Hosszú évek rossz tapasztalatai után reménnyel tölti el a magyar buszgyártókat Varga Mihálynak az a nyilatkozata, amely szerint a következő években hazai megrendelések révén futtatják fel az ágazatot. Új buszokra nagy szükség van, hiszen a nagy flottakezelők – így a Volán-társaságok és a BKV – járműparkja rendkívül elöregedett. Ám az eddigi beszerzések vagy használt járművekre vonatkoztak, vagy csak az óriási referenciát felmutatni tudó külföldi nagy gyártók indulhattak rajtuk – a szakma szerint – indokolatlanul szigorú feltételek miatt.
A nemzetgazdasági miniszter Magyar Időknek adott nyilatkozatát éppen ezért üdvözölte lapunk megkeresésére a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke. Vincze-Pap Sándor reménykedik abban, hogy az állami megrendelők ezentúl nem fogják teljesíthetetlen feltételek szabásával kizárni a közbeszerzési eljárásokból a magyar buszgyártókat, ami az elmúlt évtizedek gyakorlatát tekintve mindenképp nagy előrelépés.
Varga Mihály elmondta, hogy a Volánok idén 423, 2018-ban 533, 2019-ben 893 új buszt vehetnek, ezek 97 százaléka a hazai gyártók típusválasztékából kerül ki. Kitért arra is: abban bíznak, hogy a hazai buszgyártó-kapacitások Mosonmagyaróváron, Győrben, Székesfehérváron, Budapesten, illetve Debrecenben 2020-ra elérik a kormány által megcélzott 1100–1200 darabos éves termelési mennyiséget.
Mint arra Vincze-Pap Sándor felhívta a figyelmet, a kormány nem ígért extra támogatást a magyar gyártóknak, és erre nincs is szükség. Elég, ha a hazai megrendelők szakítanak azzal a tizenöt-húsz éves gyakorlattal, hogy olyan feltételeket – például több ezer darabos referenciát, vagy irreálisan rövid határidőn belüli szállítást – követelnek meg, amelyeket egy magyar gyártó sem tud teljesíteni, így azok még a magyar piacról is kiszorultak. Az uniós előírásoknak megfelelően a nagy állami társaságoknak – így a Volán Buszpark Kft.-nek – továbbra is nyílt közbeszerzési eljáráson kell kiválasztaniuk a legjobb ajánlatot.
Így tehát a magyar gyártók ezután sem részesülnek kivételezésben, hanem piaci versenyben kell jó ajánlatot tenniük – emelte ki a Mabusz elnöke, megjegyezve: összesen annyi változik, hogy a kiíró figyelembe veszi a magyar gyártók lehetőségeit, így például a modellkínálatot és a gyártási kapacitást is.