Percek alatt elfogyott fűtéskorszerűsítési támogatás

Hárommillió lakás felújítása helyett csupán ötezer otthon kazánjainak és kéményeinek a felújítására jut pénz.

Illés József
2017. 06. 06. 15:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma reggel nyolc órától voltak beadhatók a pályázatok az Otthon melege programon belül családi házak fűtési rendszereinek korszerűsítésére. Majd hárommilliónyi korszerűtlen, energiapazarló magyar lakás korszerűsítésére az Otthon melege jelenti az egyetlen vissza nem térítendő támogatási forrást. A meghirdetett keretösszeg azonban csupán ötezer ház fűtéskorszerűsítését teszi lehetővé, a keretet perceken belül túligényelték – derül ki a Magyar Energiahatékonysági Intézet (Mehi) közléséből.

A szervezet ugyan fontos előrelépésnek tekinti az Otthon melege pályázat megjelenését, javulást lát a pályázati kiírás minőségében, és bizakodva várja a program folytatását is, de elengedhetetlennek tartja az energiahatékonyság ösztönzésére rendelkezésre álló források megemelését és egységes rendszerben történő, összehangolt kezelését – legyen szó hazai költségvetési vagy uniós forrásról, hiteltermékről vagy vissza nem térítendő támogatásról – tudatta a Mehi.

A fűtési rendszerek korszerűsítésének első fázisára kiírt 3,5 milliárd forintos támogatási keret országosan mintegy ötezer család kazánjának és kéményének felújítását teszi lehetővé, holott a hazai fűtőkészülék-állomány átlagéletkora meghaladja a 20 évet, és folyamatosan tovább öregszik. Ez nemcsak azért gond, mert az elavult készülékek nem hatékonyak, hanem gyakran szennyezők is. Egyrészt jóval több energiát használnak fel az azonos komfortérzet megteremtéséhez, másrészt károsanyag-kibocsátásuk is magasabb a modern készülékekénél – hangsúlyozza az intézet.

A Mehi szerint 2015 ősze komoly változásokat hozott a központi fűtésre és meleg víz előállítására szolgáló berendezések, főleg a gázkészülékek energia-megtakarítási, hatékonysági követelményeiben, ami a kazáncsere költségeit akár másfél-kétszeresre is növelte. A készülékcsere magyar átlagjövedelmekhez viszonyított magas költsége jellemzően odavezet, hogy vagy a meglevő készüléket javítgatják a végletekig, vagy visszalépnek a vegyes tüzelés irányába. Egy javítás borsos költsége is olcsóbb ugyanis, mint az új, hatékony, modern készülékre való átállás. A működtetés üzembiztonsága és gazdaságossága, az olcsóbb rezsi, környezetünk védelme sajnos csak sokadlagos szempont a lakosság körében – állapítja meg a Mehi.

A szervezet úgy látja: riasztóan magas a szürkebeszerelések aránya, egyes gyártói becslések alapján a 40 százalékot is elérheti. Az értékesített, de hivatalosan üzembe nem helyezett készülékek esetén a tulajdonosok valamelyik hatósági engedélyt „spórolják” meg. A magyar fogyasztó persze rendkívül árérzékeny is, a beruházási költség – beleértve a készülék árát – az egyik elsődleges döntési szempont. Emellett nehezíti a fűtőkészülék-piac fejlődését és az állomány megújulását a hozzá kapcsolódó kéményrendszerek felújításának szükségessége, ami gyakran a berendezések árával azonos nagyságú költséget jelent.

A Mehi hangsúlyozta: a kazáncserére most elkülönített keretösszeg egyrészt nagyon alacsony, másrészt csak magánszemélyek pályázhattak. Ez ellehetetlenítette olyan társasházban lakók támogatását, ahol gyűjtőkémények vannak, és a készülékcsere, illetve kéményfelújítás csak együttesen, lakóközösségi szinten oldható meg. Annál is nagyobb gond ez, mert a lakóközösségek számára az úgynevezett kamattámogatott hitelprogram igénybevétele is szinte lehetetlen. A hitelfelvételhez kapcsolt feltételrendszer és ezen belül a jelzálog, illetve óvadéki feltételek megismerése – az eddigi tapasztalatok szerint – elriasztja a társasházi és lakásszövetkezeti érdeklődőket a programban való részvételtől. Ennek oka abban keresendő, hogy a társasházak és lakásszövetkezetek nem tudják teljesíteni az eljárásrendben megjelölt biztosítéki kötelezettségeket. Gyakorlatilag a megnevezett három lehetőség közül egyiket sem tudják igénybe venni. Ennek részben jogi, részben társasház-gazdálkodási okai vannak – írja az összefoglaló.

A szervezet közleménye hozzáteszi: így hiába tűnik a kamattámogatott hitel papíron vonzónak. Az egymástól függetlenül működtetett pályázati és hitelkonstrukció részben lerontja egymás hatását, részben pedig nehezíti a felújítók dolgát. A vissza nem térítendő támogatású pályázatok ugyan fontosak és szükségesek, azonban van egy kifejezett hátrányuk: halasztó hatásúak, kitolják a beruházási hajlandóságot. Sokszor előkészített beruházások kerülnek partvonalra abban a reményben, hogy később lesz rájuk pályázat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.