Maguknak írhatták ki az álomvasút-tendert a kínaiak

A Budapest–Kelebia vasútvonal fejlesztési pályázatán elvileg bárki indulhat, de feléjük lejt a pálya.

MN
2018. 01. 24. 10:07
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest-Kelebia vasútvonal fejlesztését szolgáló óriási közbeszerzésen elvileg bárki indulhat. Gyakorlatilag azonban nem sík a pálya, a kínai cégeknek kedvez – írja a Fonodo.reblog.hu.

Magyar pénzből száz éve nem költöttünk annyit vasútra, mint amennyit a Budapestről Belgrád felé tartó vonalra fogunk. A rekonstrukció 85 százalékban a kínai Eximbank dollárhiteléből készül, amit a hírek szerint húsz év alatt kell visszafizetni.

Létrehozására nemrég jelent meg a közbeszerzés, amely megfelel a hazai és uniós szabályoknak – az unió illetékesei nyilatkozataikkal be is avatkoztak, hogy biztosan így legyen. Azt azonban nehéz lenne állítani, hogy az Európában szokásos metódust követik. Már eleve eltér az itteni gyakorlattól, hogy a tervezést, az engedélyeztetést és a kivitelezést egyben írták ki, tehát egy pályázó viheti el.

A vegyesvállalatként működő lebonyolítócégnél nem is tagadják, hogy az ázsiai szakemberek magának a közbeszerzésnek a kiírásában is részt vettek. A munkatársak mintegy harmada Kínából érkezett. Ők beszerzési, projektmenedzsment- és műszaki szakértőkkel vettek és vesznek részt a munkában, mindannyian több, nagy értékű nemzetközi és kínai projektekben dolgoztak, ismerik a nemzetközi tendertechnikákat.

A sajtóban több helyen megjelent már, hogy rendkívül nagy összegű referenciákat követelnek meg az ajánlattevőktől. Csak az indulhat, aki az elmúlt öt évben 37,5 milliárd forintért tervezett és 750 milliárdért épített ilyen pályát.

A Fonódó blog emiatt kérdezte meg a Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-től azt, hogy miért volt szükség referenciaként a projekt nagyságával gyakorlatilag azonos összegekre, hiszen ez csökkenti a versenyt.

A cég válaszából az derült ki, hogy mint minden beszerzést, a jelenlegit is a piac felmérése előzte meg, a korábbi, európai vasúti tenderekből nyert piaci információk figyelembevételével készült a tenderdokumentáció. Maga a részvételi felhívás hazai és nemzetközi közzététellel indult, amelyre bármely gazdasági szereplő jelentkezhetett, a végső döntést azonban a második körben hozzák meg – a tender kétlépcsős –, ahol már csak három kiválasztott ajánlattevő vehet részt. Ezzel tehát a tender kiírója le tudja szűkíteni a potenciális nyertesek körét.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.