Végre beindulhat a magyar buszgyártás?

Már az is eredmény lenne, ha nem diszkriminálnák a hazai cégeket.

Bodacz Péter
2017. 05. 23. 12:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hosszú évek rossz tapasztalatai után reménnyel tölti el a magyar buszgyártókat Varga Mihálynak az a nyilatkozata, amely szerint a következő években hazai megrendelések révén futtatják fel az ágazatot. Új buszokra nagy szükség van, hiszen a nagy flottakezelők – így a Volán-társaságok és a BKV – járműparkja rendkívül elöregedett. Ám az eddigi beszerzések vagy használt járművekre vonatkoztak, vagy csak az óriási referenciát felmutatni tudó külföldi nagy gyártók indulhattak rajtuk – a szakma szerint – indokolatlanul szigorú feltételek miatt.

A nemzetgazdasági miniszter Magyar Időknek adott nyilatkozatát éppen ezért üdvözölte lapunk megkeresésére a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. Vincze-Pap Sándor reménykedik abban, hogy az állami megrendelők ezentúl nem fogják teljesíthetetlen feltételek szabásával kizárni a közbeszerzési eljárásokból a magyar buszgyártókat, ami az elmúlt évtizedek gyakorlatát tekintve mindenképp nagy előrelépés.

Varga Mihály elmondta, hogy a Volánok idén 423, 2018-ban 533, 2019-ben 893 új buszt vehetnek, ezek 97 százaléka a hazai gyártók típusválasztékából kerül ki. Kitért arra is: abban bíznak, hogy a hazai buszgyártó-kapacitások Mosonmagyaróváron, Győrben, Székesfehérváron, Budapesten, illetve Debrecenben 2020-ra elérik a kormány által megcélzott 1100–1200 darabos éves termelési mennyiséget.

Mint arra Vincze-Pap Sándor felhívta a figyelmet, a kormány nem ígért extra támogatást a magyar gyártóknak, és erre nincs is szükség. Elég, ha a hazai megrendelők szakítanak azzal a tizenöt-húsz éves gyakorlattal, hogy olyan feltételeket – például több ezer darabos referenciát, vagy irreálisan rövid határidőn belüli szállítást – követelnek meg, amelyeket egy magyar gyártó sem tud teljesíteni, így azok még a magyar piacról is kiszorultak. Az uniós előírásoknak megfelelően a nagy állami társaságoknak – így a Volán Buszpark Kft.-nek – továbbra is nyílt közbeszerzési eljáráson kell kiválasztaniuk a legjobb ajánlatot.

Így tehát a magyar gyártók ezután sem részesülnek kivételezésben, hanem piaci versenyben kell jó ajánlatot tenniük – emelte ki a Mabusz elnöke, megjegyezve: összesen annyi változik, hogy a kiíró figyelembe veszi a magyar gyártók lehetőségeit, így például a modellkínálatot és a gyártási kapacitást is.

Lapunk az iránt is érdeklődött, hogy a magyar buszipari szereplők képesek lesznek-e megteremteni az évi több mint ezer busz gyártásának feltételeit. Mint Vincze-Pap kifejtette, az összeszereléshez szükséges ingatlanállomány már most is megfelelő, de jelentős fejlesztésekre van szükség mind az eszközök, mind pedig a munkaerő terén. Kellő nagyságú megrendelésállomány mellett azonban mindez nem okozhat megoldhatatlan nehézségeket. Mint rámutatott, a járműgyártásban 40-50 százalékos béremelésre már most lehetőség van, amit a buszgyárak is meg fognak fizetni, ha van elég munka. Emellett ugyanakkor szükség lesz a szakirányú képzés felfuttatására is.

A nemzetgazdasági miniszter a lapnak adott nyilatkozatában arra is kitért: míg 2015-ben a magyar gyártók 99 autóbuszt adtak el, tavaly már 170-et, az idén februárig pedig a Kravtex Kft. 86 buszt szállított le a Volán Buszpark Kft.-nek, a Volánbusz Zrt. pedig januárban 180 alacsony padlós csuklós autóbuszt rendelt meg az Ikarus Egyedi Kft.-től. Emellett az állami közlekedési cégek beszerzéseit koordinálni hivatott Nemzeti Autóbusz-beszerzési Bizottság március 13-i döntésével jóváhagyta, hogy a Volán Buszpark Kft. lízingkonstrukcióban szerezzen be 20 új, normál padlómagasságú és 80 új, alacsony padlós szóló autóbuszt, lehetőség szerint magyar gyártóktól. A közbeszerzés kiírása folyamatban van. Azt is hozzá kell tenni, hogy a kormány eddig csak a szavak szintjén támogatta a magyar buszipari vállalkozásokat, az elektromos buszokat gyártó kínai BYD ugyanakkor nem csekély anyagi ösztönzésben is részesült: a társaság komáromi üzemének létrehozásához közel egymilliárd forinttal járultak hozzá az adófizetők. Szakértők szerint a lépés kimondottan káros volt a hazai busziparnak, mivel ezzel a magyar cégeknek teremtettek konkurenciát.

Pécsi buszmutyi

Nyomozás folyik a 3,5 milliárd forintos pécsi buszbeszerzés kapcsán: a Szabad Pécs portál úgy értesült, az eljárást egy holland ügyészség kezdeményezte, mert visszaélést gyanítanak a 115 használt Volvo busz beszerzésével összefüggésben. A gyanús üzletről első ízben az azóta megszűnt Népszabadság számolt be. Mint a lap megírta, egy közvetítőcégen, a Tüke Buszon keresztül ütötték nyélbe az üzletet, így a járművek végösszege 700 millió forinttal volt több, mintha Pécs közvetlenül a járművek eredeti gazdájával kötött volna üzletet. A Tüke Busznál annak idején hangsúlyozták az adásvétel jogszerűségét, a pécsi önkormányzat viszont érdemben azóta sem nyilatkozott. A Szabad Pécs úgy tudja, egy pécsi kötődésű, Hollandiában élő magánszemélynek utaltak nagy összeget, amelyről a bank a holland szabályoknak megfelelően jelentett a hatóságoknak. Állítólag a teljes összeget lefoglalták. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.