterelnökség sem tagadta: a polgármesterek javaslatai szinte teljes egészében beépültek a megállapodásokba, amelyekben persze nincs egyértelmű kötelezettségvállalás, a kormány csak „támogatja”, „elősegíti”, „fejleszti” a projekteket.

Csepreghy Nándor miniszterhelyettes már tavaly júniusban bevallotta, hogy nem tudja, miből lesz pénz az ígéretek megvalósítására. Egy hónappal később a kormány tucatnyi infrastrukturális beruházást törölt, köztük több MVP-programot is. Kiderült az is, hogy a kormányhatározat értelmében kizárólag azok a beruházások valósulnak meg, amelyek költségei elszámolhatók az uniós operatív programokban. Az önkormányzatoknak is ehhez kellett módosítaniuk a terveiket.

A 3200 milliárd forintra becsült összköltségéből a Miniszterelnökség szerint eddig 208,7 milliárdot fizettek ki. Erre az évre 152 milliárdot terveztek be, a jövő évi költségvetési tervben 150 milliárd szerepel. Ez még akkor is kevés, ha az útépítésekre külön pénz van – írja a HVG, amely szerint a tárcák is úgy dobálják a programot egymás között, mint a forró krumplit.

A beruházások többsége csak most indul, de már látszik, hogy mely vállalkozások lehetnek a kedvezményezettek. Az első tendernyertesek között van például a Duna Aszfalt, amelynek tulajdonosa, Szijj László több vállalkozásban is üzlettársa Mészáros Lőrincnek. A cég Szolnok, Kecskemét és Szekszárd MVP-programjaiban is szerepet kap. Feltűnik a Fidesz kedvenc biztonsági cége, a Valton-Sec is, amely Miskolc számára készít tervet az integrált kamerarendszer létesítésére, míg a 67-es gyorsforgalmi utat a Strabag vezette konzorcium építi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.