Élő közvetítés
Ausztria
ÉLŐ
Törökország

Bukott pénzügyes a Malév GH-nál?

Több fontos ügyfelét is elvesztette a nehéz helyzetben lévő állami cég.

Bodacz Péter
2018. 01. 12. 15:03
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Távozik a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó Malév Ground Handling (MGH) gazdasági igazgatója, Miklós-Kiss Adrienn, akit a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) ugyanezen pozíciójából nemrég kirúgott Horváth János követ – értesült lapunk ágazati forrásból. Úgy tudjuk, Miklós-Kiss Adrienn-nek azért kell mennie, mert a vállalat több – az Európai Unió által is vizsgált – állami támogatás ellenére sem mozdult el az anyacég Malév 2012-es bedőlése óta fennálló csődközeli helyzetből. Horváth János november elsejével távozott a BKK-tól - a hivatalos verzió szerint - „reorganizáció következtében”, ám a valódi ok vélhetően az online jegyértékesítési rendszer nyári kudarcával is összefügg.

Mint arról lapunk többször is hírt adott, a Malév GH annak ellenére termel jelentős veszteségeket, hogy a ferihegyi forgalom évek óta dinamikusan bővül. Igaz ugyanakkor, hogy

minden megbízásért ádáz küzdelem folyik, hiszen az MGH a földi kiszolgálási piacon osztozni kénytelen a török Celebivel, a brit Menziesszel, valamint a magyar hátterű BudPorttal is.

Ám az éles piaci helyzet sem mozdította elő a gazdaságtalan szervezeti működés megújítását, amelyet a havi 1,2 milliós fizetésben részesülő Miklós-Kiss Adrienn-nek kellett volna koordinálnia.

Mindössze egy reorganizációs tervet sikerült megrendelni a korábban a Malév újraszervezését is kidolgozó Capitol Consulting Grouptól, 12 millió forintért. A tavaly tavasszal elkészült, ám a 2015-ösnél frissebb adatokat nem tartalmazó anyag több valós piaci kockázattal sem számolt. Így – bár a 2017-es mérleg még nem készült el – várhatóan nem teljesülnek a tavalyi célszámok, sőt már az idei évre prognosztizált eredmények is veszélyben vannak. A reorganizációs terv a legoptimistább piaci lehetőségekből kiindulva 2017-ben –229,7 millió, az idei évre pedig már csak –179,5 millió forintos adózás előtti eredménnyel számolt.

Csakhogy az Air Berlin tavalyi csődjével ugrott a cég éves szinten negyedmilliárdos megrendelése, ráadásul a Wizz Air ősszel bevezetett, engedékenyebb poggyászelőírásai miatt is jelentős bevételtől esik el az MGH, a kézi csomagokat ugyanis már nem kell ellenőrizni.

Mindehhez még hozzájön, hogy lapunk információi szerint a MGH a napokban elveszített egy másik jól fizető megbízást is;

a Liszt Ferenc repülőtéren működő elit váróterem, a Mastercard Airport Lounge üzemeltetésére kiírt tenderen a Celebi járt sikerrel.

Ez sem meglepő: a HVG.hu szeptemberben számolt be arról, hogy a fizetős váróban koszosak a poharak, a kínált ételek frissessége és minősége pedig erősen megkérdőjelezhető. Úgy tudjuk, a Mastercard elvesztése éves szinten közel 250 milliós árbevétel-kiesést jelent, ennek körülbelül fele, azaz 125 millió forint lett volna a nyereség. Ezek a tételek lapunk becslése szerint összességében és éves szinten 300 millió forinttal ronthatják az eredményt. Az ügy kapcsán kerestük a Herczog Pétert, az MGH vezérigazgatóját, ám lapzártánkig nem válaszolt kérdéseinkre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.