Következő mérkőzések
Anglia
18:002024. június 30.
Szlovákia
Spanyolország
21:002024. június 30.
Grúzia

Leszálló ágba kerülhetnek a légitársaságok

Komoly fejfájást okoz a kerozin drágulása és a korábban felduzzasztott flották fenntartása.

Bodacz Péter
2018. 01. 28. 7:10
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kedvező időszak csúcsán már túl van a légiipar, ám a légitársaságok nem hajtották végre azokat a strukturális változásokat, amelyek szükségesek lennének ahhoz, hogy rosszabb környezetben is fenntarthatóan nyereségesek tudjanak lenni – véli az Embraer repülőgépgyár kereskedelmi divíziójának vezetője. John Slattery erről egy dublini pénzügyi konferencián beszélt, ahol az Aviation Week című szaklap szerint kifejtette: a következő időszakban lejtmenetbe kapcsolhatnak a légitársaságok, mert a kedvező körülmények között a busás hasznot zsebre tették. Az Airportal.hu által is idézett cikk szerint a szakértő arról azonban nem beszélt, hogy konkrétan milyen lépéseket várna a légitársaságoktól.

Slattery szerint a légitársaságok az utóbbi években azért termeltek rengeteg pénzt, mert alacsony volt a kerozin ára. Most azonban, hogy az üzemanyag ára emelkedésnek indult, változás állhat be az egész piacon. A helyzetet ráadásul az is súlyosbítja, hogy Európában és Ázsiában olyan erős árverseny lesz, amely már a profitot fogja kikezdeni. – A verseny azért lesz kiélezett, mert a légitársaságok a piacra fogják önteni azt a kapacitást, amelyet az új gépek biztosítanak számukra – fejtette ki a szakértő, aki korábban sem értett egyet azzal az üzletpolitikával, ami szerint az igényeknek megfelelően kellene alakítani a repülőtársaságok flottájának nagyságát.

– Csak a legalacsonyabb egységköltséget hajszolva nem lehet megfelelő flottát összeállítani, és ez a folyamat nem mutat egyértelműen a széles törzsű repülők egyre szélesebb körű alkalmazása felé. Hatalmas lehetőségek vannak a 70–130 székes gépek piacában is – fejtette ki az Embraer kereskedelmi vezetője. John Slattery ezen szemlélete szintén nem tekinthető újdonságnak, hiszen az általa képviselt cég a keskeny törzsű, közepes hatótávolságú repülőgépek piacán érdekelt. A brazíliai vállalat egyébiránt az egy év alatt legyártott repülőgépek száma alapján a harmadik legnagyobb a világon az amerikai Boeing és az európai, toulouse-i központú Airbus után.

A légi ipar a válság lecsengésével és a kőolaj árának jelentős csökkenésével vett óriási lendületet, a tartósan alacsony díjak mellett ugyanis egyre többen választják a légitársaságok szolgáltatását. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) még decemberben közölt becslése alapján a légi cégek nyeresége 2017 végére a korábban becsült 31,4 milliárd helyett 34,5 milliárd dollár (9177 milliárd forint) lehet. 2018-ban pedig a 38,4 milliárd dollárt is elérheti az összeredmény, ami új rekord lenne. Az IATA arra számít, hogy a jövőre várható többletbevételt a légitársaságok zöme új gépek beszerzésére költi. A szervezet jóslata már most beigazolódni látszik, amit példáznak az európai fapadosok törekvései is: az ír Ryanair jelenlegi 430 gépes Boeing–737-es flottáját a következő hét évben 585 darabosra bővíti. Hasonlóan tesz a magyar hátterű Wizz Air is, amelynek jelenleg 88 gépe van, ám a következő években további 146 Airbusszal bővül a flotta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.