Ingyen kell függetleníteniük a készülékeiket a mobiltelefon-szolgáltatóknak

Az unión belüli roamingdíjak nyár eleji eltörlése után az ősz is hoz az ügyfelek számára kedvező változást a távközlési piacon.

Bodacz Péter
2017. 08. 14. 5:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az unión belüli roamingdíjak nyár eleji eltörlése után az ősz is hoz az ügyfelek számára kedvező változást a távközlési piacon: október 24. után a mobilszolgáltatók kötelesek lesznek a határozott idejű szerződések lejárta után ingyen feloldani a csomagban adott mobilkészülékek kártyafüggését. Az új szabály mind magán-, mind pedig vállalati ügyfelek számára érvényes.

A hálózati korlátozást a távközlési szolgáltatók azért alkalmazzák, mert a készülékeket a legtöbb esetben hűségidős szerződések keretében, akciós áron kínálják ügyfeleiknek, így érthető módon igyekeznek gátat szabni annak, hogy a kedvezményesen megszerzett mobiltelefon végül más operátor forgalmát és hasznát növelje. A SIM locknak, illetve service provider locknak is nevezett eljárás lényege, hogy a mobilszolgáltató szoftveres úton telepíthető korlátozást „épít be” a készülékbe, amelyet legálisan csak maga a szolgáltató oldhat fel.

A függetlenítés ára jelenleg – a hűségidő lejárta, azaz a készülék megvásárlása után is – eltérő a különböző szolgáltatóknál: a Telekom 15 ezer forintot kér a feloldásért, míg a Telenornál fele ennyit kell fizetni. A Vodafone-nál számításba veszik, hogy a szerződés mikor köttetett, így egy éven belül húszezer, a szerződés második évében tízezer, ezt követően pedig 2500 forint a tarifa. Akinek tehát nem sürgős, mindenképp érdemes kivárnia az új jogszabály hatálybalépéséig hátralévő bő két hónapot.

A készülékek díjmentes feloldásával kapcsolatos kérdéseinkkel megkerestük a mobilszolgáltatókat. A Telekomnál mindössze annyit közöltek, hogy a folyamatról, illetve a részletekről később adnak tájékoztatást, de a jogszabályi előírásoknak meg fognak felelni.

A Telenor válaszában úgy fogalmazott, az új előírások valójában nem okoznak gondot, mivel függetlenítést most is végeznek. Mindössze annyi változik, hogy nem kérnek majd pénzt a szolgáltatásért. – A legtöbb készülékgyártó nem teszi elérhetővé a függetlenítéshez szükséges tudnivalókat előzetesen, így ezek esetében szükséges felvennünk a kapcsolatot a gyártóval az erre vonatkozó ügyféligény beérkezésekor, a készülék egyedi azonosítóját (IMEI-szám) is megadva. Emiatt a folyamat néhány napot is jelenthet – közölte a szolgáltató, amelytől azt is megtudtuk, hogy a nem csomagban értékesített készülékeknél is egyelőre marad a mostani rendszer, azaz csak a Telenor hálózatán működő telefont, tabletet vagy routert árusítanak majd, ezeket kérésre ingyen kikódolják.

A Vodafone arról tájékoztatott, hogy a készülék hálózati függetlenítését az ügyfeleknek kell elvégezniük – most is és a jövőben is. Ez úgy működik, hogy a társaság kérésre az ügyfél címére postai úton juttatja el a hálózati zár feloldásához szükséges kódot. Az eljárás így is heteket vehet igénybe, igaz, addig az ügyfél nem marad készülék nélkül. A társaság ugyanis a kérvény beérkezését követő 15 napon belül postázza a kódot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.