Minden jel szerint a nyolc hónapos újbóli haladék ellenére, azaz április végére sem tudja leszállítani az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. azt a budapesti használatra szánt 180 darab Modulo M168D típusú csuklós buszt, amelyeket a Volánbusz rendelt meg. Az IHO.hu szakportál arról számolt be, hogy a BKV kelenföldi garázsában folyik ugyan az egyik busz összeszerelése, ám ezt leszámítva egyetlen mozogni is képes példányról tudni, amelyről néhány hete Mátyásföldön készült videofelvétel.
A közlekedési szakportál felidézte, bár az említett típust ősszel bemutatták az Automotive Hungary szakkiállításon, még az a jármű sem volt üzemképes. A megbízás szerint az Ikarus Egyedinek 2017. augusztus végéig kellett volna elkészülnie a 180 csuklós busszal, ám ebből határidőig egyet sem sikerült leszállítania. Szerződésbontás mégsem lett, mivel egy hirtelen jött, a tűzoltó készülékek beszereléséről szóló rendeletmódosításra hivatkozva 240 nap haladékot kapott a gyártó, így még kötbért sem kellett fizetnie a Szemerey Tamáshoz, vagyis Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez is köthető Ikarus Egyedinek.
Bár a Volánbusz megrendeléséről van szó, valójában a félresiklott metrópótló-beszerzés folytatásaként lehet beszélni az üzletről.
Ha nem is ennyi, de 75 busz beszerzéséről még 2016-ban a BKV szerződött volna az Ikarus Egyedi Kft.-vel, ám a szerződéskötésre végül nem bólintott rá a Fővárosi Közgyűlés, mivel a cég „lapra szerelve”, azaz a végső összeszerelés előtti állapotban szállította volna a buszokat a BKV-nak, darabonként több mint 85 millió forintos áron, míg a lengyel Solaris ennél félmillió forinttal – 1800 euróval – olcsóbbra hozta ki a kész járműveket. A főváros eredeti tervei szerint mindkét cégtől 75-75 buszt vett volna a BKV, ám a jelentős árkülönbség ismeretében Tarlós Istvánék már inkább a lengyelekkel szerződtek volna a teljes flottára. Állami nyomásra végül ebből sem lett semmi, a magyar cég pedig a Volánbusz megrendelésével nyert „kárpótlást”. Magyarán a Volánbusz által rendelt 180 darabos kontingensből harmincat átvett a BKV egy részleges szerződésátruházás keretében, hogy az M3-as metró felújításának idején részben azokkal oldja meg az utasok szállítását.
A hazai buszipar feltámasztására egyébiránt külön stratégiát is létrehozott a kormány Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter vezetésével. A program lényege, hogy a nagy állami flottakezelők – így a BKV, a helyi közlekedési vállalatok és a regionális Volánok – összehangolják beszerzéseiket, és olyan paramétereket adnak meg, amelyeket a magyar gyártók is képesek teljesíteni, illetve amelyekre már van típusengedély birtokában lévő hazai jármű.
Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke lapunknak korábban kifejtette: ha lassan is, de haladnak a kitűzött célok felé. Az idei évben körülbelül hétszáz buszra jelenhet meg közbeszerzés, ezen igényt a magyar gyártók – sikeres pályázás esetén – nem fogják tudni maximálisan kielégíteni. Vincze-Pap Sándor szerint a hazai flottakezelők és különösen a Volán-társaságok nem odázhatják el a flottafrissítést, mivel a járműpark átlagkora 13 év felett van. A helyközi személyszállítási piacot ugyanakkor néhány éven belül liberalizálni kell, ám a versenyben csak tízévesnél fiatalabb flottával lehet részt venni.
Szemerey Tamás – az üzletember az Ikarus Egyediben egy cseh vállalaton, a Lugreda a.s.-en keresztül érdekelt – neve nem csenghet ismeretlenül az olvasó előtt, hiszen az elmúlt években rendre felbukkan a hírekben. Testvérével közösen az ő cége vásárolta meg a múlt nyáron a pécsi sörfőzdét, hogy azután rögvest a javukra változtassák meg az adózási szabályokat. De Bankkonzult nevű cégén keresztül ő a Növekedési Hitelbank tulajdonosa is, és ugyancsak ennek a társaságnak a révén érdekelt az MKB-ban is, több mint húsz százalékban. A Bankkonzult akkor került reflektorfénybe, amikor kiderült, hogy a jegybank által létrehozott Pallas-alapítványok, valamint maga a jegybank éveken át rendelt tőle elemzéseket, több mint hatvanmillió forint értékben.