A Volánnak még várnia kell az új buszokra

A tendergyőztes Ikarus Egyedi Kft. még egy darabot sem szállított le a megrendelt 180-ból.

Bodacz Péter
2018. 01. 08. 5:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden jel szerint a nyolc hónapos újbóli haladék ellenére, azaz április végére sem tudja leszállítani az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. azt a budapesti használatra szánt 180 darab Modulo M168D típusú csuklós buszt, amelyeket a Volánbusz rendelt meg. Az IHO.hu szakportál arról számolt be, hogy a BKV kelenföldi garázsában folyik ugyan az egyik busz összeszerelése, ám ezt leszámítva egyetlen mozogni is képes példányról tudni, amelyről néhány hete Mátyásföldön készült videofelvétel.

A közlekedési szakportál felidézte, bár az említett típust ősszel bemutatták az Automotive Hungary szakkiállításon, még az a jármű sem volt üzemképes. A megbízás szerint az Ikarus Egyedinek 2017. augusztus végéig kellett volna elkészülnie a 180 csuklós busszal, ám ebből határidőig egyet sem sikerült leszállítania. Szerződésbontás mégsem lett, mivel egy hirtelen jött, a tűzoltó készülékek beszereléséről szóló rendeletmódosításra hivatkozva 240 nap haladékot kapott a gyártó, így még kötbért sem kellett fizetnie a Szemerey Tamáshoz, vagyis Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez is köthető Ikarus Egyedinek.

Bár a Volánbusz megrendeléséről van szó, valójában a félresiklott metrópótló-beszerzés folytatásaként lehet beszélni az üzletről.

Ha nem is ennyi, de 75 busz beszerzéséről még 2016-ban a BKV szerződött volna az Ikarus Egyedi Kft.-vel, ám a szerződéskötésre végül nem bólintott rá a Fővárosi Közgyűlés, mivel a cég „lapra szerelve”, azaz a végső összeszerelés előtti állapotban szállította volna a buszokat a BKV-nak, darabonként több mint 85 millió forintos áron, míg a lengyel Solaris ennél félmillió forinttal – 1800 euróval – olcsóbbra hozta ki a kész járműveket. A főváros eredeti tervei szerint mindkét cégtől 75-75 buszt vett volna a BKV, ám a jelentős árkülönbség ismeretében Tarlós Istvánék már inkább a lengyelekkel szerződtek volna a teljes flottára. Állami nyomásra végül ebből sem lett semmi, a magyar cég pedig a Volánbusz megrendelésével nyert „kárpótlást”. Magyarán a Volánbusz által rendelt 180 darabos kontingensből harmincat átvett a BKV egy részleges szerződésátruházás keretében, hogy az M3-as metró felújításának idején részben azokkal oldja meg az utasok szállítását.

A hazai buszipar feltámasztására egyébiránt külön stratégiát is létrehozott a kormány Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter vezetésével. A program lényege, hogy a nagy állami flottakezelők – így a BKV, a helyi közlekedési vállalatok és a regionális Volánok – összehangolják beszerzéseiket, és olyan paramétereket adnak meg, amelyeket a magyar gyártók is képesek teljesíteni, illetve amelyekre már van típusengedély birtokában lévő hazai jármű.

Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének (Mabusz) elnöke lapunknak korábban kifejtette: ha lassan is, de haladnak a kitűzött célok felé. Az idei évben körülbelül hétszáz buszra jelenhet meg közbeszerzés, ezen igényt a magyar gyártók – sikeres pályázás esetén – nem fogják tudni maximálisan kielégíteni. Vincze-Pap Sándor szerint a hazai flottakezelők és különösen a Volán-társaságok nem odázhatják el a flottafrissítést, mivel a járműpark átlagkora 13 év felett van. A helyközi személyszállítási piacot ugyanakkor néhány éven belül liberalizálni kell, ám a versenyben csak tízévesnél fiatalabb flottával lehet részt venni.

Szemerey Tamás – az üzletember az Ikarus Egyediben egy cseh vállalaton, a Lugreda a.s.-en keresztül érdekelt – neve nem csenghet ismeretlenül az olvasó előtt, hiszen az elmúlt években rendre felbukkan a hírekben. Testvérével közösen az ő cége vásárolta meg a múlt nyáron a pécsi sörfőzdét, hogy azután rögvest a javukra változtassák meg az adózási szabályokat. De Bankkonzult nevű cégén keresztül ő a Növekedési Hitelbank tulajdonosa is, és ugyancsak ennek a társaságnak a révén érdekelt az MKB-ban is, több mint húsz százalékban. A Bankkonzult akkor került reflektorfénybe, amikor kiderült, hogy a jegybank által létrehozott Pallas-alapítványok, valamint maga a jegybank éveken át rendelt tőle elemzéseket, több mint hatvanmillió forint értékben.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.